Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SAMIZDATOVÉ A EXILOVÉ DRAMA
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Samizdatové a exilové drama Označení DUM VY_32_INOVACE_01_2_18 Autor Mgr. Radek Šipula Datum Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 4. ročník, oktáva
2
SPOLEČENSKÝ KONTEXT: kulturní rozmach, který je typický pro 60. léta, byl přerušen tzv. NORMALIZACÍ (označení pro období dvaceti let po srpnu 1968, tedy 70. a 80. léta) komunistický režim opět využil kultury jako osvědčeného prostředku k manipulaci s lidmi a výchově společnosti tentokrát úplně stačilo, aby kultura zajistila nezájem většiny lidí o okolní dění (televizní estrády a seriály) tvůrci odmítající oficiální umění byli sice pronásledováni, ale režim si již nemohl dovolit tolik, jako v 50. letech NORMALIZACE: pojmenování pro represivní opatření po násilném potlačení tzv. PRAŽSKÉHO JARA v roce 1968 armádami VARŠAVSKÉ SMLOUVY jednalo se o čistky v komunistické straně, propouštění ze zaměstnání, obnovení cenzury či zrušení mnoha zájmových a politických sdružení a organizací režim byl nadále zcela nedemokratický, útlak byl však v 70. a 80. letech uplatňován mírnějšími nebo skrytějšími metodami než v 50. letech po celou dobu normalizace byla na československém území umístěna sovětská okupační vojska
3
LITERATURA V DOBĚ NORMALIZACE
v souvislosti s tzv. NORMALIZACÍ zaznamenala česká literatura výrazné žánrové i ideové zjednodušení běžní čtenáři se seznamovali pouze s literaturou, která mohla vycházet OFICIÁLNĚ OFICIÁLNÍ LITERATURA: většinou trpěla poplatností komunistickému režimu a marxisticko - leninské ideologii literatura 70. a 80. let byla většinou podřízena programům stranických a spisovatelských sjezdů jen málo autorů se snažilo i nadále psát díla nezávislá a kvalitní proto celkově vznikala díla spíše podprůměrná, šedá a uniformovaná to mělo za následek postupné snižování čtenářské i divácké náročnosti a vkusu vedle oficiálně vydávané literatury se v 70. a 80. letech souběžně rozvíjely další dva proudy, jednalo se o literatury SAMIZDATOVOU a EXILOVOU
4
SAMIZDATOVÁ LITERATURA:
SAMIZDAT = ruské zkratkové slovo složené ze slov SAM = sám a IZDATĚL´STVO = vydavatelství SAMIZDATOVÁ literatura vznikala (stejně jako oficiální literatura) v tehdejším socialistickém ČESKOSLOVENSKU mimo oficiální scénu se v době tzv. NORMALIZACE ocitla v ČESKOSLOVENSKU velká část žijících spisovatelů slovo SAMIZDAT se vžilo jako označení pro literární projevy, jimž byla z cenzurních či politických důvodů odepřena možnost vyjít tiskem a šířily se bez povolení cenzury opsané ručně nebo na psacím stroji mezi přáteli či podobně smýšlejícími milovníky písemnictví díla se šířila pouze v strojopisných opisech, většinou se jednalo o EXEMPLÁŘŮ pro jejich vydávání byly důležité samizdatové edice, které začaly vznikat na různých místech po roce 1970 k nejvýznamnějším patřily edice PETLICE (L. VACULÍK), EXPEDICE (manželé HAVLOVI) či KVART (J. VLADISLAV)
5
SAMIZDATOVÁ LITERATURA:
1]
6
EXILOVÁ LITERATURA: latinsky EXILIUM = vyhnanství, nucený odchod
