Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie
2
Obsah cvičení
3
Prezentační technika a její využití při výuce
4
Datové projektory ► běžné řešení prezentací ve školách ► zdroje dat lze získat z Internetu, existuje řada výukových programů na CD a DVD i vlastních materiálů pedagogů. Pro použití ve škole je nutné vybrat přístroje, které poskytují kvalitní obraz.
5
Typy dataprojektorů Ultralehké Konferenční Osobní Mobilní
6
Videoprojektory ► standardně poskytují perfektní obraz o úhlopříčce i několik metrů ► používají se zejména pro tzv. domácí kina, a to LCD i DLP projektory s širokoúhlým poměrem obrazu 16:9 LCD i DLP projektory LCD i DLP projektory
7
Bezdrátová prezentace ► Moderní projektory pro bezdrátovou prezentaci z PC vybaveného WiFi a možností prezentace z USB flash disku.
8
Zpětné projektory ► tradiční a osvědčené pomůcky ► výukové materiály lze připravit na počítači a tisknout na speciální folie pro inkoustové nebo laserové tiskárny ► pro přenášení se užívají reflexní přenosné projektory.
9
Typy zpětných projektorů: ► Stolní transmisní ► Přenosné reflexní ► Přenosné transmisní ► Epiprojektory
10
Diaprojektory ► Klasická pomůcka pro výuku. Výhodou jejího použití je kvalitní kontrast diapozitivů a jasné barvy. ► Řadové ► Karuselové
11
Vizualizéry a grafické vizualizéry (dokumentové kamery) ► moderní řešení dřívějších zrcadlových projektorů ► jsou schopny snímat prakticky libovolnou předlohu, včetně trojrozměrných předmětů ► k nasvícení neprůhledných předloh slouží postranní zářivková svítidla, k projekci průhledných fólií se používá spodní podsvícení. ► výhodou je velké zvětšení
12
Projekční plochy ► Typ projekční plochy: Mobilní ► Stativová plátna ► Rámová plátna Fast Fold Fixní ► Roletová ► Elektrická ► Rámová
13
Videokonference ► je konference, která se koná na více místech a je zvukově a obrazově propojena a umožňuje sdílení prezentovaných dat. ► nejčastěji slouží pro interní komunikaci mezi pobočkami firmy, ale stále častěji se využívá konzultace a v oblasti vzdělávání.
14
Videokonferenční systém ► Obsahuje videokonferenční jednotku se speciální kamerou, rozhraní pro připojení dalších signálových vstupů a připojení na komunikační kanály. ► U komunikačních kanálů je možnost výběru z několika variant – Euro ISDN, nebo pomocí IP protokolů přes sítě LAN a WAN.
15
Audiokonference ► Je ve srovnání s videokonferencí výrazně jednodušší jak na potřebné zařízení, tak i na vlastní používání. ► Kvůli mnohem menším objemům předávaných dat se také jejich náročnost na kapacitu přenosové linky při spojení redukuje na minimum.
16
Menší videokonference ► Pro videokonference v menším kolektivu jsou určeny kompaktní systémy. ► Systém tvoří základní jednotka, ve které je integrována kamera a mikrofon. ► Výstupní zařízení tvoří jeden až dva běžné TV monitory (TV s AV vstupem) nebo plazmové displeje. ► Mimo hlavní kamery lze připojit i několik externích periferií, většinou dokumentovou kameru a videorekordér. ► Dále bývá k dispozici sériový datový vstup používaný pro připojení různých typů elektronických tabulí nebo počítače.
17
Integrované řešení pro větší skupiny ► Standardem je vysoce kvalitní zvuk a připojení širokého spektra dalších zařízení, jakým je například dokumentová kamera, videorekordér, DVD přehrávač či interaktivní tabule atd.
18
Ploché displeje ► Používají se jako zobrazovače i do menších místnosti, ve škole i například do větších konferenčních prostor jako náhledové displeje.
