Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vizualizace silničních dat provozními prostředky ČHMÚ Možnosti ve VW 3.4 a novinky z VW 3.5 Jan Sulan Školení meteorologů, Praha 14.10.2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vizualizace silničních dat provozními prostředky ČHMÚ Možnosti ve VW 3.4 a novinky z VW 3.5 Jan Sulan Školení meteorologů, Praha 14.10.2014."— Transkript prezentace:

1 Vizualizace silničních dat provozními prostředky ČHMÚ Možnosti ve VW 3.4 a novinky z VW 3.5 Jan Sulan Školení meteorologů, Praha 14.10.2014

2 RWIS – Road Weather Information Systems  JSMIS, METIS, ARWIS  Optimalizovány pro dispečinky zimní údržby  Dynamické stupnice pro lepší zobrazení měřeného oboru hodnot  Grafy posledních 24 hodin  Alarmy, teploty mrznutí  Meteorologa zajímá zejména …  Teplota povrchu  Stav povrchu, kamery  Rosný bod, dohlednost, vítr, intenzita srážek

3 Jediné měření pro OKPL před 15 lety, dostupné pokud běžela radiostanice  V roce 2014 máme kolem 400 silničních stanic s periodou měření (a přenosu) 10-15 minut  Silniční pavouk je sestaven z atmosférických měření a údajů o teplotě a stavu vozovky  Nelze zobrazit a efektivně sledovat všechno najednou, VW nabízí několik způsobů selektivní prezentace dat a jejich vhodného kombinování

4 Co v prezentaci najdeš …  Nabídku možností provozní verze VW 3.4.21  Silniční data nejsou součástí katalogu stanic, zobrazuje se natvrdo vše, co je v bufru ISxD70 OKPR  Lze přidat data z Německa – ta se do katalogu dostala a je možné zadat preferovaný výběr  Vhodnou úpravou gradientů barev lze některé údaje v pavouku potlačit úplně nebo je zobrazit jen při dosažení určitých hodnot  Volba barev umožňuje používat zimní a letní verzi silniční mapy (v létě rosný bod, stav povrchu, dohlednost)  Lze přidat vrstvu SYNOP a nastavit preferenci zobrazení silničních dat, nebo tlačítkem synopy prostě vypnout, když obtěžují  Praktická je kombinace s vrstvou CAPPI2, v létě i blesky  Hned několik výhod nabízí nástroj MULTIVIEW – vhodnou mozaikou lze zobrazit vývoj ve zvoleném časovém kroku nebo kombinovat silniční data s jinými ( a tím nepřímo ovládat i časový interval prohlížení)

5 Co v prezentaci najdeš …  Zadání pro novou řadu VW 3.5.2…  Silniční data do KATALOGU STANIC, bude možné si tvořit vlastní seznamy a ty volit v aplikacích  TIME CROSS-SECTION umožní tvořit grafy jedné stanice, kombinace dvou stanic, volbu délky měření (historii), zobrazení předpovědí modelu METRO  METEO CHART ti dá příležitost vytvořit si vlastní tabulky se silničními daty a vše co s tím souvisí – volba prvků, nastavení alarmů, listování v historii, změny pořadí stanic podle hodnot prvků …  MAPA STANIC bude mít tooltip s předpovídanými parametry, objednaná je i mapa prognozních pavouků – to ale asi nebude hned

6 BUFR (WMO) versus XML (ŘSD)  IS/D70 OKPR ////// - česká silniční data  IS/D70 DWER ////// - data z Duryňska  SHDL70 DWFN ////// - data z Bavorska (kód podobný synopu)  SHDL70 DWDD ////// - data ze Saska Lepší prohledávání v nové verzi

7 BUFR (WMO) versus XML (ŘSD)  Eva Červená (ČHMÚ), Sibylle Krebber (DWD) - 2005  Pavel Stingl (IT Developers, s.r.o.) BUFR umožňuje odlišit výrobce senzoru, upřesnit pozici na vozovce, materiál vozovky…

