Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Budování atmosféry multimediálního díla

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Budování atmosféry multimediálního díla"— Transkript prezentace:

1 Budování atmosféry multimediálního díla
Scénář; Storyboard Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_Mul4r0117

2 Scénář Každý šot, klip, krátké video či snímek by měl mít předem propracovanou strukturu, v níž je jasně rozvrženo, co má který člověk podílející se na tvorbě audiovizuálního díla, dělat. Scénář nejen direktivně udává dialogy představitelů, ale zároveň definuje záběry kamery, jejich pohyb, zvuky, podkladovou hudbu, trikové efekty a mnohé další prvky, které jasně určují nejen celkový vizuál scény, ale soustřeďuje se také na atmosféru a vyznění scény. Scénář je při tvorbě klipu nepostradatelný, protože: a) šetří peníze (nemusí se dělat pokusy, vše je naplánováno). b) každý ví, co se od něj očekává. c) tvůrce i producent tuší, jak bude film vypadat. Za tvorbou scénáře většinou stojí člověk, který dokáže vytvořit dialogy, ale má zároveň obrovskou míru představivosti, protože musí umět popsat i technické detaily. Realizací scénáře se zabývá režisér, který může scénář dle aktuální potřeby upravovat (ale improvizace se v současnosti mimo artové filmy moc nenosí).

3 Tvorba scénáře Vytvoření scénáře není nic snadného. Potřebujete nejen literární talent, ale také prostorovou představivost spojenou se scénickou fantazií. Nejlepším způsobem, jak napsat dobrý scénář, je začít číst díla jiných tvůrců. Scénář je v podstatě dílo, které není finální, ale je určeno pro další zpracování. Je to předloha pro film, komiks, divadelní hru atd. Pravděpodobně nejsložitější scénáře jsou ty filmové. Filmový scénář se skládá ze dvou hlavních částí: V levém sloupci jsou popsány všechny náležitosti spojené s hudbou, pohybem postav apod. V pravém sloupci jsou zaznamenány dialogy a monology postav. Na začátku každé jednotlivé scény je popsáno, jaké má celé natáčení vyvolat dojem (naladění postav, uvedení do děje atd.). Při natáčení klipů či snímků doprovází klasický scénář také technický scénář, který specifikuje práci kameramanů (úhel záběru, pohyb kamery), osvětlovačů, kostymérů a maskérů. Pro rychlý přehled bývá ještě vypracováván tzv. bodový scénář, v němž jsou zaznamenány základní charakteristiky postav a celková zápletka příběhu s jeho dopady.

4 Storyboard Velmi užitečnou pomůckou při tvorbě klipů, filmů a jiného audiovizuálního materiálu jsou tzv. storyboardy. Storyboard je ve své podstatě rozkreslená scéna, která přiblíží režisérovi, kameramanovi, hercům a dalším členům filmového štábu danou scénu. Storyboardy mají různou podobu od nejvíce schématických, kde herce nahrazují geometrické útvary, přes zjednodušené kresby postav, po umělecky precizně provedené nástiny záběrů (stínování postav, předmětů, pozadí atd.). Storyboardy bývají doplněné pomocnými symboly (šipky naznačující směr pohybu kamery, naznačení gest a výrazu postav, prolínání scén apod.). Storyboard může být doplněn komentářem scénáristy či režiséra. Mohou se také objevit úryvky z textu postav. Nejlépe si lze představit storyboard k filmu jako komiks, který nastíní příběh filmu, nemusí ovšem prozradit nic o dynamice snímku, protože obrázky jsou statické. V současné době se u trikově náročných snímků (natáčení před zeleným plátnem, počítačové triky atd.) využívá také animace, aby režisér představil svou vizi o scéně hercům, kteří podle toho zahrají svůj part.

5 Úkol 1) Vytvořte pětiminutový scénář na téma:
a) začátek vyučování libovolné hodiny b) přesun na oběd c) přestávka před písemkou d) pondělní příchod do školy e) písemná práce 2) Najděte na internetu příklad storyboardu a pokuste se interpretovat celou scénu podle vaší představy. 3) Vytvořte storyboard na vámi zvolené téma. 4) Vytvořte animaci na vámi zvolené téma.

6 Zdroje Záleží na přenášejícím učiteli, které příklady scénáře a storyboardu použije. Nejlepší je nechat hledání na internetu jako samostatnou práci studentů a následně je využít pro naučení interpretace.


Stáhnout ppt "Budování atmosféry multimediálního díla"

Podobné prezentace


Reklamy Google