Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0940 Autor: RNDr. Bc. Miroslav Hruška Tematická oblast: Dynamics of particles (dynamika hmotných bodů) Název DUMu: Revision of dynamics Kód: VY_32_INOVACE_FY.3.20 Datum:30. 12. 2013 Cílová skupina: Žáci středních škol s CLIL výukou fyziky v angličtině Klíčová slova:Dynamics, Newton’s laws of motion, force, mass, linear momentum, work, energy Anotace: Prezentace slouží ke zopakování učiva dynamiky.

2 Dynamics of particles 20. Revision of dynamics

3 3  What does dynamics deal with?  What is the cause of motion and rest?  What does force describe?  What effects can forces have?  How do forces act?  If more forces act on an object, what can we do? Answer the questions

4 4 Answer the questions – answers  With causes of motion  Presence or absence of forces  Interaction between bodies  Kinetic and deformation effect  At a point of contact, or at a distance through fields  We can replace them with a resultant (net force)

5 5  L. o. i. (z. s.)  A b. i. a. r. o. i. u. r. m. u. m. t. c. i. s. b. e. f.  T. j. v k. n. v r. p. p. p., n. n. v. s. t. s. s. z. Newton’s 1 st law of motion

6 6  L. o. a. (z. s.!)  T. a. o. a b. i. d. p. t. t. n. f. a. o. t. b. a. i. p. t. i. m.  Z. t. j. p. ú. v. s. a n. ú. j. h. Newton’s 2 nd law of motion

7 7  L. o. a. a. r. (z. a. a r.)  T. b. e. o. e. o. f. t. a. e. i. m. a. o. i. d. T. f. a. a. v. s.  D. t. n. s. n. p. s. v. s. o. s. T. s. v. a. z. s. Newton’s 3 rd law of motion

8 8  (z. z. h.)  T. t. l. m. o. a. i. s. o. b. i. c.  C. h. i. s. t. j. k. Law of conservation of energy  (z. z. e.)  T. e. o. a. i. s. i. c.  E. i. s. j. k. Law of conservation of linear momentum

9 9 Match force with its formula A. force of gravity B. sliding friction C. net force D. static friction E. centripetal force F. inertial force (general) G. centrifugal force

10 10 Match force with its formula A. force of gravity B. sliding friction C. net force D. static friction E. centripetal force F. inertial force (general) G. centrifugal force

11 11 Terms – check your knowledge force, presence, absence, action, interaction a force acts on sth., a body acts on sth. with a force a body exerts a force on sth., bodies exert forces on each other pull sth., push on sth., collide point of contact, point of action resultant, net force, balanced forces inertial frame of reference, inertia as a property of matter, Galilei’s principle of relativity normal force, coefficient of sliding/static friction resist motion, counteract an applied force, overcome air/fluid resistance work done/consumed, work of the net force as the change in E k transform, convert, exchange, change, grow, increase, decrease create, destroy, arise, vanish

12 That is all for now Thank you for your attention

13 13  Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje:  Bednařík, M., Široká, M. Fyzika pro gymnázia, Mechanika. Dotisk 3. vyd. Praha: Prometheus, 2004. 288 s. ISBN 80- 7196-176-0  Hornby, A. S. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 5. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1995. 1428 s. ISBN 0-19-431423-5


Stáhnout ppt "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google