Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Efektivní využití energie ve vozidlech (32% nyní) – cesty a synergie
Nová syntetická paliva: obnovitelné zdroje, akumulace jaderné a tepelné energie Nové pohonné jednotky (pokročilé spalovací motory – spalování, snížení ztrát, přeplňování – 15% na spotřebě, snížení hmotnosti – 5%, palivové články – 30%, hybridy – 25%) při dodržení emisních limitů škodlivin a zlepšení dynamiky a aktivní bezepčnosti Nové a efektivně využité materiály (snížení hmotnosti - 20% na spotřebě při zachování pasivní bezpečnosti a pohodlí) Aplikace multifunkčních materiálů a inteligentního řízení – 10-20% na spotřebě při zlepšení aktivní bezpečnosti. Vozidlové motory pro distribuovanou energetiku – nízké ceny sériově vyráběných jednotek na alternativní paliva s vysokou účinností.
2
Záměr na náplň vozidové části Efektivního využití energie
koncepce pohonových i nosných částí vozidel a spalovací motory, a to včetně systémů řízení a využití elektrických pohonů, jejich podrobnou optimalizaci, nutnou pro posouzení inovačního potenciálu vybrané koncepce; prostředky simulace na základě kalibrovaných modelů (algoritmy, databáze), prostředků experimentálního výzkumu a vyhodnocení jeho výsledků inverzními algoritmy ); algoritmy, procesy a elektronický hardware automatického řízení vozidel jako celku i jejich subsystémů – motorů, pohonových řetězců a podvozků založený na prediktivní regulaci a na optimalizaci , včetně distribuovaných systémů automobilové elektroniky. 5 integrovaných projektů EU FP 6 a FP 7, TANDEM, IMPULS, GA ČR, .... Spolupráce Škoda Auto, TEDOM, ČZ Strakonice, PBS Velká Bíteš, Ricardo Prague, Porsche Engineering Services Mercedes Benz technology Bohemia, ... Zahraničí VW AG, Daimler AG, Renault, Ford, Gamma Technologies, ...
3
Účinnost hnacího ústrojí - ČVUT 2007
Snižování ztrát dle paliva a pohonu – přeplňování, optimalizace spalování, optimalizace využití výkonu, zavádění nových koncepcí Účinnost hnacího ústrojí - ČVUT 2007 benzin nafta motor- vodík – pal. čl.
5
Firmy, které již projevily zájem
Velcí výrobci motorů a příslušenství Škoda Auto, a.s. (spolupráce s VW AG Výzkum) TEDOM s.r.o. divize MOTORY ČZ Strakonice a.s., divize Turbo PBS Turbo s.r.o. Velká Bíteš Honeywell Turbo Technologies Brno spol. s r.o. Motorpal a.s. Jihlava STAVUS a.s., Příbram Výzkumné a servisní organizace Ricardo Prague s.r.o. Mercedes Benz technology Bohemia s.r.o. Porsche Engineering Services Praha s.r.o. Volke Mladá Boleslav a.s. SWELL spol. s r.o., Hořice Aicta Design Works s.r.o.
6
Mezinárodní spolupráce Centra
1. NICE - New Integrated Combustion System for Future Car Engines - variabilní motor s využitím mechatronických prvků v tvorbě směsi i řízení naplnění válce, kombinace spalování SI/HCCI (CAI), CI/HCLI/HPLI – vstřikování, tvorba paprsku paliva, přeplňování, EGR, přechodové režimy (nekonvenční přeplňování, řízení teploty plynů i dílů, EGR), extrapolace výsledků z jednoválcového motoru . GREEN Heavy Duty Engine - využití CNG a jeho derivátů Výzkum vlivu složení plynu na vysoce účinné motory, MN a skutečná odolnost proti klepání. Roads2HyCOM – mapování výzkumných a výrobních činností ve Střední Evropě, hledání a překlenování mezer ve vodíkové ekonomice, rozšiřování výsledků, zodpovědnost za zpracování úprav inženýrského studijního plánu. InGAS - Integrated Gas Engine – využití plynných paliv pro budoucí vozidlové motory – Koordinace FIAT, E.On-Ruhrgas, Gaz de France ad. Dalších 5 projektů v hodnocení. Členství EARPA (European Automotive Research Partners Association) a ERTRAC (European Road Transport Advisory Committee, technologická platforma). Účast na aktivitách EUCAR (European Cooperation in Automotive Research, složka ACEA).
7
Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka
Moderní hnací jednotka a vozidlo je výsledek integrovaného výzkumu - JBRC Subjektivní užitná hodnota prodejnost výkon – dynamika jízdy pohodlí pověst vozidla Bezpečnost provozu aktivní pasivní vnější pasivní vnitřní integrované řízení vozidla z hlediska stability a dynamiky Ekonomika provozu druh a cena paliva účinnost motoru účinnost převodu/přenosu řízení jízdních režimů jízdní odpory rekuperace jízdních ztrát (hybridizace) údržba a opravy, životnost dílů Trvalá udržitelnost provozu využití paliva well-to-wheels –to-payload emise well-to-payload ovlivnění okolí výrobou a likvidací vozidel integrované řízení pohonového řetězce z hlediska energie a emisí
8
Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka
Moderní hnací jednotka a vozidlo je výsledek integrovaného výzkumu - JBRC Subjektivní užitná hodnota prodejnost výkon – dynamika jízdy pohodlí pověst vozidla Bezpečnost provozu aktivní pasivní vnější pasivní vnitřní Konkurenceschopnost integrované řízení vozidla z hlediska stability a dynamiky Ekonomika provozu druh a cena paliva účinnost motoru účinnost převodu/přenosu řízení jízdních režimů jízdní odpory rekuperace jízdních ztrát (hybridizace) údržba a opravy, životnost dílů Trvalá udržitelnost provozu využití paliva well-to-wheels –to-payload emise well-to-payload ovlivnění okolí výrobou a likvidací vozidel integrované řízení pohonového řetězce z hlediska energie a emisí
9
Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka
Integrované inženýrství - JBRC IMEP BMEP Air Excess Qn = 0.8 0.1 Parametrický návrh výzkum prostředků pro simulaci a měření předběžná parametrická optimalizace celku výsledná optimalizace s novými díly Koncepční návrh znalostní systém předběžný výpočet požadavky na nástroje návrhu Konstrukce dílů a jejich parametrická optimalizace díly motoru příslušenství převod/přenos výkonu řízení jízdních režimů a rekuperace jízdních ztrát (hybridizace) životnost dílů Experimentální výzkum modelů, dílů i celku měření na modelech (dynamika, aerodynamika, převody a přenosy) měření na celém motoru, pohonovém řetězci, vozidle
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.