Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Plánování a organizace veřejné dopravy
Grafikon dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Grafikon dopravy (GD) grafikon vlakové dopravy (GVD)
Grafikon je základní plán pro organizaci a řízení dopravy, který určuje celkový rozsah dopravy, časové rozložení a průběh jízdy jednotlivých spojů. Je to nákresný jízdní řád, který slouží jako podklad k tvorbě tabulkových jízdních řádů. Lze ho sestrojovat pro jakýkoliv provoz (železniční, autobusový, tramvajový, trolejbusový…).
3
Základem grafikonu je síť, která je tvořena:
časovou osou (osa x) osou vzdálenosti (osa y). Do této sítě se pak zakreslují průběhy jízd jednotlivých spojů.
4
y A B C d zast. E F x 6 odjezd z A v 6:15 7 8 příjezd do B v 6:20
Km A 5 příjezd do B v 6:20 3 B odjezd z B v 6:21 průjezd v B v 7:04 7 1 4 6 7 číslo spoje 8502 652 1 7 C 2 3 6 2 d zast. 6 8503 7 4 2 7 E 3 1 3 4 4 F x
5
6 7 8 Km A 5 8 8 3 B 3 7 4 1 4 4 6 7 8502 652 4 7 C 1 7 2 3 6 8 2 d zast. 6 8503 7 4 8504 653 2 7 8 E 7 3 1 3 9 4 4 F 6
6
podle vzájemného poměru rychlostí vlaků
Typy grafikonů: podle počtu kolejí jednokolejný dvoukolejný (případně vícekolejný) podle vzájemného poměru rychlostí vlaků rovnoběžný (např. metro, tramvaje) – všechny spoje mají stejný průběh jízdy nerovnoběžný (např. železniční) – spoje mají rozdílný průběh jízdy
7
podle časového rozložení spojů
taktový – spoje jezdí v pravidelném intervalu (např. po 30 minutách) netaktový – spoje nejezdí v pravidelném intervalu smíšený – některé spoje jezdí v pravidelném intervalu, některé jezdí mimo tento interval podle období platnosti základní – pro běžný pravidelný provoz alternativní – pro určité dny či určitá období (např. prázdninový) výlukový – pro období plánované výluky
8
Náležitosti grafikonu:
název tratě, označení linky nebo jiné označení seznam jednotlivých stanic a zastávek síť (dráha – čas) technické uspořádání tratě (umístění nástupišť, počet kolejí) doplňující vysvětlivky průběhy jízd vlaků, včetně označení jednotlivých spojů, mohou být uvedeny i konkrétní časy příjezdů a odjezdů v městské dopravě také znázornění oběhů vozidel
9
Software na tvorbu grafikonů
Programy na tvorbu grafikonů vycházejí z principu ručně kresleného grafikonu. Do programu musí být zadány údaje: relativně stálé (mění se pouze občas a obvykle částečně) – např. počet zastávek, vzdálenosti, max. rychlost, sklonové poměry o konkrétních spojích (mohou se měnit, záleží na konstruktérovi grafikonu a požadavcích na jízdní řád) – např. čas odjezdu, linkový interval, doba pobytu v zastávce
10
Údaje pro konstrukci grafikonů
MHD údaje o vzdálenosti mezi zastávkami (stanicemi) údaje o dobách jízdy mezi zastávkami - obvykle z chronometrážní karty údaje jednotlivých spojů – čas odjezdu, doba pobytu, linkový interval Železniční údaje o vzdálenosti mezi zastávkami (stanicemi) údaje o trati – počet kolejí, sklony, max. rychlosti, omezené rychlosti… údaje o používaných vozidlech – druhy vozidel jízdní charakteristika, hmotnost vozů, max. rychlost údaje jednotlivých spojů – čas odjezdu, doba pobytu, linkový interval
11
Na následujícím snímku je ukázka jednoduché chronometrážní karty fiktivní trasy městské linky.
12
kumulovaná jízdní doba [min] kumulovaná vzdálenost [m]
název zastávky jízdní doba [min] kumulovaná jízdní doba [min] vzdálenost [m] kumulovaná vzdálenost [m] Lihovar Kolbenova 2 350 Lipová 4 298 648 Havlíčkova 6 312 960 Karlova 1 7 215 1 175 Hlavní nádraží 9 265 1 440 Muzeum 11 210 1 650 Náměstí TGM 12 178 1 828 Karoliny Světlé 14 280 2 108 Pod Hradem 16 310 2 418 Pražská 3 19 386 2 804 Kateřinky 22 411 3 215 U vozovny 24 315 3 530
13
Oběhy vozidel Oběh vozidla je práce vykonaná konkrétním vozidlem během jednoho nasazení do provozu (od výjezdu po zatažení) při plnění grafikonu dopravy. Základní fáze oběhu se skládá ze čtyř částí: jízda z výchozí do koncové zastávky obrat v koncové zastávce jízda z koncové do výchozí zastávky obrat ve výchozí zastávce
14
dráha čas t1 t2 t3 t4
15
T = t1 + t2 + t3 + t4 Oběžná doba T je doba trvání základní fáze oběhu
Na plánování oběhů vozidel má vliv: oběžná doba linkový interval obratové doby v koncových zastávkách technologie dopravy disponibilní počet vozidel
16
Potřebný počet vozidel k obsluze linky
Potřebný počet vozidel určíme z grafikonu jako počet tzv. pořadí, ale můžeme ho zjistit ještě před konstrukcí grafikonu pomocí vzorce p = T : li p … potřebný počet vozidel pro konkrétní linku T … oběžná doba li … linkový interval Pokud je výsledek s desetinným číslem, zaokrouhluje se na celé vyšší číslo.
17
Potřebný počet vozidel musíme ale ještě navýšit o:
záložní vozidla (pro případ vzniklých mimořádností) správkové procento (pro zajištění pravidelných a plynulých prohlídek a údržby vozidel)
18
Grafikon oběhu souprav (GOS)
GOS znázorňuje dobu nasazení vozidla v příslušném oběhu (pořadí). Aby měly soupravy přibližně stejný proběh kilometrů, jsou nasazovány každý den do jiného čísla pořadí. Na následujícím snímku je ukázka grafikonu oběhu souprav s vysvětlením údajů.
19
druhý den jede souprava v dalším pořadí (oběhu)
čas (celá hodina) 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 6:10 4:20 10:30 1 druhý den jede souprava v dalším pořadí (oběhu) 5:46 3:14 9:00 13:02 2 4:15 8:25 12:40 3 4:57 4:27 9:24 13:20 4 časový údaj nasazení vozidla od výjezdu po zatažení 4:31 4:17 8:48 5 pořadí 5:00 12:53 7:53 6 zatažení ve 12:53 výjezd v 5:00
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.