Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Jan Brůha Oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT UNIV 3 , Brno
2
Současnost v ČR Demografie, snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů, slučování škol Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech Stále nízké zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání
3
Podíl dospělé populace na dalším vzdělávání
v ČR a EU v letech 2002–2011 (LFS)
4
Participace na dalším vzdělávání v roce 2011 (LFS)
5
Strategie CŽU – strategické směry v oblasti DV
Stimulovat poptávku po DV, rozšířit nabídku DV a zajistit jeho dostupnost Propojit PV a DV Rozvinout systém uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace Sladit nabídku vzdělávání s potřebami trhu práce Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání Rozvíjet oblast poradenství Posílit koordinační řízení a metodickou podporu DV na národní a regionální úrovni
6
Uznávání a prostupnost
Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání i informálního učení 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesní: vytvoření uceleného systému (návaznost PV)
7
Aktuální data NSK 12/2012 Data platná k prosinec 2012 MMR MZe MPO MV
MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem Počet profesních kvalifikací v gesci 38 100 196 3 9 10 1 366 Počet autorizovaných osob 152 113 143 200 43 655 Počet autorizací PK 806 410 984 356 50 7 2622 Počet realizovaných zkoušek 2047 912 1956 61793 397 2 67107
8
Počet zkoušek profesních kvalifikací
1/ /2012
9
Počet PK spadající pod jednotlivé autorizující orgány 1/2013
10
Počet zkoušek dle autorizujících orgánů - 12/2012
11
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti rekvalifikaci dle § 108 může provádět:
Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle tohoto zákona (akreditace MŠMT) Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (např. zákon o sociálních službách) Škola v rámci oboru vzdělání, který má zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení nebo VŠ s akreditovaný studijním programem Zařízení se vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (zkouška dle vyhlášky č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice, ve znění vyhlášky č. 98/1982 Sb.) A B C D
12
Počet přijatých žádostí o akreditaci na MŠMT
v jednotlivých letech
13
Vyhláška č. 176/2009 Sb. Existuje pro danou pracovní činnost PK?
(PK uvedené na ANO = obsah vzdělávacího programu vede ke zkoušce dle NSK (zákon č. 179/2006 Sb.) NE = 1) Akreditovaný vzdělávací program bez zkoušky (vzdělávání dle vyhlášky, zkouška dle jiného právního předpisu – např. Strážník obecní policie) 2) Čistá rekvalifikace (akreditovaný vzdělávací program i zkouška dle vyhlášky - § 4)
14
Zkouška dle NSK a zákona
č. 179/2006 Sb. Vzdělávání ≠ kvalifikace = příprava na zkoušku Získání kvalifikace dle NSK
15
Nejčastěji akreditované kurzy - profesní kvalifikace
16
Nejčastěji akreditované kurzy čistá rekvalifikace
17
Statistické šetření DV (za rok 2011)
Osloveno 2987 subjektů poskytujících vzdělávání 1533 subjektů s platnou akreditací MŠMT (51,3 %) 1397 škol (SŠ, VOŠ) bez platné akreditace MŠMT, zapsaných ve školském rejstříku (46,8 %) 57 vysokých škol bez platné akreditace MŠMT (1,9 %) Návratnost 40,6 %
18
Statistické šetření DV 2011
Způsob financování Realizovaných rekvalifikačních programů
19
Statistické šetření DV
Zaměření realizovaných rekvalifikačních programů Obor v % obchod, finance, řízení, a administrativu (účetnictví a daně) 26,07 osobní služby (péče o vlasy a vzhled) 24,42 počítače 14,22 strojírenství, elektrotechnika, energetika a chemie 8,82 zemědělství, lesnictví a rybářství 5,66
20
Budoucnost rekvalifikací
Absolutní provázanost s NSK Existuje profesní kvalifikace Existuje zájem ÚP Propojení s aktivitami SR – předvídání aktuálních potřeb trhu práce Modularizace vzdělávání dle kompetencí v kvalifikačním standardu PK Umožnit realizovat rekvalifikace s ohledem na potřeby a znalosti jednotlivce (individuální akční plán) Umožnit jen realizace zkoušek Nutná diagnostika, kvalitní poradenství 20
21
Další kroky MŠMT v oblasti DV
Příprava Strategie vzdělávání 2020 Příprava nového programovací období Užší provazování PK s RVP (propojování PV a DV) Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. ???
22
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.