Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B"— Transkript prezentace:

1 Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
DOPRAVA PRAŽSKÉ METRO Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B

2 Metro v Praze Metro tvoří v Praze základ sítě městské hromadné dopravy. Každý den přepraví více než milion cestujících. Je to jediná síť podzemní dráhy a zároveň jediná speciální železniční dráha v Česku. Provozovatelem dráhy i drážní dopravy na ní je Dopravní podnik hlavního města Prahy a. s. První úsek pražského metra byl otevřen 9. května 1974. Metro má v současné době tři linky značené písmeny a barvami: A (zelená), B (žlutá) a C (červená) . Dohromady měří jeho síť 54,7 km. Soupravy metra zastavují celkem v 54 stanicích, z nichž tři páry jsou přestupní. Linky podzemní dráhy na čtyřech místech procházejí pod řekou Vltavou.

3

4 Provoz Pražské metro zajišťuje dopravu od časného rána až do půlnoci. Stanice jsou navrženy na provoz s pětivozovými soupravami, které jsou nyní také na všechny tři linky nasazovány (poprvé na lince C ). Provozní rychlost v tunelech je 80 km/h, celková (tj. včetně stání ve stanicích) pak v roce 2004 dosahovala 34,6 km/h.

5

6 Ochranný systém metra Součástí stavby metra jsou i zvláštní prostory, které měly sloužit jako kryt zejména v případě války a ohrožení. Různé slepé štoly a rozsáhlé provozní místnosti, kam je běžným cestujícím vstup zakázán, se měly změnit v zásobovací, bezpečnostní i zdravotnická centra a poskytovat po dobu 72 hodin nezbytné věci evakuovanému obyvatelstvu. U tratí stavěných po roce 1990 byl rozsah OSM výrazně omezen. Jako ochrana proti povodni kryty nebyly projektovány a jak ukázalo zatopení metra při povodni roku 2002, nemohly být v takovém případě účinné.

7 Vandalismus První graffiti se začalo objevovat po roce 1989; souviselo to se změnou společenských podmínek po sametové revoluci. Po polovině 90. let začaly být mramorové obklady a některé další plochy opatřovány speciálním nátěrem, který může usnadnit čištění. Též i na soupravách metra se začaly vyskytovat různé obrazce a nápisy. Novější vlaky typů 81-71M a M1 sice již mají interiér navržený tak, aby byl snadněji omyvatelný a lépe odolával výtvorům graffiti, přesto i vozy těchto typů bývají často terčem writerů. Nejrozšířenější je však graffiti stále na nejstarších soupravách pražského vozového parku, Kromě graffiti je také problematický i vandalismus, demolování vybavení podzemní dráhy či znemožňování jejího plynulého fungování; náklady na opravu poškozených věcí dosahují desítek milionů korun

8 Budoucnost Kromě rozšiřování existujících tras se plánuje výstavba nové linky D (označené modrou barvou), jež by měla být budována v letech ve směru Hlavní nádraží – Náměstí Míru – Otakarova – Pankrác – Písnice. V případě výluky Nuselského mostu by odvážela cestující z Jižního Města. Už v 80. letech 20. století se uvažovalo o další trase E, která byla vzhledem k sovětské koncepci pražského metra plánovaná jako okružní. Na počátku 21. století se o ní opět nezávazně mluvilo v souvislosti s návrhy na pořádání olympiády. Nebyla však stanovena její trasa.

9

10 THE END


Stáhnout ppt "Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B"

Podobné prezentace


Reklamy Google