Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Střední průmyslová škola Otrokovice Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa
Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /7 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/18 Název DUM Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4 Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x4 Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Rozvodovky, stálý převod, diferenciál, závěr diferenciálu, pohon 4 x 4, stálý pohon všech kol, mezinápravový diferenciál Datum
3
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Náplň výuky rozvodovky stálý převod diferenciál, závěr diferenciálu samosvorný diferenciál pohony 4 x 4, stálý pohon všech kol mezinápravový diferenciál
4
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4 – účel, konstrukční popis
přenést a zvětšit točivý (hnací) moment snížit otáčky hnacích kol rozvést točivý (hnací) moment na kola vozidla, popř. na nápravy (mezinápravové rozvodovky) Konstrukční popis stálý převod pastorek talířové kolo diferenciál Rozvodovka je převodné ústrojí, které přenáší točivý moment z převodovky na další ústrojí automobilu skládá se ze stálého převodu hnací nápravy a z diferenciálu. Stálý převod hnací nápravy je převod jehož účelem je trvale zvětšovat točivý moment a zmenšovat otáčky a přivádět ho k hnacím kolům.
5
Obr. 1: Kuželový stálý převod s mimoběžnými osami pastorku a talířového kola (hypoidní)
Obr. 2: Schéma kuželového diferenciálu s kuželovým stálým převodem rozvodovky Diferenciály Účel - umožnit rozdílné otáčky hnacích kol - rovnoměrně rozdělit točivý moment na obě hnací kola Konstrukční popis - klec diferenciálu - čepy satelitů (podle počtu satelitů) - dva nebo i čtyři satelity - dvě centrální (planetová) kola
6
Druhy rozvodovek Kuželový diferenciál – platí že o co se zpomalí vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou, o to se zrychlí kolo vnější protože obě centrální kola mají stejný počet zubů (Škoda Octavia s čelním soukolím). Čelní diferenciál – v porovnání s kuželovým mají čelní diferenciály menší vnější průměr klece diferenciálu, bývají však delší. Mazání diferenciálu – pokud je součástí převodovky má i společnou olejovou náplň, u hypoidního uložení je kladen důraz na vysokou kvalitu oleje, protože tlakové namáhání je zde několikanásobně vyšší. Závěr diferenciálu – umožňuje vyřadit z činnosti diferenciál a tím umožňuje stejnoměrné otáčení obou kol (sníh, led, bláto, …) Závěr diferenciálu znehybňuje centrální kolo (hnací hřídel kola) vůči diferenciálu a je ovládán z místa řidiče mechanicky nebo elektropneumaticky. Diferenciály s omezenou svorností - tzv. samosvorné diferenciály se používají u některých osobních automobilů a ulehčují řízení vozidla - při nestejných otáčkách kol se vlivem zvýšeného tření točivý moment rozděluje nerovnoměrně a to tak, že vnější moment je převáděn na neprokluzující kolo - nejčastěji používané samosvorné diferenciály jsou s lamelovou spojkou a šnekové diferenciály Torsen.
7
Diferenciál Torsen - šnekový diferenciál, který se používá u některých osobních automobilů - při jízdě na vozovce s dobrou přilnavostí plní svou funkci stejně jako diferenciál kuželový nebo čelní - v případě, že začne jedno kolo prokluzovat nebo se otáčet podstatně rychleji než kolo druhé vznikne zvýšené tření, které dovolí jen určitý rozdíl mezi otáčkami levého a pravého hnacího kola a zabraňuje volnému protáčení kol vůči sobě - točivý moment v tomto případě není již rozdělován rovnoměrně, ale větší část je přiváděna na neprokluzující kolo. Obr. 3: Šnekový samosvorný diferenciál Torsen
8
Pohony 4 x 4 Účel - zlepšení jízdní stopy - lepší kontakt mezi kolem a vozovkou - lepší rozklad hnacích sil mezi nápravami Připojitelný pohon všech kol s rozdělovací převodovkou Vozidla jsou opatřena rozdělovací převodovkou, ze které je hnací moment přenášen na diferenciál přední a zadní nápravy. Za „normálního“ stavu je poháněna pouze jedna náprava. Při použití rozdělovací převodovky s kuželovým diferenciálem se hnací moment rozdělí mezi přední a zadní nápravu v poměru 50 : 50. Pomocí planetového diferenciálu lze hnací moment rozdělit nerovnoměrně např. 33 : 67. Používá se převážně u terénních vozidel „off-road“. Stálý pohon všech kol Trvale poháněna všechna čtyři kola. Přední a zadní náprava jsou vzájemně propojeny mezinápravovým diferenciálem. Technicky velmi dobrým řešením je viskózní spojka. Jako mezinápravový diferenciál se vedle diferenciálu kuželového používá i samosvorný diferenciál Torsen.
9
Obr. 4: Příklady uspořádání stálého pohonu všech kol osobních automobilů
10
Kontrolní otázky 1. Popiš účel (funkci) rozvodovek, stálého převodu. 2. Popiš účel a funkci diferenciálu a závěru diferenciálu. 3. Popiš pohony 4 x 4, stálý pohon všech kol. 4. Význam mezinápravového diferenciálu.
11
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 119 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 121 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 127 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Převody, Avid, Brno, 2010, str. 132
12
Seznam použité literatury:
[1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Převody. 6. vydání. Avid, Brno, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.