19
Kopírovací tabule ► Slouží jako bílá tabule, na kterou je možno během výkladu činit nejrůznější poznámky, a zároveň umožňuje zkopírování jejího obsahu na běžný papír ve formátu A4 nebo přímo do počítače.
20
Interaktivní dotykové tabule Interaktivní dotykové tabule ► Existují tabule různých výrobců s odlišnými možnostmi. ► Po připojení k počítači rukou, ukazovátkem či tužkou lze ovládat počítač, vyhledávat a zobrazovat informace z Internetu, promítat videozáznam nebo prezentovat přímo z plochy. Na některé tabuli je možno také psát stíratelnými fixy jako na běžnou bílou tabuli, s tím rozdílem, že napsaný text se uloží přímo do počítače.
21
► Interaktivní tabule spojuje výhody projekční plochy, bílé popisovatelné tabule, dotykové obrazovky. ► Tabule mohou být doplněny tabletem, klávesnicí, dálkovým ovladačem myši, které umožňují ovládat aplikace, psát texty a podobně z různých míst učebny. Interaktivní dotykové tabule Interaktivní dotykové tabule
22
Interaktivní dotykový displej Umožňuje ► dynamickou komunikaci se žáky a studenty. ► vpisovat poznámky do promítaného materiálu a poté uložit do PC. Novější displeje umožňují i ovládání řídícího systému místnosti – tlumení světla apod.
23
Hlasovací zařízení ► Jedná se o speciální ovladač, který komunikuje pomocí infračerveného záření s přijímačem. ► Žák stiskne tlačítko odpovědi a učiteli se zobrazí výsledky.
24
Systémy pro řízení výuky ► Počítačové učebny jsou typicky vybaveny lektorskou stanicí a 10 až 20 stanicemi posluchačů a jsou obvykle zapojeny do sítě. ► Učitel se musí pohybovat po učebně, aby posluchačům mohl pomoci či poradit v případě nesnází. Klasické řešení výuky v počítačové učebně:
25
► Systémy umožňují zobrazit obrazovku učitele na obrazovkách všech studentů monitorovat učebnu ovládat žákovské PC z místa učitele. ovládat žákovské PC z místa učitele. ► Tyto systémy podpory vzdělávání, někdy také označované jako KVM (Klávesnice + Video + Myš) se používají pokud je nutné, aby jeden uživatel mohl pracovat současně s několika vzdálenými počítači.
26
Řešení lze rozdělit na dvě základní kategorie: ► Hardwarové řešení – například produkt kanadské firmy Robotel. ► Softwarové řešení – různé programové produkty
27
Jazykové laboratoře ► Moderní jazykové laboratoře již lze považovat za plně interaktivní systém výuky jazyků. ► Vhodnou formou nabízejí propojení komunikace žák – učitel – zvukový záznam a zároveň spolupráci s počítačovým vybavením učebny. ► Laboratoř umožňuje vyučujícímu diskrétní odposlech studenta či konverzujícího páru,
28
Ozvučení ► Ve větších učebnách je ozvučení nutností. ► Často bývá doplněno o mikrofonní zařízení, pro zesílení hlasu učitele.
29
Univerzální řečnické systémy ► Jsou určeny pro mobilní použití, například v tělocvičně, při mimořádné přednášce v neozvučené místnosti. Systém je snadno přemístitelný, všechny komponenty soustavy jsou zabudovány jako součást jedné reprosoustavy. Obsahuje i akumulátory.
30
Mikrofon ► zařízení sloužící ke snímání zvuku, k převodu akustických vln na elektrický signál. ► Drátové mikrofony se používají, je-li řečník vázán na určité místo, ► Bezdrátové mikrofony umožňují mobilitu řečníka na podiu a umožňují také mobilitu samotného mikrofonu, pro případné otázky a odpovědi. Možnost využití klopové nebo náhlavní sady.
