Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak chránit DNA před zářením R. Čermák 1, V. Kanclíř 2, J. Kratochvíl 3 1 Gymnázium F. V. Sasinka, Námestie slobody č. 3, Skalica 2 Gymnázium Turnov, Jana.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak chránit DNA před zářením R. Čermák 1, V. Kanclíř 2, J. Kratochvíl 3 1 Gymnázium F. V. Sasinka, Námestie slobody č. 3, Skalica 2 Gymnázium Turnov, Jana."— Transkript prezentace:

1 Jak chránit DNA před zářením R. Čermák 1, V. Kanclíř 2, J. Kratochvíl 3 1 Gymnázium F. V. Sasinka, Námestie slobody č. 3, Skalica 2 Gymnázium Turnov, Jana Palacha 804, Turnov 3 Gymnázium, Vídeňská 47, Brno Vypracováno na Oddělení dozimetrie záření ÚJF AV ČR

2 Úvod  DNA je nositelkou genetické informace  Poškození ionizujícím zářením – přímé a nepřímé  scavengery (vychytávače) – thioly, vitamín E, vitamín C  agarózová elektroforéza

3 Poškození DNA  Přímé – molekula DNA je přímo zasažena zářením  Nepřímé – prostřednictvím radikálů vzniklých při radiolýze vody  jednoduchý/dvojný zlom

4 Materiály  Plasmidová DNA kruhová v cytosolu některých bakterií nesoucí některé doplňkové informace  Kobalt 60 Co zdroj gama záření poškozuje nepřímo  Agar migrační prostředí, obsahuje barvivo

5 Metody  Agarózová elektroforéza založena na rozličné pohyblivosti molekul v elektrickém poli pohyblivost závisí na tvaru a náboji molekuly

6 Plasmidová DNA v elektrickém poli  Rychlost pohybu závisí od prostorové struktury

7 Experiment I  Úkol – Porovnání ochranných vlastností vychytávačů: kumarin-3-karboxylová kyselina dimethyl sulfoxid glycylglycin

8 Experiment II  3 sady po 3 vzorcích(každý o objemu 10x10 -6 l)  každá sada obsahuje vodu, pufr, DNA a vychytávač o koncentraci: sada č.scavengerkoncentrace 1K3KK0; 0.001 M ; 0.01 M 2DMSO0; 0.1 M ; 1M 3GlyGly0; 0.1 M ; 1 M

9 Experiment III  Ozáření vzorků 60 Co po dobu 28 minut 8 sekund – dávka 10 Gy

10 A mezitím...

11 Experiment IV  Elektroforéza vzorků v agaru  Vyfotografování migrovaných vzorků na UV stolku

12 Vyhodnocení a závěr  pomocí programu Luthien – porovnání množství zdravé DNA ku poškozené na základě fotografie  nejúčinněji(vzhledem ke koncentraci) působil kumarin

13 Děkujeme...  za pozornost  za pozornosť  für Ihre Aufmeksamkeit  for paying attention  para atención .. ... ...(už můžete zatleskat)


Stáhnout ppt "Jak chránit DNA před zářením R. Čermák 1, V. Kanclíř 2, J. Kratochvíl 3 1 Gymnázium F. V. Sasinka, Námestie slobody č. 3, Skalica 2 Gymnázium Turnov, Jana."

Podobné prezentace


Reklamy Google