Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Navrhování dopravní obsluhy ve městě
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Volba druhu MHD závisí na:
velikosti města (rozloha, počet obyvatel), charakteristice města (rozložení funkčních složek, historické uspořádání města, struktura obyvatelstva, členitost terénu…).
3
Při navrhování linek se postupuje hierarchicky od páteřních dopravních systémů.
Např.: městské dráhy (železnice, metro) tramvaje autobusy
4
Postup navrhování linky:
Linky by měly co nejlépe pokrývat území města a měly by zajistit kvalitní obsluhu s přiměřenými náklady. Postup navrhování linky: Obvykle jsme vázáni již existujícím systémem linek, který pouze měníme nebo doplňujeme novou linkou. Pro zjednodušení uvedeme postup navrhování linky nové oblasti města, v níž ještě žádná linka není zavedena.
5
Postup navrhování linky:
1) Vytvoříme prognózu přepravních potřeb a prognózu tomu odpovídajícího objemu přepravy nové oblasti („kolik lidí bude jezdit“). 2) Navrhneme linku: její trasu, výchozí a koncovou zastávku a mezilehlé zastávky. Trasa by měla být vedena tak, aby byla zajištěna spolehlivá a včasná dopravní obsluha, tzn. co nejvíce se vyhnout frekventovaným křižovatkám bez preference MHD, místům s častými kongescemi (kongesce = dopravní zácpa) a dalším místům, kde by mohlo docházet ke zpožďování vozidel. Zastávky by měly být poblíž významných zdrojů a cílů cest. Krátké odstupy zastávek sice zkracují docházkovou vzdálenost, ale zároveň snižují cestovní rychlost vozidla.
6
Je třeba zvolit takové vzdálenosti mezi zastávkami, aby byla zajištěna přiměřená docházková vzdálenost. Ta se vykresluje v návrhu linky pomocí izochrony (izochrona = kružnice o určitém poloměru) kolem každé zastávky. Izochrony by se měly protínat, jinak je nutné změnit vedení linky, nebo polohy zastávek.
7
Vykreslení izochron kolem zastávek
Izochrona vyjadřuje přijatelnou docházkovou vzdálenost, kterou vypočítáme z předem stanovené přijatelné doby docházky. Autor © Karel Zíka
8
3) V závislosti na prognóze objemu přepravy stanovíme požadovanou přepravní kapacitu.
Přepravní kapacita by měla být přibližně o 20 % vyšší, než je poptávka po přepravě (z důvodu přepravních nerovnoměrností a z důvodu zajištění vyššího standardu kvality přepravy). Nejprve zjistíme tzv. kumulovanou poptávku v jednotlivých úsecích, potom vybereme nejzatíženější úsek a zjištěný objem cestujících v tomto úseku zvýšíme o 20 %. Tím dostaneme požadovanou přepravní kapacitu linky.
9
Stanovení přepravní kapacity si objasníme následujícím příkladem: Na grafu v následujícím snímku je znázorněna linka s pěti zastávkami A, B, C, D, E. Šipkami je zde stanoven předpokládaný počet cestujících mezi všemi dvojicemi zastávek za jednu hodinu v jednom směru (na dalším snímku v opačném směru).
10
Nyní zjistíme kumulovanou poptávku v jednotlivých úsecích.
B C D E Nyní zjistíme kumulovanou poptávku v jednotlivých úsecích. 70 Vysvětlení: Padesát cestujících se bude chtít přepravit v průběhu jedné hodiny ze zastávky B do zastávky E. 65 300 105 60 390 40 70 385 210 50 20 80 20 Autor © Karel Zíka
11
A B C D E 50 45 225 90 40 335 25 385 50 85 230 Totéž provedeme pro opačný směr. 50 70 35 Autor © Karel Zíka
12
Spočítali jsme kumulovanou poptávku v jednotlivých úsecích a nyní vybereme nejzatíženější úsek (pro oba směry dohromady). V našem příkladu jde o 390 cestujících a úsek mezi zastávkami B a C. Toto číslo (předpokládaný počet cestujících) navýšíme o 20 % pro případ nerovnoměrností v poptávce a tím stanovíme požadovanou přepravní kapacitu pro nejzatíženější úsek - a tedy i pro celou linku = 468 cestujících
13
4) Stanovíme oběžnou dobu, linkový interval a potřebný počet vozidel pro obsluhu linky.
14
Oběžná doba T je celková doba, jež se skládá z dílčích dob:
t1 - jízdy z výchozí zastávky do koncové zastávky (včetně všech prostojů na zastávkách), t2 - obratové doby v koncové zastávce, t3 - jízdy z koncové zastávky do výchozí zastávky (včetně všech prostojů na zastávkách), t4 - obratové doby ve výchozí zastávce. T = t1 + t2 + t3 + t4
15
t4 t3 t1 t2 Autor © Karel Zíka
16
Linkový interval l vyjadřuje v minutách časový rozestup mezi spoji na dané lince. Vypočítáme ho: l = 60 . o / Q o - je obsaditelnost jednoho spoje, Q - je požadovaná přepravní kapacita dané linky za jednu hodinu v jednom směru. Pokud linkový interval nevyjde v celých číslech, zaokrouhlujeme ho na nejbližší celé číslo dolů (např.: l = 8,3 - zaokrouhlíme na 8 min).
17
Potřebný počet vozidel pro obsluhu linky p je počet vozidel, které musíme nasadit do provozu, abychom zvládli přepravit stanovené množství lidí (Q) při daném linkovém intervalu (l ). Vypočítáme ho: p = T / l T - je oběžná doba (v minutách), l - je linkový interval v (minutách). Pokud potřebný počet vozidel nevyjde v celých číslech, zaokrouhlujeme ho na nejbližší celé číslo nahoru (např.: p = 6,2 - zaokrouhlíme na 7 vozidel).
18
Navrhneme grafikon linky, jímž se přesně stanoví jednotlivé časy příjezdů, odjezdů, doby jízdy a oběhy vozidel. Rovněž je nutné vypracovat turnusy a střídání řidičů na lince. 6) Uvedeme linku do provozu. Průběžně zjišťujeme, zda linka odpovídá přepravním požadavkům. Změní-li se například velikost poptávky, je třeba přizpůsobit parametry linky nové poptávce (interval, velikost vozidel, vedení trasy apod.).
19
Druhy linek MHD: Z hlediska polohy trasy k centru města: radiální,
diametrální (nebo též diagonální), tangenciální, okružní (případně polookružní).
20
diametrální radiální tangenciální okružní Autor © Karel Zíka
21
Z hlediska pravidelnosti
zvláštní. Z hlediska funkce: páteřní, napájecí, překryvné, návazné, pro místní obsluhu.
22
Úkol: Na následujícím schématu se pokuste odhadnout, o jaké typy linek se jedná: z hlediska polohy trasy k centru města, z hlediska funkce.
23
Centrum města Autor © Karel Zíka
24
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zdroje: KOČÁRKOVÁ, D. – SLABÝ, P. – KOCOUREK, J. – JACURA, M. Základy dopravního inženýrství. Praha: ČVUT, ISBN Autorem obrázků a schémat je Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.