Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Barokní literatura 8. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Barokní literatura 8. ročník
2
Název: Barokní literatura
Anotace: Výklad barokní literatury na pozadí dobových změn, důraz na církev, Bohuslav Balbín, Antonín Koniáš, Adam Michna z Otradovic. Vypracovala : Mgr. Miroslava Štěrbová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření: září 2012
3
u nás od 1. poloviny 17. století do poloviny 18. století
= období po třicetileté válce až do vlády Marie Terezie (ta vládla )
4
u nás = „po Bílé hoře“ absolutismus Habsburků
silná rekatolizace (důraz na víru, katolictví, náboženství)… emigrace nekatolíků morové epidemie zhoršení vývoje
5
LITERATURA poezie (duchovní písně, kázání)
lidové hry (o světcích, vánoční, velikonoční) školní hry ústní lidová slovesnost (kramářské písně, pohádky, pověsti, loutkové hry)
6
- v literatuře se často objevuje protiklad :
nemoc, zlo x uzdravení, dobro ubohá obydlí x krásné chrámy krutý ďábel x všemohoucí Bůh smutek x veselí
7
Literární osobnosti v baroku :
Jan Amos Komenský Bohuslav Balbín Adam Michna z Otradovic Antonín Koniáš
8
BOHUSLAV BALBÍN 17. století
- jezuita, učitel, historik, básník, dramatik
9
- psal latinsky, ale byl vášnivým obhájcem českého jazyka a velkým vlastencem
Proč psal latinsky? Prý proto, aby dějiny Čechů byly zachyceny ve „věčném jazyce“ srozumitelném všem.
10
- velmi často se obracel ke sv
- velmi často se obracel ke sv.Václavu v naději, že odstraní bezpráví a vyžene bídu z Čech
11
- na konci třicetileté války se v roce 1648 účastnil boje proti Švédům a byl vážně zraněn při obraně Staroměstské mostecké věže v Praze
12
„Obrana jazyka slovanského, zvláště pak českého“
= latinsky psané dílo, Balbín obhajuje češtinu, právo národa na vlastní jazyk, kritizuje šlechtu, která z módních důvodů tíhne k jiným jazykům - autor psal anonymně, kvůli velkému vlastenectví nesmělo dílo vyjít, vydáno bylo až v poč. národního obrození 1775
14
ADAM MICHNA Z OTRADOVIC
- jindřichohradecký učitel hudby a zpěvu, básník, skladatel, varhaník, ale i majitel šenku
15
- nejznámější je jeho koleda Chtíc, aby spal
16
ANTONÍN KONIÁŠ „páter Koniáš“
- kazatel, učitel na jezuitských školách, podporoval rekatolizaci, jeho cílem bylo vytvořit „nové katolické Čechy“
17
- „bludné knihy“ nahrazoval katolickými nebo je různě opravoval (začerňoval, vpisoval text, vytrhával listy)…až jich veřejně spálil (jeho zápal kritizovali i sami jezuité) - později se hodně zveličovalo, jaký byl ničitel, on ale knihy nahrazoval katolickými a dělal jen to, co mu určovalo jeho přesvědčení a katolická společnost
18
Klíč příručka z roku 1729 pro určování knih vadných, podezřelých, bludných… celý název : Klíč kacířské bludy k rozeznání otvírající, k vykořenění zamykající
19
Téma : Barokní literatura - 8. ročník
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office PowerPoint Použitá literatura : kolektiv autorů : Literatura pro 1. ročník SŠ Soukal, J. : Literární výchova pro II. stupeň ZŠ Košťák, J. :Literatura, I. díl
20
Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová
Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.