Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMonika Musilová
1
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti.pěti AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná pěti. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slova Znak dělitelnosti, dělitelnost, pět Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad, procvičení Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum185 kB, duben 2012 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 04 - 49
2
Metodický pokyn: Prezentace a doplňování je vytvořeno pro práci na interaktivní tabuli Smart board. Slide 3. opakování – žáci ústně odpoví na dané otázky Slide 4. výklad + zápis – definování znaku dělitelnosti pěti Slide 5. cvičení – žáci rozhodnou zda je číslo dělitelné pěti a špatnou odpověď přeškrtnou Slide 6. cvičení – žáci vyřeší slovní úlohu Slide 7. cvičení – žáci na vynechaná místa doplní číslice tak, aby vznikla čísla dělitelná pěti
3
Znaky dělitelnosti: Znaky dělitelnosti jsou pravidla, která nám umožňují rozhodnout, zda-li je dané číslo dělitelné jiným číslem, aniž bychom čísla museli složitě dělit. Opakování Prvočíslo je každé číslo, které má právě dva různé dělitele – číslo 1 a samo sebe. Prvočíslo: Číslo složené je každé číslo, které má více než dva různé dělitele. Číslo složené:
4
Znak dělitelnosti pěti Číslo je dělitelné pěti, právě když má na místě jednotek číslici 0 nebo 5. 5 Př.: Čísla dělitelná pěti: 1680, 2075, 35, 10, 375 Čísla nedělitelná pěti: 214, 10062, 7, 8004
5
Cvičení: Součin čísel 6 a 15 ? Součet čísel 135 a 78? Rozdíl čísel 1006 a 707? Podíl čísel 60 a 3 ? Součet čísel 23 a 327? Součin čísel 19 a 16? Podíl čísel 560 a 112? Rozdíl čísel 441 a 91? Součin čísel 128 a 19? ANO Rozhodni, zda jsou výsledky dělitelné pěti (špatnou odpověď přeškrtni): NE 90 213 302 20 350 304 5 350 2432
6
Cvičení: Na jednu paletu se vejde pět beden. Během čtyř dnů byly bedny naplněny ovocem. První den bylo naplněno 7 beden, druhý den 11, třetí den 8 a čtvrtý den 9 beden. Mohly být čtvrtý den bedny naloženy na palety tak, aby žádná bedna nezbyla? A kolik palet bylo potřeba? 1 den7 beden 2 den11 beden 3 den8 beden 4 den9 beden 1 paleta 5 beden 7 + 11 + 8 + 9 = 3535 : 5 = 7 Čtvrtý den mohly být bedny naloženy na palety tak, aby žádná nezbyla. Bylo potřeba 7 palet.
7
Cvičení: Na vynechaná místa doplň číslice tak, aby vznikla čísla dělitelná pěti. Pokus se najít veškerá možná řešení. 134_ 23_ 0 89 _05 6_ 4_ 72_1 1345, 1340 Nemá řešení! 6040, 6140, 6240, 6340, 6440, 6540, 6640, 6740, 6840, 6940, 6045, 6145, 6245, 6345, 6445, 6545, 6645, 6745, 6845, 6945 89005, 89105, 89205, 89305, 89405, 89505, 89605, 89705, 89805, 89905 2300, 2310, 2320, 2330, 2340, 2350, 2360, 2370, 2380, 2390
8
Čerpáno Texty: COUFALOVÁ, J. a kol. Matematika pro šestý ročník základní školy. Praha: Fortuna,1998. 215 s. ISBN 80-7168-588-7. Vlastní zdroje (© Pavel Pavlas)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.