Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKarel Moravec
1
2014 Výukový materiál GE 02 - 55 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR
2
Mutace: stálá změna genového fondu vznik nových alel změna dominantní alely na recesivní či naopak četnost velmi malá významné při evoluci stálý zdroj dědičné proměnlivosti umožňuje uplatnění selekce v populaci
3
Selekce - přírodní výběr: některé fenotypy znaků jsou pro své nositele z hlediska rozmnožování výhodné => jedinci mají více potomků nevýhodné negativní selekce – eliminuje jedince s nevýhodnými mutantními alelami pozitivní selekce - favorizuje jedince s lépe přizpůsobivým genotypem
4
důsledkem selekce: je změna alel v populaci frekvence ale s výhodným znakem roste frekvence alel s nevýhodným znakem klesá záleží na: intenzitě selekce na typu alel
5
je-li selekce zamířena proti nevýhodné dominantní alele =>může alela vymizet je-li selekce zamířena proti nevýhodné recesivní alele =>frekvence alely klesá v populaci pomalu, nevymizí nikdy selekce působí totiž pouze proti recesivním homozygotům
6
Migrace: podobný účinek jako mutace obohacení genofondu o nové alely nebo naopak i jeho ochuzení imigrace jedinců původní populace emigrace jedinců původní populace
7
Genetický posun (drift ): náhodný posun genetické rovnováhy uplatňuje se v malých alogamických populacích neplatí zde HW zákon některé alely mohou být z genofondu vyloučeny zcela náhodně pouze v důsledku nedostatečného množství potomků výběr alel je velmi úzký, nereprezentativní
8
vznikají náhodné odchylky mají v malé populaci značný význam alelové četnosti se z generaci na generaci neustále mění změny se nedají předvídat některé alely nejsou předány do další generace a ztrácejí se, jiné převládají
9
ztrátou alel dochází k zvýšení počtu homozygotů => to vede ke zvýšení pravděpodobnosti příbuzeneckého křížení - inbreedingu
10
Příklad 1. V rozsáhlé panmiktické populaci bylo zjištěno 16 % jedinců s recesivní formou kvalitativního znaku (jde o recesivitu úplnou ). Jaká je v této populaci: Frekvence obou alel příslušného genu ? Frekvence dominantních homozygotů ? Frekvence heterozygotů ?
11
Příklad 2. Krvinky asi 84 % obyvatel naší republiky mají znak ( aglutinogen ) Rh. Krevní skupina těchto lidí se označuje symbolem Rh +. Zbývající ch 16 % naší populace tento znak nemá, je Rh -. Předpokládejme, že Rh faktor je monogenní, autozomálně dominantně dědičný, lidé Rh + jsou tedy buď dominantní homozygoti, nebo heterozygoti. Jaká je četnost alely Rh a jednotlivých genotypů skupiny Rh v naší populaci ?
12
CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN 978-80-7182-282-0
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.