Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Spojování dopravních pásů
Střední odborná škola Otrokovice Spojování dopravních pásů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Emil Vašíček Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /6 Autor Ing. Emil Vašíček Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Gu-GT/3-PV-6/6 Název DUM Spojování dopravních pásů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 28-52-H/01 Obor vzdělávání Gumař-plastikář Vyučovací předmět Gumárenská technologie Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce s doplňujícím výkladem vyučujícího; náplň: spojování dopravních pásů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Dopravní pásy, spojky drátěné, spojky kovové, vulkanizace Datum
3
Spojování dopravních pásů
Náplň výuky (obsah hodiny) Spojování dopravních pásů Vulkanizované spoje Lepené spoje Mechanické spoje drátěné spojky kovové spojky
4
Obr. 1: některé pásy bez spojů nelze vyrobit
Způsoby spojování Pro spojování gumotextilních dopravních pásů se používají tyto metody: Vulkanizace – má téměř stejnou pevnost jako vlastní pás Lepení – podobné vulkanizaci, ale bez přívodu tepla Mechanické spojení – méně pracné, ale i méně pevné Obr. 1: některé pásy bez spojů nelze vyrobit
5
Obr. 2: spojení textilních vložek
Spojení vulkanizací Vulkanizace je z hlediska funkce nejvýhodnější, spoj má téměř stejné vlastnosti jako vlastní pás. Na spojování se používají speciální vulkanizační materiály (roztoky lepidel, cementů a dvousložkových lepidel). Spojování je vysoce specializovaná činnost. Stupňovité konce krycích vrstev, vložek a kaučuková výplň spojení pásu s více textilními vložkami. Obr. 2: spojení textilních vložek Obr. 3: provedení spoje
6
Obr. 4: spojení ocelové kostry
Spojení vulkanizací Pro spojení dopravního pásu s jednou ocelovou vložkou je jiný způsob úpravy konců Každý drát kostry se napojuje v jiném místě Obr. 4: spojení ocelové kostry A1, A2, A3 – různé úpravy lanek B – schéma spojení Obr. 5: provedení spoje
7
Obr. 6: jednoetážový vulkanizační lis s vyhnutými sloupky
Vulkanizace spojů Při spojování ve firmě se používají vulkanizační lisy etážové zobákové Obr. 6: jednoetážový vulkanizační lis s vyhnutými sloupky Obr. 7: Zobákový lis
8
Obr. 8: lehčí typ přenosného vulkanizačního zařízení
Vulkanizace spojů V terénu se používají přenosná elektricky vytápěná vulkanizační zařízení Obr. 8: lehčí typ přenosného vulkanizačního zařízení
9
Obr. 9: lepicí roztoky pro spojování dopravních pásů firmy NILOS CS
Spojení lepením Lepení je podobné vulkanizaci (úprava spojovaných konců), probíhá ale bez přívodu tepla pomocí různých lepicích přípravků (vulkanizace za studena). Obr. 9: lepicí roztoky pro spojování dopravních pásů firmy NILOS CS
10
Mechanické spojení Ke spojování se používají
spony drátěné (ocelové háčky) spojovací elementy z ocelového plechu (sponky) Spojky se zasouvají hřebenovitě do sebe a spojí se ocelovou tyčí Mechanické spojení méně pracné a rychlejší spoj ale dosahuje jen 30 % (háčky) až 70 % (ploché spojky) pevnosti pásu Obr. 10: spojovací háčky Obr. 11: způsob spojení
11
Ocelové sponky Spojení tvoří řada destičkových spojek připevněných speciálními nýty. Spoj je určen zejména pro nasazení u těžkých dopravních pásů. Obr. 1: izopren Obr. 13: spojovací háčky Obr. 12: spojovací háčky
12
Spojování Dodávkami spojovacích elementů se zabývá řada firem.
Známá je např. značka Alligator. Obr. 15: sortiment firmy VVV Most Obr. 14: spojky Alligator
13
Těžké a široké pásy Pro vysokopevnosntí dopravní pásy šíře nad 1400 mm a tloušťky až 40 mm je určen spoj WEDLOK ze sešroubovaných pevných spojek. Obr. 16: spoj WEDLOK
14
Kontrolní otázky: Jak lze spojovat dopravní pásy?
Jak se upravují okraje spojovaných vložek? Čím se liší spojování vulkanizací od spojování lepením? Jaké jsou výhody a nevýhody mechanických spojek?
15
Seznam obrázků: Obr. 1: Dopravní pásy hladké. In: AMG-Karel Pícha [online] [cit ]. Dostupné z: Obr. 2: Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty SOŠ Otrokovice, 2011 Obr. 3: vlastní Obr. 4: Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty SOŠ Otrokovice, 2011 Obr. 5: vlastní Obr. 6: Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty SOŠ Otrokovice, 2011 Obr. 7: Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty SOŠ Otrokovice, 2011 Obr. 8: Vulkanizační lisy. In: NILOS CS [online] [cit ]. Dostupné z: Obr. 9: Vulkanizační lisy. In: NILOS CS [online] [cit ]. Dostupné z:
16
Seznam obrázků: Obr. 10: Systémy spojení dopravních pásu Almaty. In: AllBiz [online] [cit ]. Dostupné z: Obr. 11: : Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty SOŠ Otrokovice, 2011 Obr. 12: Systémy spojení dopravních pásu Ufa. In: AllBiz [online] [cit ]. Dostupné z: Obr. 13: FLEXCO - Jehlové a bezjehlové spoje. In: BETONSERVER [online] [cit ]. Dostupné z: AF/Jehlove_spoje.jpg Obr. 14: Systémy spojení dopravních pásu Kiev. In: AllBiz [online] [cit ]. Dostupné z: Obr. 15: Mechanické spony a spojovače. In: VVV Most [online] [cit ]. Dostupné z: Obr. 16: FLEXCO - WEDLOK - těžký spoj. In: BETONSERVER [online] [cit ]. Dostupné z:
17
Seznam použité literatury:
[1] Conveyor belt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: [2] Vašíček Emil, Ing.: Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty Střední odborná škola Otrokovice, 2011
18
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.