31
Integrované řídicí systémy ► V dnešní době se stále častěji při firemních prezentacích, poradách a schůzích používá různá audiovizuální a prezentační technika. Datovým projektorem počínaje, videorekordérem, CD a DVD přehrávačem, tunerem, videokonferenčním setem a ozvučením pokračuje a zatemněním, plátnem, osvětlením a klimatizací konče.
32
Integrované řídicí systémy se skládají ► z centrální řídicí jednotky a ovládacích panelů. ► Centrální řídicí jednotka je počítač, který přijímá povely z ovládacích panelů a vysílá příkazy pro ovládání přístrojů.
33
Využití integrovaných systémů ► Umí ovládat infračervenými povely i zařízení ovládaná sériovými porty (poloprofesionální a profesionální technika), má zabudovaná spínací relé (např. pro ovládání osvětlení a zatemnění) a univerzální vstupy a výstupy pro připojení nejrůznějších druhů senzorů (např. teplotní čidla, kontrola zavření oken). ► To, co se má vykonat po stisknutí tlačítek, je možno naprogramovat a kontrolovat, zda lze daný příkaz provést.
34
Praktické ukázky www.avmedia.cz www.profimedia-cz.cz www.complex.cz www.dosli.cz www.veskole.cz www.gynome.nmnm.cz/board www.gymcheb.cz/projekty.htm
35
Praktické cvičení ► Samostatné úkoly po skupinách
36
Formy a metody Moderní trendy
37
Vliv technologií na výukové metody
38
Nové formy a metody ve vzdělávání dospělých ► distanční vzdělávání, ► uplatnění informačních a komunikačních technologií ve vzdělávacím procesu.
39
► E-learning ► Prezentace, hypertexty ► Mikrosvěty, laboratoře a prostředí pro simulaci dějů a jevů ► Virtuální a víceuživatelská učební prostředí ► Videopořady ► Videokonference a audiovizuální komunikace
40
► Významnou pozici ve vzdělávání dospělých zaujímá e-learning. ► Jeho využití má svá pravidla, výhody, ale i omezení. ► Je závislé na obsahu vzdělávání i cílech, které jsou sledovány. E-learning
41
Co tedy je E-learning? ► Účelné a účinné využívání informačních technologií v procesu vzdělávání.
42
Princip e-learningu ► Instalace centrálního vzdělávacího serveru s připravenými kurzy a vzdělávacími programy a vytvoření virtuálních tříd ze studentů a lektorů (tutorů). ► Účastníci přistupují ke kurzům umístěným na vzdělávacím serveru prostřednictvím počítače z libovolného místa v libovolný čas pomocí informačních technologií.
43
Základní pojmy ► Tutor –pojmenování pro učitele, hlavní úlohou tutora není přednášet a vysvětlovat studentům látku, ale provádět je kurzem, který studují z velké části sami, pouze s připojením k internetu. Velký důraz je při takovém studiu kladen na komunikaci a to nejenom mezi tutorem a studentem, ale také mezi studenty navzájem. Podporuje se práce v týmu. hlavní úlohou tutora není přednášet a vysvětlovat studentům látku, ale provádět je kurzem, který studují z velké části sami, pouze s připojením k internetu. Velký důraz je při takovém studiu kladen na komunikaci a to nejenom mezi tutorem a studentem, ale také mezi studenty navzájem. Podporuje se práce v týmu.
44
► Kurz – je jiný název pro učební předmět. Má většinou on-line elektronickou podobu, danou používaným LMS. Internetový kurz v sobě zahrnuje všechny důležité výukové prvky, mezi něž patří například : testy, úlohy, komunikační nástroje (chat, diskuzní fórum, elektronické audio a videokonference) elektronické studijní texty psané distanční formou elektronické studijní materiály (animace, video či audio soubory, interaktivní multimediální programy, …)
45
► LMS – je zkratka z anglického Learning Management Systém a do češtiny bychom to přeložili asi jako systém pro řízení výuky. Jedná se většinou o nějaký systém, umístěný na internetu, do kterého mohou studenti a učitelé (tutoři) vstupovat prostřednictvím internetového prohlížeče a počítače připojeného k síti. Lze se rovněž setkat s dalšími zkratkami, které znamenají zhruba totéž: LCMS (Learning Content Management System), CMS (Course Mangement System), VLE (Virtual Learning Environment), atd.
