Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Básníci všedního dne 1 Pavel Šupka
2
Anotace Materiál seznamuje žáky se základními pojmy k tématu Básníci všedního dne 1 Autor Mgr. Pavel Šupka Jazyk Český Očekávaný výstup 26-41-M/01 Elektrotechnika 23-41-M/01 Strojírenství 78-42-M/01 Technické lyceum 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent 78-42-M/01 Zdravotnické lyceum Speciální vzdělávací potřeby -žádné- Klíčová slova 50. a 60. léta, Květen, neorealismus, Šotola, Venuše z Mélu, Florian, Záznam o potopě Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinovaný Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Typická věková skupina 15-19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí českého jazyka a literatury
3
Básníci všedního dne – Květen
léta 20. stol. Uvolnění společenské situace Literární časopis Květen Inspirace italským neorealismem, naturalismem Poezie opět může být subjektivní
4
Jiří Šotola Život: 1924-1989 Dramatická konzervatoř
Herec, režisér, redaktor Psal i prózu a dramata
5
Jiří Šotola Život: V 60. letech kritický vůči společnosti
V době normalizace zakázán, povolen až po odvolání svých názorů
6
Jiří Šotola Dílo: Básník romantického prostředí kolotočů, střelnic
Láká ho protiklad fantazie a všednosti V jiných básních protifašistická tématika, tragédie židovstva Píše volným veršem, používá dynamické prostředky
7
Jiří Šotola Dílo: Venuše z Mélu Hvězda Ypsilon Poste restante
báseň Úvod do kosmonautiky – snový výlet na Měsíc = člověk má snít i jako dospělý Poste restante Podzimníček
8
Miroslav Florian Život: 1931-1996 V 50. letech poezie všedního dne
Později důraz na lidskou etiku V 70. letech propagátor komunistické normalizace společnosti Kritizován za umělecké napodobování
9
Miroslav Florian Dílo: Cesta k slunci Otevřený dům Záznam o potopě
10
Miroslav Florian – ukázka
Stěhování klavíru Stěhujeme klavír do nejvyššího patra, je to křídlo , na kterém improvizovali Čajkovský a dubnové přeháňky; proboha, kolik ještě schodů, kolik obrátek, kde kloužou zablácené podešve, kolik ještě… Schodiště je úzké, kam to jen postavit na malou vteřinku, na vydechnutí –
11
Miroslav Florian – ukázka
Nevidíme si do tváří, spojeni obrovskou tíží, záda však jsou výmluvnější než pohledy, pořád se díváme na něčí záda. Nevyznáme se zvlášť v hudbě a na koncertě jsme byli dvakrát třikrát z povinnosti, ale víme, že tenhle klavír musíme bez řeči nést, tu vlastní slavnou zpívající rakev.
12
Miroslav Florian – ukázka
Otázka k ukázce: Jaký druh verše autor užil? Volný verš Co může symbolizovat stěhování klavíru do nejvyššího patra? Obtížnou lidskou činnost Těžkou práci, která dosud není u konce
13
Miroslav Florian – ukázka
Otázka k ukázce: Kdo byl Čajkovský? Ruský hudební skladatel Co by mohlo znamenat spojení „na kterém improvizovali Čajkovský a dubnové přeháňky „? Například ona těžká práce bude mistrovským dílem jako díla Čajkovského Dubnové přeháňky symbolizují střídavé úspěchy
14
Miroslav Florian – ukázka
Otázka k ukázce: Najděte motiv lidské solidarity. ale víme, že tenhle klavír musíme bez řeči nést, Co symbolizuje verš „tu vlastní slavnou zpívající rakev“? Například dílo, které po sobě zanecháme spojenými silami
15
Citace Panorama české literatury: Literární dějiny od počátků do současnosti. Olomouc: Rubico, s. r. o., ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.