náboženské a politické důvody přiměly během posledních čtyř století k odchodu do exilu také řadu českých spisovatelů stejné to bylo i po okupaci ČSSR vojsky VARŠAVSKÉ SMLOUVY a v době NORMALIZACE mnozí z emigrantů - spisovatelů se snažili tvořit i v novém domově důsledkem jejich činnosti byl vznik několika nakladatelství, ve kterých byla vydávána díla českých autorů, mluvíme o EXILOVÉ LITERATUŘE a EXILOVÝCH NAKLADATELSTVÍCH ta vznikala na západ od našich hranic, zejména v západní Evropě, USA a Kanadě podmínky exilové literatury byly lepší než podmínky některých autorů v tehdejším ČESKOSLOVENSKU autoři v emigraci sice mohli tvořit svobodně a bez cenzury, chyběl jim však kontakt s českým čtenářským prostředím zpět do Čech se dostávala jen malá část nákladu, a to ilegálně a pouze k omezené skupince příjemců nejvýznamnějším exilovým vydavatelstvím bylo 68 - PUBLISHERS v TORONTU (založili ho J. ŠKVORECKÝ a Z. SALIVAROVÁ)
7
SAMIZDATOVÉ A EXILOVÉ DRAMA
jeden z proudů dramatu v období NORMALIZACE (70. a 80. léta 20. století) české dramatické umění bylo normalizací zasaženo opravdu velmi tvrdě disidentské a exilové drama, s výjimkou světově proslulé a ceněné tvorby Pavla KOHOUTA a Václava HAVLA, nezaznamenalo výraznější rozkvět v zahraničí se hrály především hry Pavla KOHOUTA z dalších známých autorů psali dramata v tomto období také Josef TOPOL, Milan UHDE, Ivan KLÍMA, Pavel LANDOVSKÝ či František PAVLÍČEK většina dramat z tohoto období však zůstala pouze ve čtené podobě nebo byla inscenována v zahraničí řada autorů uváděla své hry pod cizími jmény, ze strany oficiálně „přijatelných„ tvůrců šlo o tzv. POKRÝVAČSTVÍ
8
VÁCLAV HAVEL dramatik, bývalý prezident ČR 2]
narodil se roku 1936 ve známé pražské podnikatelské a intelektuálské rodině je vnukem diplomata a jednoho z čelních představitelů BAŤOVÝCH ZÁVODŮ Huga VAVREČKY fotografie Václav HAVEL fotografie Václav HAVEL a Hugo VAVREČKA 1 fotografie Václav HAVEL a Hugo VAVREČKA 2 fotografie Václav HAVEL u dědečka ve ZLÍNĚ
9
VÁCLAV HAVEL po skončení základní vojenské služby pracoval jako jevištní technik v DIVADLE ABC a od počátku 60. let v DIVADLE NA ZÁBRADLÍ vedle toho dálkově studoval divadelní fakultu AMU v průběhu tzv. PRAŽSKÉHO JARA se stal jednou z důležitých postav nekomunistického křídla podporovatelů reforem po potlačení PRAŽSKÉHO JARA musel opustit divadlo a jeho díla se v tehdejším ČESKOSLOVENSKU nesměla vydávat ani hrát v té době již byl autorem, kterého uznávali i v zahraničí roku 1974 pracoval devět měsíců jako dělník v trutnovském pivovaru společně s Janem PATOČKOU a Jiřím HÁJKEM se stali prvními mluvčími CHARTY 77 následkem toho strávil pět měsíců ve vyšetřovací vazbě, v říjnu pak byl odsouzen za poškozování zájmů republiky v cizině, další vyšetřovací vazba ho čekala od ledna 1978
10
VÁCLAV HAVEL: 19. listopadu 1989 se účastnil založení OBČANSKÉHO FÓRA (OF), protitotalitního hnutí sdružujícího reformní a demokratické síly české části federace, a od počátku patřil k jeho nejvlivnějším představitelům 29. prosince 1989 byl ve VLADISLAVSKÉM sále PRAŽSKÉHO HRADU jednomyslně zvolen prvním mužem ČESKOSLOVENSKA po 41 letech jsme tak opět měli nekomunistického prezidenta Václav HAVEL zemřel v neděli 18. prosince 2011
11
