Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 Důsledky druhé světové války Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost

2 Lidské a hmotné ztráty Druhá světová válka byla nejkrvavější válečný konflikt v dějinách lidstva Účastnilo se jich 61 států a bojovalo se na území 40 států 58 000 000 obětí 10 000 000 vyvražděno v koncentračních táborech Na straně vítězů byl nejvíce postižen Sovětský svaz Na straně poražených nejvíce postiženo Německo Byly osvobozeny Korea, Tchaj-wan, Mandžusko Byl uplatněn princip kolektivní viny

3 Politické změny Za vývoj světa převzaly zodpovědnost Spojené státy americké a Sovětský svaz – mění se v supervelmoci Japonsko se postupně změnilo v jeden z nejvý- znamnějších ekonomických činitelů světa 1947 vzniky samostatné státy – Indie a Pákistán 1948 vyhlášen samostatný stát Izrael 1949 vyhlášena Čínská lidová republika 1950 se osamostatnila Indonésie 1954 se osamostatnil Vietnam

4 Demokracie proti komunismu Byly poraženy totalitní režimy fašistického a nacistického typu Vystupuje boj demokracie s komunismem Střet „marxismu-leninismu“ se západo- evropskými socialistickými a sociálně- demokratickými stranami – tyto strany také zdůrazňují sociální spravedlnost, ale na základě parlamentní demokracie

5 Poválečný hospodářský chaos vytvářel prostor pro šíření komunismu Toho využil Stalinův Sovětský svaz Komunismus a socialismus využívaly k dosažení své politické i ekonomické moci prostředků násilí, zvůle a represe

6 Zápis Důsledky 2. světové války Druhá světová válka byla nejkrvavější válečný konflikt Účastnilo se jich 61 států 58 000 000 obětí 10 000 000 vyvražděno v koncentračních táborech 1947 vzniky samostatné státy – Indie a Pákistán 1948 vyhlášen samostatný stát Izrael 1949 vyhlášena Čínská lidová republika 1950 se osamostatnila Indonésie 1954 se osamostatnil Vietnam

7 Pracovní list a) Důsledky druhé světové války: 1) Kolik zemí se účastnilo? 2) Kolik států bylo postiženo? 3) Kdo byl na straně vítězů a kdo na straně poražených? 4) Co to je kolektivní vina?

8 b) Politické změny: 1) Které státy vznikly v těchto letech: 1947 1948 1949 1950 1954 2) Vysvětli pojmy: demokracie socialismus c) Kdo to byl Josef Vissarionovič Stalin

9 Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, prosinec Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: kolektivní vina, komunismus, socialismus, demokracie, supervelmoci V této prezentaci je shrnuto, druhá světová válka ovlivnila celý poválečný svět, jaký měla celkový dopad. Součástí prezentace je pracovní list, který je možné i vytisknout. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: KUKLÍK, J. a Kocian, J.: Dějepis pro 9. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2002. 144 s. ISBN 80-7235-077-3. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny 20. století. 2. vyd. Liberec: Dialog, 2004. 180s. ISBN 80- 86-761-23-1. HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II. 1.vyd. Praha: FORTUNA, 1998. 280 s. ISBN 80-7168-522-4.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická."

Podobné prezentace


Reklamy Google