Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/ VY_52_INOVACE_13_Př6 Základní škola Loket, okres Sokolov Lišejníky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. © Radoslava Jarošová
2
Název: Zástupci lišejníků
Anotace: Výskyt lišejníků, typy stélek, význam Autor: Radoslava Jarošová Jazyk: český Očekávaný výstup: rozliší podle vnějšího tvaru typy stélek, objasní význam a funkci lišejníků, rozpozná známé druhy, vysvětlí pojem symbióza Klíčová slova: bioindikátory, symbióza, „lišejníkové pouště“, korovitá, lupenitá, keříčkovitá stélka Druh učebního materiálu: pracovní list Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: ZŠ – druhý stupeň Ročník: šestý Vazby na ostatní materiály: žádné
3
Zakroužkuj správnou odpověď:
1. Co je to lišejník? rez travní organismy vzniklé symbiózou buněk řas(nebo sinic) s houbovými vlákny houba s plodnicí 2. Symbióza je: podhoubí stopka výtrusnice vzájemně prospěšné soužití 3. Podle systému řadíme lišejníky mezi: houby rostliny kapradiny řešení
4
Řešení: podhoubí stopka výtrusnice vzájemně prospěšné soužití
1. Co je to lišejník? rez travní organismy vzniklé symbiózou buněk řas ( nebo sinic) s houbovými vlákny houba s plodnicí 2. Symbióza je: podhoubí stopka výtrusnice vzájemně prospěšné soužití 3. Podle systému řadíme lišejníky mezi: houby rostliny kapradiny zpět
5
V textu vyškrtni vetřelce a napiš správnou odpověď:
Lišejníky se vyskytují na vodní hladině. Nemohou odolávat nepříznivým podmínkám. Potřebují velké množství živin, vzduchu, vlhkosti, a světla. Rostou velmi rychle. Jsou označovány jako houby života. Jako jedny z prvních osidlují dna rybníků. Většina lišejníků může žít ve velmi znečištěném ovzduší . Některé druhy slouží jako ukazatelé čistoty ovzduší – biokatalyzátory. Věda o lišejnících je lichintypologie. Protože jsou vlivem symbiózy nenáročné mohou žit i na skalách. „Lišejníkové pouště“ – místo, kde je hodně lišejníků. řešení
6
Řešení: Lišejníky se vyskytují na vodní hladině. Na kůře stromů, na kamenech, na zdech, na skalách na holé půdě. Nemohou odolávat nepříznivým podmínkám. Mohou Potřebují velké množství živin, vzduchu, vlhkosti, a světla. Nepatrné Rostou velmi rychle. Pomalu Jsou označovány jako houby života. Průkopníci Jako jedny z prvních osidlují dna rybníků. Skalní podklady Většina lišejníků může žít ve velmi znečištěném ovzduší . Jsou citlivé na znečištěné ovzduší. Některé druhy slouží jako ukazatelé čistoty ovzduší – biokatalyzátory. Bioindikátory Věda o lišejnících je lichintypologie. Lichentologie Protože jsou vlivem symbiózy nenáročné mohou žit i na skalách. Zde není vetřelec „Lišejníkové pouště“ – místo, kde je hodně lišejníků. Zde se lišejníky nevyskytují. Je v tomto místě značně znečištěné ovzduší. zpět
7
Utvoř správné dvojice:
řešení keříčkovitá stélka organické látky, které využívají i houbová vlákna Korovitá stélka houbová vlákna dodávají řasám nebo sinicím vodu Lupenitá stélka minerální látky a chrání je před suchem vytvářejí řasy srůstá celou plochou ke skalnímu podkladu od podkladu odstává tvoří keřík, odstává od podkladu a bývá větvená I-e , II. – b, III. – c, IV. – a, V. - d Odkryj správnou odpověď
8
Odkryj správnou odpověď
Utvoř správné dvojice. keříčkovitá stélka organické látky, které využívají i houbová vlákna Korovitá stélka houbová vlákna dodávají řasám nebo sinicím vodu Lupenitá stélka minerální látky a chrání je před suchem vytvářejí řasy srůstá celou plochou ke skalnímu podkladu od podkladu odstává tvoří keřík, odstává od podkladu a bývá větvená I-e , II. – b, III. – c, IV. – a, V. - d zpět Odkryj správnou odpověď
9
Urči druh lišejníku obr. č.1 obr. č. 2 obr. č. 4 obr. č. 3 obr. č. 5
řešení
10
Řešení: obr. č.1 Mapovník zeměpisný obr. č. 2 Terčovka bublinatá
Terčovník zední (Terčovka zední) Obr. Č. 5 Pukléřka islandská obr. č. 3 Dutohlávka sobí zpět
11
Urči druh stélky- odkryj správnou odpověď:
řešení korovitá keříčkovitá lupenitá
12
Řešení: zpět korovitá keříčkovitá lupenitá
13
Základní škola Loket, okres Sokolov
Seznam použité literatury a pramenů: Zdroje: Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, 1. vydání. ISBN X. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, ISBN › Rostliny [online] [cit ]. Dostupné z: › Rostliny Cs.wikipedia.org/wiki/Mapovník_zeměpisný [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Mapovník_zeměpisný Foto č. 1610a © Jiří Bohdal [online] [cit ]. Dostupné z: Foto č. 1610a © Jiří Bohdal Cs.wikipedia.org/wiki/Terčovník_zední [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Terčovník_zední Cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka_sobí [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka_sobí Cs.wikipedia.org/wiki/Pukléřka_islandská [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Pukléřka_islandská [online]. srpen 2012 [cit ]. Dostupné z: Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Radoslava Jarošová Základní škola Loket, okres Sokolov prosinec 2012
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.