46
Výhody použití e-learningu ► Snadná dostupnost, studující dostává možnost vzdělávat se 24 hodin denně a to kdekoliv i doma. ► Studuje především v čase, který mu vyhovuje a díky tomu vynakládá zvýšené úsilí.
47
► Umožňuje individuálně volit jednotlivá témata, studující si je volí podle svých znalostí a schopností. ► Studuje svým tempem a věnuje nové látce jen tolik času, kolik potřebuje k jejímu zvládnutí. ► Každý si může vytvářet individuální studijní plán, ve kterém má možnost určovat způsob dalšího postupu i případného vracení se k již probraným tématům.
48
► Snadnější je také kontrola průběhu a výsledků. ► Zpětná vazba je zajištěna: Možností sledovat průběh studia Zadáváním úkolů, které student odevzdá do systému Testováním – učitel má okamžitě k dispozici jak celkové výsledky, tak i informace o jednotlivých studentech, o tom, kolik dosáhli bodů a jakým způsobem odpovídali.
49
Nevýhody použití e-learningu ► zvýšené nároky na pevnou vůli a svědomitost při studiu, ► vyšší požadavky na samostatnost a schopnost vyhledávat informace, ► je nutný přístup k počítači a k internetu a kladný vztah k práci s počítačem, ► nevýhodou je nepřítomnost lektora a omezená možnost komunikace a diskuse s ostatními účastníky, ► obtížné je průběžné porovnávání dosažených znalostí.
50
► Převaha řízeného učení s přesně stanovenými mezními termíny pro jednotlivé úkoly může vést ke stresu a ke ztrátě motivace. ► Během distanční výuky není možno bezprostředně reagovat na podněty přicházející z okolí, není možné navázat skutečné vztahy se spolužáky. ► Vytvořit e-learningový kurz není triviální záležitost.
51
E-learning v praxi ► Při využívání e-learningu vznikají poměrně vysoké náklady na zavedení nového systému, ale již v průběhu vzdělávání je také dosaženo snížení celkových nákladů na vzdělávání. ► E-learningový systém VŠ, jeho vývoj a problémy s realizací Elis Elis ► E-learningový systém SŠ prostřednictvím systému moodle moodle
52
Historie ► http://omicron.felk.cvut.cz/~bobr/ucspoc/ http://omicron.felk.cvut.cz/~bobr/ucspoc/ Jedna z prvních internetových učebnic u nás Jedna z prvních internetových učebnic u nás
53
E-learningové vzdělávací portály ► http://www.ella.cz http://www.ella.cz Centrum pro tvorbu elektronických kurzů, které sdružuje poznatky a doporučení pro efektivní využívání elearningu. Centrum pro tvorbu elektronických kurzů, které sdružuje poznatky a doporučení pro efektivní využívání elearningu. ► http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/place http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/place e-learningové kurzy pro získání základních počítačových znalostí v rozsahu mezinárodního standardu ECDL (European Computer Driving Licence), kurz o elektronickém podpisu a kurz Krok za krokem Portálem veřejné správy. e-learningové kurzy pro získání základních počítačových znalostí v rozsahu mezinárodního standardu ECDL (European Computer Driving Licence), kurz o elektronickém podpisu a kurz Krok za krokem Portálem veřejné správy.
54
Pro zájemce ► ► Další možnosti e-learningu včetně praktických cvičení a návodu na vytvoření kurzu – 3. semestr výuky, volitelná část předmětu: ► ► Moderní technologie a internetové zdroje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.