Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorIng. Pavel Novotný Číslo materiáluVY_32_INOVACE_MAT_3S2N_NO_08_02 NázevVektory v rovině Druh učebního materiáluPrezentace PředmětMatematika Ročník3 (studijní), 2 (nástavbové) Tématický celekAnalytická geometrie v rovině AnotaceZavedení pojmu vektor, určování souřadnic vektoru, zakreslování vektorů do souřadného systému a určování velikosti vektorů Metodický pokynMateriál slouží k výkladu nové látky a následnému procvičení na řešených příkladech (35 min) Klíčová slovaVektor, souřadnice, velikost, umístění Očekávaný výstupŽáci jsou schopní určovat souřadnice a velikost vektoru, zakreslí vektor do souřadného systému Datum vytvoření27.10.2012

2 Značí se obvykle malým písmenem se šípkou např. VEKTOR Každý vektor je dán velikostí, směrem a orientací. y x Jedná se o orientovanou úsečku.

3 Různé rovnoběžné orientované úsečky, které mají stejnou velikost a orientaci, představují různé umístění téhož vektoru. y x VEKTOR

4 Každá orientovaná úsečka má počáteční a koncový bod. Proto lze používat i značení: y x C D P Q R S A B VEKTOR

5 SOUŘADNICE VEKTORU Souřadnice vektoru, kde A = [ x A, y A ], B = [ x B, y B ] se zapisují do kulatých závorek a určí se jako rozdíl souřadnice koncového bodu a počátečního bodu. y x A B xAxA xBxB yByB yAyA yuyu xuxu B – A = ( x u, y u ) x u = x B - x A y u = y B - y A Souřadnice vektoru představují posunutí koncového bodu oproti počátečnímu ve směru os.

6 SOUŘADNICE VEKTORU Příklad: Jsou dány body A = [-8, -3], B = [7,-1], C = [5,4]. Určete souřadnice vektoru: = B - A = (7- (-8), -1 – (-3))= (15, 2) = C - A = (5 - (-8), 4 – (-3))= (13, 7) = B - C = (7 - 5, -1 – 4)= (2, -5)

7 SOUŘADNICE VEKTORU Příklad: Do souřadnicového systému zakreslete zakreslete následující vektory: Pozn. Nejsnadnější způsob zakreslení je umístit počáteční bod vektoru do počátku souřadnicového systému a koncový bod pak má stejné souřadnice jako jsou souřadnice vektoru. y x

8 VELIKOST VEKTORU Velikost vektoru se značí a určí se ze vztahu: y x yuyu xuxu

9 VELIKOST VEKTORU Příklad: Jsou dány body A = [-4, 2], B = [5,-2], C = [-1,-2]. Určete velikost vektoru: 1. určíme souřadnice vektoru C – A = (-1 – (-4), -2 – 2) = (3, -4) 2. určíme velikost vektoru

10 VELIKOST VEKTORU Příklad: Jsou dány body A = [-4, 2], B = [5,-2], C = [-1,-2]. Určete velikost vektoru:

11 VELIKOST VEKTORU Příklad: Jsou dány body A = [-4, 2], B = [5,-2], C = [-1,-2]. Určete velikost vektoru: Pozn. Vektory jsou opačné, tzn. souřadnice vektorů se liší pouze ve znaménku, ale velikost je stejná (vektory mají pouze opačnou orientaci)

12 Archiv autora POUŽITÉ ZDROJE


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google