8 BUFR (WMO) versus XML (ŘSD)  Problém s namapováním stavu povrchu Tabulka převzata ze systému METIS

9 SH70 (WMO)  Eva Červená (ČHMÚ), Sibylle Krebber (DWD) - 2001

10 Silniční pavouk a gradienty  Pomocí gradientů v Layer editoru úprava vizualizace teplot, dohlednosti, rosného bodu, podmínky pro tvorbu jíní (Tr-Td < 0) Zvýraznění dohlednosti pod 1000 m Zavedení pásma neurčitosti od -0,5 do 0,5 °C

11 Letní verze s rosným bodem + AWS 10 min Synchronizace výřezu mapy („CTRL 1“ návrat k původní oblasti) a času

12 Zimní verze + hodinová data DWD-CHMI Synchronizace s hodinovou mapou DWD-CHMI umožní současně hodinový krok prohlížení silničních dat

13 Využití MULTIVIEW pro zobrazení průběhu

14 Ranní sněžení 26.1.2014 ….

15 … a prezentace sněhu různými senzory Znamená „mokro“, že už je chemicky ošetřeno? Zjistíme patrně jen v RWIS nebo na kameře.

16 Mrznoucí mlhy a jíní Pozice dohledoměrů a silniční síť na snímcích NOAA v JSMSGView

17 Stratus Hustá mlha způsobí oteplení povrchu i vzduchu, viz Tisová v údolí na Sokolovsku 16.-18.12. Olšová Vrata na kopci nedaleko KV letiště – dohledoměr zlobí, není dobrá korelace s teplotou povrchu. Projevil se ovšem Stratus 17.12. – srovnej s nocí na 18.12. nebo s Tisovou

18 Dva v jednom  Vhodné srovnání dvou stanic v jednom grafu a pokud možno za více dní (zatím ARWIS3, chceme i ve VW 3.5)

19 Ukázka z VW 3.4.21 OKPL ?

20 Zima 2014-2015 ?  Zadání pro novou řadu VW 3.5.2…  Silniční data do KATALOGU STANIC, bude možné si tvořit vlastní seznamy a ty volit v aplikacích  TIME CROSS-SECTION umožní tvořit grafy jedné stanice, kombinace dvou stanic, volbu délky měření (historii), zobrazení předpovědí modelu METRO  METEO CHART ti dá příležitost vytvořit si vlastní tabulky se silničními daty a vše co s tím souvisí – volba prvků, nastavení alarmů, listování v historii, změny pořadí stanic podle hodnot prvků …  MAPA STANIC bude mít tooltip s předpovídanými parametry, objednaná je i mapa prognózních pavouků – to ale asi nebude hned

21 Práce s katalogem stanic  Nově zaveden filtr umožňující zobrazit jen silniční stanice. Údaje o nich lze editovat.

22 Práce s katalogem stanic  Je možné tvořit si vlastí seznamy silničních stanic – např. úseky dálnic dle středisek, hlavní krajské silnice, výběrem z mapy, …

23 Práce s katalogem stanic  Z mapy stanic lze vymezit obdélník zájmové oblasti, upravit pořadí stanic a následně uložit jako vlastní „place list“

24 GATE source  V nové verzi pozměněny XML soubory GATE a šablony.anyt

25 GATE source  V nové verzi pozměněny XML soubory GATE a šablony.anyt

26 Zimní orografie  Kvůli barevné škále CAPPI2 je vhodné zvolit v orografické vrstvě odstíny šedé (Radek Tomšů)

27 Úprava „tooltip“  Vloženy předpovědní hodnoty z modelu METRO

28 Nově graf stanice  Výběr stanice z mapy, možnost volby historie grafu, nastavení pevné škály stupnic, výběr dalších parametrů  Preferovaná volba kombinace teploty-srážky a dohlednost-vítr

29 Issue SCHMI-930 pro IBL  Nelze vytvořit METEO CHART ze silničních stanic  V TIME CROSS-SECTION zatím lze zobrazit jen atmosférické prvky, ne teplotu a stav povrchu  Požadujeme také možnost zobrazit v jednom grafu dvě stanice  Výstupy z METRO (VGCZ50 a VGCZ51 OKPR):  Tooltip běžné mapy  Mapa prognostických pavouků  Prognozované parametry do grafu


Stáhnout ppt "Vizualizace silničních dat provozními prostředky ČHMÚ Možnosti ve VW 3.4 a novinky z VW 3.5 Jan Sulan Školení meteorologů, Praha 14.10.2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google