Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY
2
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: I. světová válka, smrt, bezvýchodnost, ztráta životních jistot Forma: výklad Datum vytvoření:
3
I. SVĚTOVÁ VÁLKA VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
ERICH MARIA REMARQUE
4
Společenská situace I. světová válka – 1914 – 1918
Trojdohoda (Velká Británie, Francie, Rusko) centrální mocnosti (Rakousko-Uhersko, Německo) postupně se přidávají další země zákopová válka nová vojenská technika Společenská situace
5
Co rozumíme pojmem zákopová válka?
6
Reakce na I. světovou válku v literatuře
literatura se opírá o konkrétní historická fakta vzniká reportážní román (zachycují se krátké epizody z fronty, často psáno na základě osobních zážitků, ich forma, úvahy o smyslu války, zbytečné smrti,…) Reakce na I. světovou válku v literatuře
7
Co je podstatou reportáže?
8
Erich Maria Remarque (1898 – 1970)
Obrázek č. 1 Erich Maria Remarque (1898 – 1970)
9
Erich Maria Remarque vlastním jménem Erich Paul Remark německý prozaik
dobrovolník v I. světové válce v době II. světové války emigroval do USA zemřel ve Švýcarsku Erich Maria Remarque
10
Literární tvorba romány protiválečné
vystihuje pocity „ztracené generace“ později zaměřen antifašisticky častá tematika automobilových závodů (sám aktivně závodil) Literární tvorba
11
Na západní frontě klid velký ohlas
motto – „Kniha je pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům.“ vychází z vlastních zkušeností cíl – odsoudit válku, ukázat její nesmyslnost příběh skupiny středoškolských studentů, kteří dobrovolně nastoupí na frontu I. světové války postupně padnou, smrt je nevyhnutelná časté pocity „ztracené generace“ Na západní frontě klid
12
Vysvětlete motto knihy.
13
„ Kdybychom se vrátili 1916, byli bychom z bolesti a ostroty svých zážitků rozpoutali bouři. Vrátíme-li se teď, jsme unavení,rozpadlí, spálení, vykořenění a bez naděje. Už nikdy se nebudeme moci v sobě vyznat. A nebudou nám taky rozumět- neboť před námi roste pokolení, které sice tato léta strávilo s námi, ale mělo postel a zaměstnání a teď se vrátí do svých starých pozic, ve kterých na válku zapomene,- a za námi roste pokolení, podobné nám, jací jsme byli, a to nám bude cizí a nás odsune. Náš život je zbytečný i nám samým, budeme růst, někteří se přizpůsobí, někteří se poddají a mnozí budou bezradní- léta se rozplynou a konečně zajdem…“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str.125 Ukázka…
14
Ukázka vyjadřuje pocity „ztracené generace“. Vysvětlete je.
15
Cesta zpátky volné pokračování románu Na západní frontě klid
někteří členové Pavlovy jednotky se po válce vrací domů nejsou schopni žít plnohodnotný život časté vzpomínky na frontu Cesta zpátky
16
„ Divné je to: Jsme tolik zvyklí na krátery a zákopy, že nedůvěřujeme tichu krajiny, do které teď přicházíme, jako by to ticho bylo jenom léčka, aby nás vlákali do tajně podminovaného terénu- A teď tady do toho nebezpečí jdou kamarádi, neopatrně,sami, bez pušek, bez ručních granátů. Člověk by se nejraději za nimi rozběhl, přivedl je zpátky a řval jim do uší: Kampak proboha chcete, co si tam venku počnete.“ L. Andree, Literatura pro 3. ročník středních škol, str.109 Ukázka…
17
Jaký pocit zažívají vojáci, kteří se vrátili z fronty domů?
18
Další díla Tři kamarádi Černý obelisk
= poválečné období – 20. – 30. léta 20. století Vítězný oblouk = doba těsně před nacistickou okupací Jiskra života = II. světová válka, koncentrační tábor Další díla
19
E. M. Remarque: Na západní frontě klid / M. Sochrová, Čítanka III
E. M. Remarque: Na západní frontě klid / M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str.124/ Interpretace textu
20
Shrnutí I. světová válka – zákopová válka
reakce v literatuře – zbytečná smrt mladých lidí, neschopnost zapojit se po válce do normálního života E. M. Remarque – Na západní frontě klid vyjadřuje pocity ztracené generace Shrnutí
21
Použité zdroje Literatura
BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, ISBN X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN Použité zdroje
22
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1
The Fabulous birthday blog. [online]. [cit ]. Dostupné z: 22happy-birthday-mr-erich-maria.html Použité zdroje
23
Použité zdroje Internet
Wikipedie: Otevřená encyklopedie. [online]. [cit ]. Dostupné z: Použité zdroje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.