Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Charakteristiky videomateriálu
Lukáš Gregor, Petr Křivský
2
Obsah Barevné schéma Rozlišení Framerate Specifika streamovaného videa
Výhled do budoucnosti
3
BAREVNÉ SCHÉMA pojem používaný v teorii barev pro výběr a použití konkrétních barev a jejich kombinací popisovány v tzv. color wheel využití pro všechna média video elektronické médium
4
BAREVNÁ HLOUBKA popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa 3 způsoby vyjádření: jako číslo – např. 16,7 mil. barev jako počet bitů na pixel – např. 24bitová hloubka jako počet bitů na kanál – ekvivalent k předchozímu větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a paměťovou náročnost obrázku či videa.
5
BAREVNÁ HLOUBKA pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color
Počet barev Označení 1 bit 2 na 1 = 2 Mono Color 4 bitová 2 na 4 = 16 8 bitová 2 na 8 = 256 15 bitová 2 na 15 = Low Color 16 bitová 2 na 16 = High Color 24 bitová 2 na 24 = True Color 32 bitová 2 na 32 = Super True Color 48 bitová 2 na 48 = 656 Deep Color pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color
6
BAREVNÝ PROSTOR (MODEL)
využíván pro ukládání a zpracování obrazových dat popisuje základní barvy a model mísení těchto základních barev do výsledné barvy různé barevné modely se snaží co nejvěrněji napodobit přírodní barvu barva je v přírodě dána směsí světla různých vlnových délek
7
BAREVNÉ PROSTORY RGB RGBA sRGB aditivní barevný model
barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá nejčastěji použití pro video v elektronické podobě podporován většinou typů zobrazovacích zařízení: CRT a LCD monitory, plazmové displeje nebo LED displeje. RGBA barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá, A- alfa kanál pro průhlednost je využit u obrázků ve formátu PNG sRGB standardní RGB (zjednodušený model RGB) barevný prostor používaný na Internetu či ve Windows
8
BAREVNÉ PROSTORY CMYK HSV, HSL, HSB YUV subtraktivní systém
barevné složky: C - azurová, M - purpurovou, Y - žlutá, K - černá používán především u reprodukčních zařízení - tiskárny HSV, HSL, HSB parametry: HSV – Hue(barevný tón), Saturation, Value; HSL - Hue, Saturation, Lightness; HSB - Hue, Saturation, Brightness tyto barevné modely nejvíce odpovídají lidskému vnímání barev používájí se pro grafické aplikace YUV složky: Y – jasová, UV - barevné používaný v televizním vysílání ve formátu PAL i HDTV
9
Gamut barev
10
Rozlišení uvádí se: v řádcích pro analogové formáty v pixelech pro digitální formáty ve voxelech pro 3D video počet sloupců (horizontálně) a počet řádků (vertikálně)
11
Poměr stran poměr vodorovné a svislé strany
TV přijímače 4:3, HDTV přijímače 16:9
12
HIGH-DEFINITION HD Ready Full HD
norma, která zaručí uživateli že produkt bude schopen přijmou a zpracovat obraz o určitých parametrech širokoúhlá plocha a minimální vertikální rozlišení 720p Musí umět zpracovat i rozlišení 1920 x 1080, ale nikoliv zobrazit 1:1 HDMI rozhraní Full HD zařízení je schopno přijmout a neprokládaně zobrazit 1920x1080 (1080p)
13
Formáty HD Prokládaný – i (interlaced) Progresivní – p (progressive)
obrazovka zaplněna ve dvou fázích, nejprve lichými řádky a potom sudými řádky pohyb tak rychlý, že jej lidské oko nerozpozná, můžete vnímat „blikání“. Progresivní – p (progressive) pokročilejší, zapisuje obsah obrazu najednou, což znamená, že můžete vidět všechny detaily na obrazovce najednou Nejběžnější formáty 720p, 1080i a 1080p to označuje, jak detailní je rozlišení a také jaký formát zápisu obrazu používá
14
Televizní vysílání Analogové vysílání Digitální vysílání
Analogový TV Standard Rozlišení PAL 768 sloupců, 576 řádků NTSC 720 sloupců, 480 řádků Digitální TV Standard Rozlišení Poměr D-1 PAL 720×576 4:3 D-1 NTSC 720×486 HDTV 720p 1280×720 16:9 HDTV 1080p,i 1920×1080
15
Porovnání rozlišení
16
Framerate Počet snímku za vteřinu (Frames Per Second)
Iluze pohybu při FPS Měřítko výkonu ve zpracování grafiky Pro plynulé hraní her se udává 30 FPS
17
FPS u Tv vysílání Analogové vs digitální PAL 25 FPS NTSC 29,97 FPS
Prokládání „zdvojnásobí“ FPS
18
Slowmotion Potřeba speciální kamera Zachycení více snímků za vteřinu
Následně se záběr pustí s nižší FPS = slowmotion efekt 1s 300FPS = 10s 30FPS při 30 snímcích za vteřinu
19
Streamované video Streaming – kontinuální přenos audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a příjemcem Na internetu Klient – Server se nazývá webcasting On demand (youtube…) Okamžité přehrávání na straně klienta Možnost vysílat video do celého světa
20
Streamované video - Kvalita
MPEG-4, Windows Media, Real Time, Quick Time nebo flashových kodeků Kvalita závislá na datovém toku typu kódování a rozlišení H.264/MPEG-4 AVC format, AAC audio 360p = 0,5 MB 480p = 0,8 – 1 MB HD video 1280*720 = 2 MB
21
Streamované video - audio
Kodeky WMA, MP3, Vorbis, AAC Datový tok 16 – 256 Kbps Single bitrate – jeden konstatní datový tok Multibitrate – vysílání v různých datových tocích
22
Výhled do budoucnosti Snažší dostupnost obsahu
Rozlišení 4k – Ultra HD, 8k H.265 HEVC – High Efficiency Video Coding Snížení bitrate o 50%
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.