Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tomáš Štítný ze Štítného
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Tomáš Štítný ze Štítného Označení DUM VY_32_INOVACE_06_2_02 Autor Mgr. Zdeněk Srna Datum Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filozofie a religionistiky Ročník 3. ročník gymnázia
2
Klíčová myšlenka "Vrť sem, vrť tam, všudy krušno, a v jediném Bohu pokoj."[1] Bůh člověka miluje a hledá pro něj jen dobro. Člověk se však od Boha odvrátil a tím pošpinil Boží obraz v sobě. Hříšník nosí trest sám v sobě. Tím jsou výčitky svědomí.
3
Život a dílo Studium na artistické fakultě pražské univ.
mezi Žirovnice mezi Praha Studium na artistické fakultě pražské univ. Bez akademické hodnosti a možnosti ká-zat se vrací na svou tvrz Štítné u Žirovnice Laický nábož. a fil.myslitel Tvořil původní txty, překládal a volně adaptoval známé lit.předlohy
4
Navazuje na K.Waldhausera a J.Milíče
Své názory na aktuální dění vyjadřoval psanou formou česky Stal se zakladatelem české filozofické terminologie Křesťanské pravdy nemají být předmětem slepé víry, ale lze k nim dospět svobodným rozumovým bádáním Původně txty psal k poučení a výchově svých dětí
5
Dílo Knížky šestery o obecných věcech křesťanských (sborník o některých nezbytných věcech, potřebných ke křesťanské praxi i k potřebám denního života) O devieti staviech lidských podobných k devieti kóróm anjelským (traktát) Knihy naučení křesťanského ( traktáty)
6
Řeči besední (forma rozhovoru otce a dětí o křesťanské věrouce i nejsložitějších problémech scholast.fil.) Řeči nedělní a sváteční (pojednání na evangelijní témata) Knihy o šašiech a co hra šachová ukazuje a učí ( alegorické dílo o uspořádání středověké společnosti na základě pravidel šachové hry)
7
Texty k zamyšlení „Neboť duchovní stav učí stav světských pánů i stav obyčejných pracujících lidí co mají činit a nabádá je, aby vždy mysleli na boha, a modlí se za ně…stav pánů světských, ten chrání tyto oba před křivdou, bojuje za ně a oběma zajišťuje mír. Třetí pak stav, lidí pracujících, živí ony oba tím, že jim svou prací opatřuje tělesné potřeby.“[2]
8
„Vždyť žádného nezrodila jeho matka hned jako pána, ani jako císaře nebo krále, ani nebyli od samého počátku páni, ale všichni lidé si navzájem byli rovni. Lidská špatnost však způsobila, že již nyní musí mít nad sebou pány.“[3] „Je ohyzdné i před bohem i před lidmi, aby někdo sám křivdil tomu, koho má před křivdou chránit.“[4]
9
Otázky 01.Proč se nestal T.Š. kazatelem ?
02.Jaká aktivita T.Š.se stala klíčovou pro další vývoj čes.fil.myšlení ? 03. Koho a z jakého důvodu kritizuje Š. v posledním txtu k zamyšlení? 04.Vyjádřete základní smysl prvního txtu k zamyšlení
10
Citace [1]http://www.ceskestudny.cz/clanek/tomas-stitny-ze-stitneho/
[2] kol. Antologie z dějin českého a sloven. filozofického myšlení. Vyd.1. Praha: Nakla-datelství Svoboda, s [3] tamtéž s. 59. [4] tamtéž s
11
Odkazy a zajímavosti
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.