Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVěra Pokorná
1
5. FISKÁLNÍ POLITIKA
2
Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) 1913192019371960198019901996 Francie 17,027,629,034,646,149,855,0 Německo 14,825,034,132,447,945,149,1 Japonsko 8,314,825,417,532,031,335,9 Švédsko 10,410,916,531,060,159,164,2 UK 12,726,230,032,243,039,943,0 USA 7,512,119,727,031,432,832,4
3
Růst vládních výdajů (%HDP)
4
Veřejné výdaje (% HDP) 2007 Zdroj: Eurostat Švédsko52,6V. Británie43,7 Francie52,6Slovinsko43,3 Dánsko50,8Česká R.42,4 Maďarsko50,1Polsko42,4 Belgie48,9Španělsko38,8 Rakousko48,6Slovensko36,9 Itálie48,6Rumunsko36,9 Finsko47,5Irsko36,4 Nizozemí45,9Litva35,6 Německo43,8Estonsko33,7
5
Daňová kvóta
6
Tabulka: Skladba veřejných výdajů; 1980 Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) CelkemTransfery a dotace ObranaŠkolZdravPenzeNezamÚrokyInvestice Francie 46,124,63,35,06,110,51,5 3,1 Německo 47,916,82,94,76,512,80,91,03,6 Japonsko 32,012,00,95,84,64,50,42,46,1 Švédsko 60,130,43,29,08,89,90,44,13,3 UK 43,020,24,95,65,25,90,94,72,4 USA 31,412,25,2…4,17,00,62,31,7
9
Deficit státního rozpočtu a veřejný dluh. Deficit = Výdaje - Příjmy Dluh = Kumulované deficity Vysoké veřejné výdaje ≠ Vysoký veřejný dluh
10
Hrubý veřejný dluh (%HDP) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) 1913192019371970198019901997 Francie 66,5136,8137,253,130,940,264,6 Německo …4,217,418,431,145,565,0 Japonsko 53,625,657,012,151,265,187,1 Švédsko …21,526,530,544,3 77,1 UK 30,4132,0188,181,854,039,360,3 USA 2,531,043,745,437,055,561,5
11
Hrubý veřejný dluh 2006 (%HDP) Zdroj: OECD Factbook 2008 Švédsko 53,9 V. Británie 46,6 Francie 70,9 Slovinsko 28,0 Dánsko 36,0 Česká R. 34,7 Maďarsko 72,1 Polsko 53,6 Belgie 90,1 Španělsko 46,7 Rakousko 65,5 Slovensko 35,2 Itálie 118,7 Rumunsko … Finsko 44,9 Irsko 29,1 Nizozemí 54,7 Litva … Německo 69,3 Estonsko 4,0
12
Graf: Cyklický vývoj Zdroj: Makroekonomická predikce MF ČR 2007
13
Daně a sociální příspěvky (%HDP) Zdroj: Makroekonomická predikce MF ČR 2007
14
Den daňové svobody „Den daňové svobody je důležité připomínat z toho důvodu, že stát s penězi daňových poplatníků zdaleka nehospodaří tak opatrně a efektivně, jako by to dělali oni sami. Veřejný sektor by měl tudíž poskytovat pouze ty služby, které lze z různých důvodů jen těžko nechat na samotných jednotlivcích.“ Zdroj: Jiří Schwartz jr. Liberální Institut.
15
Dopady daňové reformy
16
Veřejné rozpočty ČR (data) 1) Státní rozpočet 2) Mimorozpočtové fondy 3) Zdravotní pojišťovny 4) Rozpočty obcí a krajů
17
Výdaje státního rozpočtu ČR – 2008 (mld Kč) MPSV 435Finance17 Vš. pokladní správa 151Místní rozvoj17 Školství 118Průmysl14 Doprava 60Zdravotnictví11 Vnitro 58Kultura9 Obrana 54Zahraničí7 Zemědělství 42Životní prostředí6 Spravedlnost 22
18
1. Veřejné rozpočty této země byly dlouhodobě v deficitu…… Graf: Saldo vládního sektoru. Zdroj: Makroekonomická predikce MFČR 2008
19
..a způsobovaly tak růst veřejného zadlužení Graf: Dluh vládního sektoru. Zdroj: Makroekonomická predikce MFČR 2008
20
2. Příčinnou těchto deficitu byly příliš vysoké výdaje. Bylo by potřeba je snížit Graf: příjmy, výdaje a saldo vládního sektoru (v %HDP) Zdroj: Makroekonomická predikce MFČR 2007
21
3. Hlavní problém je v sociálních výdajích. Jsou příliš vysoké… Graf: Skladba veřejných výdajů Zdroj: Makroekonomická predikce MFČR 2006
22
3. Hlavní problém je v sociálních výdajích. Jsou příliš vysoké… Graf: (Důchody+zdravotnictví) x (Nemocenská+nezaměstnanost+Rodinná politika) Zdroj: VUPSV
23
3. ……příliš vysoké… Public social expenditure (%GDP) Zdroj: OECD Factbook 2008
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.