VÁCLAV HAVEL - DÍLO: až do roku 1969, kdy mu bylo v Československu zakázáno publikovat, uveřejňoval své texty v časopisech (DIVADELNÍ NOVINY, DIVADLO, HOST DO DOMU, LITERÁRNÍ NOVINY, SEŠITY PRO MLADOU LITERATURU či TVÁŘ) později se světově proslavil svými dramaty v duchu ABSURDNÍHO DIVADLA, v nichž se mimo jiné zabývá tématy moci, byrokracie a jazyka na začátku 60. let napsal hry ZAHRADNÍ SLAVNOST, VYROZUMĚNÍ a ZTÍŽENÁ MOŽNOST SOUSTŘEDĚNÍ v polovině 70. let vznikla AUDIENCE (hlavním hrdinou je FERDINAND VANĚK) dalšími hrami byly LARGO DESOLATO, POKOUŠENÍ a ASANACE po dlouhé odmlce napsal ODCHÁZENÍ (2008), ve kterém ztvárnil odchod významného politika z funkce ( video: HAVEL O FILMU, 2:58)
12
VÁCLAV HAVEL - AUDIENCE
AUDIENCE (1:04:57) uvádí diváka do paradoxů podivného světa normalizace HAVLOVY hry se nesměly od začátku normalizace uvádět, ale člověk bez prokazatelného zdroje příjmů tehdy riskoval vězení, proto v roce 1974 sháněl Václav HAVEL povinné razítko do občanského průkazu, aby ho HUSÁKOVA STB nemohla obvinit z příživnictví nakonec to vyřešil tím, že si našel zaměstnání jako pomocný dělník v trutnovském pivovaru hru AUDIENCE tvoří dialog dvou zcela rozdílných lidských typů (sládka a dělníka v pivovaru) sládek je postaven před problém, který není sám schopen zvládnout: má na svého dělníka Ferdinanda VAŇKA, bývalého autora divadelních her, nyní pronásledovaného režimem, podávat každý týden písemná hlášení STB povolá si tedy VAŇKA k sobě a v bodrém rozhovoru mu nabídne přeřazení ze studeného sklepa, od válení sudů, na místo skladníka (pěkně do teploučka), kde by si mohl psát i „ty své hry“ VANĚK se změnou pochopitelně souhlasí, avšak ukáže se, že sládkova nabídka má háček ukázky: UKÁZKA 1 (nabídka, 8:06), UKÁZKA 2 (6:33)
13
VÁCLAV HAVEL - AUDIENCE
protože sládek neví, co má neustále těm lidem od STB do hlášení o VAŇKOVI psát, žádá svého podřízeného, aby si psal hlášení na sebe sama on, neboť k tomu má (podle sládka) daleko lepší předpoklady (vzdělání, školy) VANĚK nabídku namítá s odůvodněním, že přece nemůže donášet sám na sebe, a podílet se tak na praxi, se kterou sám nesouhlasí sládek se rozčílí, vyčítá VAŇOVI sobectví a tvrdí mu, že je pro něho důležitější princip než člověk a stejní jsou podle něho všichni inteligenti, flek by brali, ale kus svinstva k tomu ne v průběhu dialogu sládek neustále popíjí pivo a občas odchází i na záchod navíc soustavně sonduje, zda by byl VANĚK schopen k nim do pivovaru pozvat herečku BOHDALOVOU po VAŇKOVĚ odmítnutí spolupráce mu sládek nabízí místo skladníka pouze za pozvání „BOHDALOVÉ„ než se mu dostane odpovědi, usne a po probuzení začíná rozhovor úplně od začátku až VAŇKOVÝM konstatováním, že je to všechno na hovno, hra končí
14
PAVEL KOHOUT jedna z nejdiskutovanějších osobností naší literatury 3]
patřil k nejoblíbenějším básníkům 50. let, ale jeho poezie byla plná frází a vyznačovala se zjednodušeným pohledem na svět postupem času se z něho stal kritik a odpůrce komunistického režimu před svou emigrací se podílel i na činnosti tzv. BYTOVÉHO DIVADLA Vlasty CHRAMOSTOVÉ DRAMATICKÁ TVORBA: v dramatické tvorbě dosáhl světového úspěchu je nejhranějším dramatikem v dějinách českého divadla, jako jediný pronikl i na BROADWAY (hra UBOHÝ VRAH), na ZÁPADĚ se hrálo přes 500 inscenací jeho her, které ve 20 jazycích dosáhly okolo repríz například SBOHEM, SMUTKU!, TAKOVÁ LÁSKA, TŘETÍ SESTRA či tragikomické podobenství z cirkusového prostředí AUGUST, AUGUST, AUGUST (video: UKÁZKA, 3:54) fotografie
15
JOSEF TOPOL český dramatik, básník, esejista a překladatel
je považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelů české dramatické tvorby vznikající v letech komunistického totalitního režimu v letech působil jako režisér a dramaturg DIVADLA ZA BRANOU když bylo divadlo zakázáno, stal se i on zakázaným autorem zaměstnání v kulturní sféře se pro něj definitivně uzavřelo po podpisu CHARTY 77 až do listopadu 1989 pracoval jako dělník, současně však (pod cizím jménem) spolupracoval s ČINOHERNÍM STUDIEM v ÚSTÍ nad LABEM jako překladatel a zároveň autor her, které se však jevištního uvedení dočkaly až po listopadu 1989 DRAMATICKÁ TVORBA JOSEFA TOPOLA: ve svých hrách klade důraz na etický rozměr bytí a na zachycení pocitů osamění a životní úzkosti prvotina PŮLNOČNÍ VÍTR, KONEC MASOPUSTU (1963), KOČKA NA KOLEJÍCH (1965, 1:39) v samizdatu vyšla hra SBOHEM, SOKRATE! (1976) fotografie
16
MILAN UHDE dramatik, prozaik a polistopadový politik 4]
po roce 1968 ani on nesměl v tehdejší ČSSR publikovat po roce 1989 se stal MINISTREM KULTURY a PŘEDSEDOU PARLAMENTU těžiště jeho literární tvorby je v dramatu v 60. letech spolupracoval s kultovním satirickým brněnským divadlem VEČERNÍ BRNO UHDEHO DIVADELNÍ TVORBA: velký úspěch mu přinesla absurdní satira KRÁL-VÁVRA ve hře DĚVKA V MĚSTĚ THÉBY osobitě zpracoval příběh ANTIGONY je také autorem černé komedie ZVĚSTOVÁNÍ, ANEB BEDŘICHU JSI ANDĚL v letech NORMALIZACE napsal anonymně pro DIVADLO NA PROVÁZKU BALADU PRO BANDITU (společně se skladatelem Milošem ŠTĚDRONĚM) ukázka: SESTŘIH (28:25), fotografie autora
17
NĚCO K ZAMYŠLENÍ: Vysvětlete, jak se rozdělila česká literatura na počátku NORMALIZACE. Každý ze tří proudů stručně vysvětlete. Uveďte název některé nově vzniklé EDICE a jednoho NAKLADATELSTVÍ a přidejte i jména organizátorů, se kterými byla spojena. Stručně charakterizujte tvorbu VÁCLAVA HAVLA. Přidejte i jména dalších dvou dramatiků, kteří patří do tohoto proudu dramatu.
18
ODPOVĚDI NA OTÁZKY: 1. OFICIÁLNÍ (prorežimní nebo neutrální) - 2. SAMIZDATOVÁ (tajně vydávaná v několika desítkách exemplářů v ČSR) - 3. EXILOVÁ (vydávaná v zahraničí našimi emigranty) PETLICE (VACULÍK), EXPEDICE (HAVLOVI), KVART (VRATISLAV) exil: 68 - PUBLISHERS (ŠKVORECKÝ) Dramatik evropského významu, autor absurdního dramatu, absurdní prvky, opakování frází, hra s jazykem . . . V. HAVEL, M. UHDE, P. KOHOUT, J. TOPOL . . .
19
ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:
1] - NEUVEDEN. 800px-ZDniaNaDzien commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2] - NEUVEDEN. 561px-Vaclav_Havel_IMF commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3] - NEUVEDEN _Pavel_Kohout_by_Kubik_04 commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4] - NEUVEDEN. 398px-Milan_Uhde_v_Desertu2009f commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
20
ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:
MACHALA, Lubomír: Česká a slovenská literatura v exilu a samizdatu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, s. JUST, Vladimír: Divadlo v totalitním systému. 1. vydání. Praha: Academia, s. ISBN ČERNÝ, František: Kapitoly z dějin českého divadla. 1. vydání. Praha: Academia, s. ISBN KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, s. ISBN KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, s. ISBN HVÍŽĎALA, Karel: Vzpoury - Havel, Landovský, Suchý. 1. vydání. Praha: Galén, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.