Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
lidová píseň Hudební výchova
Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Hudební výchova lidová píseň Autor: Mgr. Michal Mynář
2
kde to všechno začalo začalo to nejspíš někde u ohně před jeskyní
první zpěvy a tance měly pravděpodobně zažehnávat zlé duchy, přičarovat kořist či úrodu postupně se začaly objevovat nástroje (píšťala z kosti, bubínek z napnuté kůže, chřestidla, hudební luk – předchůdce strunných nástrojů) postupně se objevovala v písních i témata osobní – láska, smutek, radost, humor a hudba se stala i zdrojem zábavy Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
3
charakteristika lidové písně
neznámý autor (nevíme prostě, kdo tu kterou písničku složil – a je to vlastně jedno, hlavně, že tu je) proměnlivost nápěvu i textu (protože jak nápěv, tak text se přenášel ústním podáním, a tak některá nota vypadla, část textu se dotvořila) přirozený výběr (co se nelíbilo nebo bylo příliš odlišné, na to se zapomnělo) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
4
sběratelé lidových písní
hlavně v období romantismu řada osobností sbírala lidové písně v Čechách K. J. Erben, F. L. Čelakovský na Moravě F. Sušil, L. Janáček, F. Bartoš díky nim se zachovaly i ty písně, které by patrně vlivem průmyslové revoluce (odchod lidí do měst) zanikly dnes má milovník lidových písní řadu pramenů, ze kterých může čerpat Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
5
lidová píseň dnes lidová píseň v tom původním slova smyslu pomalu vymírá, žije hlavně na pódiích při různých slavnostech lidovou písní a tancem se zabývají folklórní soubory, které chtějí uchovat krásu, která v nich je zajímavé jsou také pokusy sblížit lidovou píseň s populární hudbou (kapely Javory, Čechomor) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
6
Dobrá zpráva – kdo hledá, najde
nabídněte si: nebo doma? A vy páni muzikanti Valašsko, J. Šuláková (2:21) Tovačovsky hatě Haná (2:33) Očička má jako trnka Podluží, J. Severin (0:55) Synečku z Jalubí Horňácko, J. Kubík (1:39) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
7
Použité zdroje ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.