Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Materiál seznamuje žáky s významem bakterií a sinic a s jejich specifiky. Obsahuje obsáhlejší opakování učiva o buňkách. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák popíše nákres bakteriální buňky, rozliší jednotlivé organely. Pochopí význam bakterií a sinic v přírodě i pro člověka a uvede konkrétní příklady. Odliší pravdivá a nepravdivá tvrzení. Pro koho je materiál určen Žáci, základní škola, 7. ročník, předmět přírodopis Autor Mgr. Monika Chudárková Datum vzniku Vzdělávací oblast Člověk a příroda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
2
Bakterie a sinice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
3
Jakou funkci má která organela?
ribozóm chloroplast buň. stěna jádro pl. membrána dává buňce pevný tvar, chrání povrch probíhá v nich fotosyntéza tvoří se v nich bílkoviny vpouští do buňky jen některé látky řídí buňku, zodpovídá za dědičnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
4
Jakou funkci má která organela?
vakuola cytoplasma lysozóm mitochondrie jádro výživa, příjímání organických látek shromažďuje zásobní i odpadní látky vyplňuje buňku, přenáší látky obsahuje genetickou informaci uvolňuje energii pro buňku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
5
Přiřaď typy buněk: bakteriální rostlinná živočišná
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
6
Popiš živočišnou buňku:
lysozóm ribozómy plasmatická membrána jádro cytoplasma mitochondrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
7
Popiš rostlinnou buňku:
plasmatická membrána Popiš rostlinnou buňku: mitochondrie vakuola cytoplasma ribozómy jádro chloroplast buněčná stěna Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
8
Kliknutím odstraň terčíky, pod kterými se podle tebe skrývá minus (příslušná organela v daném typu buňky chybí): rostlinná houbová živočišná prokaryotická buněčná stěna + - plasmatická membrána cytoplasma chloroplasty mitochondrie ribozómy lysozóm vakuola jádro Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
9
Bakterie: Všudypřítomné, v nepříznivých podmínkách tvoří spory, množení dělením neohraničené jádro bílkovinný obal ribozómy bičík cytoplasma buněčná stěna Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
10
paraziti – choroby (tetanus, tuberkulóza, tyfus, hnisání…)
Význam: rozkladači – půda… paraziti – choroby (tetanus, tuberkulóza, tyfus, hnisání…) symbiotické – přežvýkavci, bobovité rostliny, člověk… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
11
výroba jogurtů, kažení potravin…
Sinice: Buňka podobná bakteriální, autotrofní. Ve vodách a vlhku, při přemnožení vylučují škodlivé látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
12
Kliknutím odstraň nepravdivá tvrzení:
Bakterie jsou autotrofní. Bakterie se mohou živit jako parazité. Symbiotické bakterie napomáhají trávení. Sinice jsou autotrofní. Jejich silný výskyt je prospěšný. Sinice se vyskytují v suchém prostředí. Bakterie může vytvořit sporu. Spora přečká špatné podmínky. Sinice nemají ohraničené jádro. Bakterie zlepšují úrodnost půdy. Bakterie jsou mnohobuněčné. Bakterie způsobují choroby. Bakterie se využívají k výrobě mléčných produktů. Na kořenech hrachu žijí symbiotické bakterie. Bakterie se rozmnožují pohlavně.
13
Použité zdroje: fotografie a kresby – soukromý archiv Mgr. Moniky Chudárkové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.