Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRobert Dostál
1
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/01.0021 Rastrová grafika
2
Základní rozdělení počítačové grafiky: Počítačová grafika 2D Rastrová grafika Vektorová grafika 3D
3
Rastrová a vektorová grafika rastrová: vektorová:
4
Rastrová grafika každý obrázek je složen z jednotlivých bodů (pixelů), ty mají definovanou barvu čím víc obrazových bodů obraz obsahuje, tím je podrobnější, obsahuje více informací a soubor má větší datovou velikost různá zobrazení téže fotografie: 100%300% 800%
5
Rastrová grafika Výhody: zachycení reality perfektní a věrné zachování původní scéna Nevýhody: velké nároky na uložení (velké soubory) při zvětšování se snižuje kvalita lze zvětšit pouze v závislosti na počtu bodů, které máme
6
Rozlišení a velikost obrázku Velikost rastrového obrázku Velikost v pixelech (rozměrová) Rozlišení (v dpi)
7
Rozměrová velikost je to šířka a výška obrázku udávaná v bodech (pixelech - px) 1 px = 1 svítící bod na obrazovce pozor někdy se zaměňuje s rozlišením. pokud by měl obrázek 30 x 20 px vypadal by následovně:
8
Rozlišení udává kolik bodů obrázek obsahuje v normalizované délce na palec (1in=2,54cm) jednotka tedy DPI (dots per inch) díky hodnotě rozlišení je možné určit, jak kvalitní obrázek je (jak je jemný) rozlišení nemá nic společného s barevnou hloubkou !!!
9
Běžně používaná rozlišení profesionální kvalita – foto: 300 DPI běžná tiskárna: 150 DPI webové stránky: 75 – 90 DPI
10
Soubory rastrové grafiky BMP – žádná komprese (zmenšení) – velikost nekomprimovaného obrázku v bytech: (šířka v px) * (výška v px) * (bitů na px/8) PNG – bezeztrátová komprese – obsahuje osmibitovou průhlednost (tzv. alfa kanál)
11
Soubory rastrové grafiky GIF – bezeztrátová komprese – vhodný pro uložení tzv. pérovek – umožňuje jednoduché animace ●JPG – ztrátová komprese – vhodný pro fotografie – nevhodný pro malé obrázky (ikony)
12
Barevné modely RGB red, green, blue – aditivní míchání barev (mícháním se barvy sčítají – zesvětlují) http://hucak.osu.cz/gimp/kurs_color_theory.php
13
Barevné modely CMY(K) cyan, magenta, yellow, (key) - subtraktivním míchání barev (mícháním se barvy odčítají – ztmavují)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.