Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonie Burešová
1
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/21.30.20VY_52_INOVACE_59_Ch9 © Eva Grosmanová Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. Základní škola Loket, okres Sokolov
2
Název: Kyslíkaté deriváty Anotace: výkladová prezentace na téma hydroxyderiváty Autor: Eva Grosmanová Jazyk: český Očekávaný výstup: seznámí se s rozdělením dusíkatých derivátů a jejich zástupci Klíčová slova:deriváty, hydroxidariváty Druh učebního materiálu: výuková prezentace Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 2. stupeň ZŠ Ročník: devátý Vazby na ostatní materiály: žádné
3
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Obsahují v molekulách vázané atomy kyslíku. Dělí se do tří základních skupin: 1)HydroxyderivátyHydroxyderiváty 2)Karbonylové sloučeninyKarbonylové sloučeniny 3)Karboxylové kyselinyKarboxylové kyseliny
4
Hydroxyderiváty sloučeniny s hydroxylovou skupinu – OH dělí se na: ALKOHOLY FENOLY např.: CH ₃ – OH methanol Doplň název a racionální chemický vzorec. používá se například jako ekologické palivo Zpět
5
Karbonylové sloučeniny obsahují karbonylovou skupinu – CO např.: HCHO methanal používá se například jako surovina pro výrobu barviv
6
Karboxylové kyseliny organické sloučeniny obsahující karboxylovou skupinu např.: HCOOH kyselina mravenčí Doplň název a racionální chemický vzorec. obr. 1 www. Wikipedia.cz/karboxylovekyseliny používá se například při výrobě barviv a plastických hmot, při konzervaci potravin
7
Úkoly na závěr… ÚKOL: 1)Dokážete vyjmenovat charakteristické skupiny derivátů uhlovodíků, z kterými jste se již setkali? 2)Uveď u každé vyjmenované skupiny derivátů uhlovodíků alespoň jednoho zástupce. 3)U jmenovaného zástupce napiš jeho vzorec, vlastnosti a možnosti využití.
8
Seznam použité literatury a pramenů: Zdroje: Základy praktické chemie pro 9. ročník základní školy. druhé aktualizované vydání. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-727-8. Základy chemie 2 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-324-8. Obrázky Google. Google [online]. 2010 [cit. 2012-02-12]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?tbm=isch&hl=cs&source=hp&biw=1366&bih=586&q=methanol&gbv=2&oq=methanol&aq=f&aqi=g1g-S2g- sS1g-S6&aql=&gs_nf=1&gs_l=img.12..0j0i24l2j0i10i24j0i24l6.2797.2797.0.3998.1.1.0.0.0.0.137.137.0j1.1.0.kpqri49EZAA Autor: Eva Grosmanová Základní škola Loket, okres Sokolov eva.grosmanova@zsloket.cz únor 2012 Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.