Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a společnost - sociologie TémaČlověk a společnost - sociologie Tematická oblastČlověk a společnost - sociologie NázevSociální změna, evoluce a revoluce AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceSociální změny, evoluce a sociální revoluce Přínos/cílové kompetenceVýznam sociální změny v rámci evoluce a sosiální revoluce VY_32_INOVACE_50_19

2 Sociální změna, evoluce a revoluce - úvod Význam sociální změny, evoluce a sociální revoluce na život člověka, příčiny sociálních změn

3 Sociální změna Základním principem sociální reality je pohyb, proces, reprodukce či rekonstrukce skutečnosti. Tento princip již definoval Herakleitos svým citátem vše plyne – panta rei. Odlišení od technických věd nastává v momentu zdůraznění procesu autoregulace, projektování budoucnosti.

4 A. Giddens

5 - britský sociolog - zdůrazňuje jednotu činností ( jednání) a strukturace - společenské vztahy jsou neustále obnovovány a vlastně plynule rekonstruovány - strukturace je pak základním procesem, který zakládá a udržuje lidskou společnost

6 N. Luhmann chápe společnost jako seberegulující a sebeprojektující se systém

7 Sociální změna Jednotlivé sociální útvary podléhají v procesu vývoje kvantitativním i kvalitativním změnám. Hlavně větší a složitější organizace vykazují tendence růstu, diferenciace částí, vytváření centrálních i periferních středisek řízení, která umožňují lépe reagovat na změny prostředí.

8 Sociální změna Nemohou být tedy pochybnosti o tom, že ve společnosti dochází ke změnám, které svědčí o vývoji. Každé sociální jednání přináší výsledek, který mění výchozí stav. Sociální změnu vyjadřuje výskyt nějakého nového útvaru.

9 Příčiny sociálních změn 1) Změny v přírodním prostředí, vyčerpanost zdrojů, populační vývoj 2) Kulturní inovace, technologický vývoj 3) Politická jednání

10 Evoluce H.Spencer - zakladatel tradice evolucionistického myšlení T.Parsons - sociokulturní rozměr evoluce K.Marx - zdůrazňoval třídní konflikt a násilnou změnu

11 Evoluce Nejnovější úvahy o světovém vývoji vycházejí ze dvou hledisek: 1) teorie modernizace se opírá o význam industrializace jako globálního celosvětového procesu 2) model světového systému poukazuje na nerovné vztahy mezi centrem a periferií, všímá si úlohy nadnárodních společností

12 Sociální revoluce Tlak na sociální změnu ze strany většiny společnosti vyplývají obvykle z toho, že: - chybí přesvědčení, že základní hodnoty jsou rozdělovány spravedlivě - roste očekávání členů společnosti - jsou blokovány jiné cesty ke změně - existující politické instituce přestávají fungovat

13 Sociální revoluce Převrat – změna, týkající se předání moci Sociální revoluce – rychlá, kvalitativní změna celého systému společenských vztahů Kontrarevoluce – obnovení původního režimu

14 Úkoly 1) Jmenujte důsledky nevyrovnaného demografického vývoje pra společnost a její instituce! 2) Uveďte měřítka pokroku! 3) Jaké jsou předpoklady prognózování v sociologii?

15 Zdroje a prameny PETRUSEK, Miloslav. Sociologie: občanská nauka : základy společenských věd. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 118 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80- 042-5981-2. BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: Pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 127 s. ISBN 80-716-8304-3. EDUARD URBÁNEK, Jiří Buriánek. Základy sociologie: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S, 1992, 127 s. ISBN 80-900-0966-2. ČADOVÁ, Barbara, Eduard URBÁNEK a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253- 0600-0. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 594 s. ISBN 80- 720-3124-4. BLAŽKOVÁ, Miloslava a BLAŽKOVÁ. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-118-3.

16 Zdroje a prameny http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anth ony_Giddens_at_the_Progressive_Governanc e_Converence,_Budapest,_Hungary,_2004_Oc tober.jpg?uselang=cs, 19.1.2013 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anth ony_Giddens_at_the_Progressive_Governanc e_Converence,_Budapest,_Hungary,_2004_Oc tober.jpg?uselang=cs


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google