Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhZáklady etiky TémaZáklady etiky Tematická oblastZáklady etiky NázevZákladní etické kategorie AutorMgr. Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceVysvětlení a diskuze o základních etických kategoriích Přínos/cílové kompetencePochopení významu kategorií zlo, dobro, svědomí v praktickém životě člověka VY_32_INOVACE_49_02

2 Základní etické kategorie - úvod seznámení se se základními etickými kategoriemi a jejich uplatnění v praktickém životě zamyšlení se nad svým chováním

3 Základní etické kategorie Co si myslíte,které pojmy by mohly patřit, mezi základní kategorie nauky o morálce?

4 Základní etické kategorie jsou: zlo dobro svoboda svědomí

5 Co to je zlo? Pokus se se sousedem vymyslet definici zla a zda existují různé druhy zla?

6 ZLO Je něco co škodí, zraňuje, co je holý nesmysl Proč tedy zlo existuje?

7 Dělení zla Metafyzické –pátrá po základních otázkách jeho podstaty, proč vlastně vzniklo. Fyzické – nemoci, katastrofy, zlo, které člověk pociťuje na vlastním těle. Mravní – člověk jej páchá svobodně a vědomě.

8 Zlo, jako nějaká podstata neexistuje, to, co my jako zlo vnímáme, je nedostatek dobra. Pokud je zlo vyloženě negativní kategorií, existuje něco jako pozitivní zlo?

9 Pozitivní zlo je například bolest, která nás uvědomuje o problémech našeho těla či duše, a umožňuje člověku tuto situaci řešit.

10 Dobro Dobro je něco, co přináší naplnění, rozvinutí člověka, co má význam, smysl Co je pro lidský život dobro?

11 Pokus se vymyslet, jaké dobro, jsi vykonal naposledy? Jak by měl člověk jednat?

12 Svoboda Člověk se sám rozhoduje o tom, jak se bude chovat a za své jednání je plně zodpovědný. Myslíš si, že jsi svobodný? Co považuješ za znaky svobody a v čem se cítíš nesvobodný?

13 Dělení svobody Vnitřní svoboda – nemůže ji postihnout žádné vnější omezení Vnější svoboda – může být omezena - vězení

14 Svědomí Co to je svědomí? Máte každý svědomí? Kde se v člověku bere?

15 Svědomí funguje jako kompas k mravnímu dobru, výčitka, hlas druhého v nás. S tímto pojmem přišel ve filozofii Sokrates, který označil svědomí jako daimonion – vnitřní hlas člověka

16 Myslíte si, že žít morálně je naivní? Je svědomí vrozené? Slyšíme ten hlas každý stejně?

17 Zdroje a prameny HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 108 s. ISBN 80-720-0044- 6. EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862- 8568-5. BLAŽKOVÁ, Miloslava. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978- 80-7358-118-3. ČADOVÁ, Barbara, Jana PETRŽELOVÁ a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253-0600-0.


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google