Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMária Bartošová
1
Bernard Bolzano www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMBernard Bolzano Označení DUMVY_32_INOVACE_06_2_08 AutorMgr. Zdeněk Srna Datum13. 2. 2013 Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhÚvod do filozofie a religionistiky Ročník3. ročník gymnázia
2
Klíčová myšlenka „Šťastným být a jiné blažit, toť úkol člověka“[1]
3
Život a dílo 1781 Praha 1848 Praha matka pražská Němka, otec ital.obchodník Piaristické gym., (Ma,Fy a filozofie na FF) studium teologie, profesor náb.na praž.univ. člen Královské české společnosti nauk kvůli nerespektování konzervativních zásad přednášek a kázání a po několika udáních nuceně penzionován
4
přinucen opustit univ., policejně sledován v r.1822 začal soudní proces, byl obviněn ze 112 bludných článků, zastrašování a ukončení procesu po 3 letech díky zásahu výz. buditele J.Dobrovského na 20 let se uchýlil k manž.Hoffmannovým statek Těchobuz - věd.práce (Ma,fil.,log.) rev.1848 velké naděje, ale obavy z násilí, odmítá vydat svůj utop.spis, potlačení rev. odsuzuje a v prosinci umírá
5
Dílo Vědosloví I-IV (předjímal klíčové problémy moderní formální logiky a teorie vědy, navazuje na něj E.Husserl) Co je filosofie? (fil.má přinášet mravní prospěch a lidé se díky ní mají stávat moudřejšími a lepšími) Tři filosofická pojednání (kritika Hegelova dialektického pojetí dějin a dějin filozofie) O nejlepším státě (1932) ( neboli Myšlenky kohosi, jenž lidstvo miloval,o nejúčelnějším zařízení společnosti občanské) všechny práce byly psány něm., považoval se za Čecha ve smyslu zemského patriotismu
6
Texty k zamyšlení „Ze všech možných způsobů jednání vol vždy takový, který při zvážení všech důsledků nejvíce přispěje k blahu, lhostejno, v kterých jeho částech.“[2]
7
„Při rozkladu celkové oblasti pravdy v jednotlivé vědy a při výkladu těchto věd ve vlastních učebnicích je třeba postupovat tak, jak to vyžadují zákony mravnosti, a tudíž tak, aby z toho vzešla největší možná suma dobra(co možná největší povznesení obecného blaha).“[3]
8
„Pokrok našeho rodu, který hodlám hájit, je ustavičný pohyb lidstva vpřed, který skončí až jeho zánikem. Není to postup v jakémkoliv ohledu, nýbrž pouze ve třech nejdůležitějších směrech – moudrosti, ctnosti a blaženosti.“[4]
9
„…příroda je ve svých pokladech, z nichž lidem poskytuje požitek v odměnu za rozumnou práci, nevyčerpatelná. A právě proto si ten, kdo jen žije, a nečinně žije, nezaslouží daru života, neboť svou nečinností připravuje sebe i jiné o požitky, které by mohl vytvořit svou prací. Stát má plné právo přinutit jej hrozbou odnětí prostředků nezbytných k životu k tomu, aby šel do sebe a zahájil činný život! “ [5]
10
Otázky 01.Čím se liší první txt k zamyšlení od kateg.imperativu Kantova ? 02.Jak mají být podle druhého txtu k zamyšlení koncipovány věd.poznatky ? 03.Proč byl spisek O nejlepším státě vydán až ve 20.st.? 04.Ve třetím txtu k zamyšlení interpretuje B.lid.pokrok specifickým způsobem, jak ?
11
Citace [1] BERKA, Karel. Bernard Bolzano. Vyd.1. Praha: Horizont, 1981. s. 98. [2] tamtéž s. 98. [3] tamtéž s. 100. [4] BOLZANO, Bernard. O nejlepším státě. Vyd.1. Praha: MF, 1981. s. 136-7. [5] tamtéž s. 140
12
Odkazy a zajímavosti http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169 539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/209572232200018-bernard- bolzano/http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169 539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/209572232200018-bernard- bolzano/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.