Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Poznáš podle ukázky následující díla? O jaký literární žánr se jedná?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 33.1 Balady a romance Vzal sekeru na ramena, uťal vrbu od kořena, padla těžce do potoka, zašuměla od hluboka, zašuměla, zavzdychala, jak by matka skonávala, jak by matka umírajíc, po dítku se ohlédajíc. Poznáš podle ukázky následující díla? Kdo je jejich autorem? O jaký literární žánr se jedná? Přišlo k polce město celé! „Pěkně vítám,“ chudý řekl, bohatý vzal klobouk s hlavy, král i korunu svou smekl. Jak se polka roztočila, král chyt‘ králku, kníže kněžku, Jozífek vzal Kačku za pás, Tonik kýv‘ si na Anežku. Hej ten výskot, hej ta vřava! tisícům se svítí oči — je to přelud nebo pravda — vždyť i světnice se točí — stěna sem tam otáčí se, kamna sem tam potácejí, lavice se nadzdvihují, trámy v stropě obracejí — polka jede — polka jede! Balada Romance Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová
2
33.2 Co již víme? Johann Wolfgang von Goethe Karel Jaromír Erben
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 33.2 Co již víme? Johann Wolfgang von Goethe Karel Jaromír Erben ( ) německý básník, prozaik, dramatik, historik umění a umělecký kritik, právník a politik, biolog a stavitel ( ) český historik, právník, archivář, spisovatel, básník, překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek např. balada Král duchů - sbírka 13 balad: Kytice z pověstí národních (1853)
3
33.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 33.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Bylina ruská lidová lyrickoepická báseň oslavuje hrdinu (bohatýra) např. F. L. Čelakovský Romance protikladem balady znaky: radostný, veselý děj šťastný konec např. J. Neruda Balada lyrickoepická báseň znaky: pochmurný děj tragický konec rychlý dějový spád časté užití přímé řeči bohatýři Ilja Muromec, Dobryňa Nikitič a Aljoša Popovič Lidová balada vystupují zde často nadpřirozené bytosti hlavními hrdiny obyčejní lidé – často podléhají vyšším silám (osudu, neštěstí spojenému s bídou, válkou apod.), mravně selžou např. J. W. Goethe, K. J. Erben Sociální balada zaměřená na společenské problémy upozorňuje často na bídu a sociální nespravedlnost např. P. Bezruč, J. Wolker
4
- sbírka čerpá z ruských bylin
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 33.4 Co si řekneme nového? Petr Bezruč ( ) František Ladislav Čelakovský ( ) Jiří Wolker ( ) ( ) - významný český básník a novinář, člen družiny májovců Jan Neruda sbírka Slezské písně sbírka Těžká hodina balady odehrávající se v městském prostředí vylíčení špatných sociálních poměrů Balady a romance např. Romance o Karlu IV. Balada o Palečkovi Balada česká Romance helgolandská Ohlas písní ruských - sbírka čerpá z ruských bylin - v této sbírce někdy žánr balady zaměněn za romanci a naopak Ohlas písní ruských
5
Jak se jmenuje tato balada? Jaký je vztah matky a nevlastní dcery?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 33.5 Procvičení a příklady Poznáš podle následujících vodítek, o jakou baladu se jedná? Kolovrátek – Marie a Hana – hladina jezera – kostel – hřbitov. Žena s dítětem – skála – velké bohatství – dítě ponechané ve skále – proměna bohatství. Matka a dcera – oprátka za zabití dítěte – dcera osočuje matku za volnou výchovu. Malá, hnědá, tváři divé pod plachetkou osoba; o berličce, hnáty křivé, hlas — vichřice podoba! „„Dej sem dítě!““ — „Kriste pane! odpusť hříchy hříšnici!“ Div že smrt jí neovane, ejhle tuť — Polednici! Ke stolu se plíží tiše Polednice jako stín: matka hrůzou sotva dýše, dítě chopíc na svůj klín. A vinouc je, zpět pohlíží — běda, běda dítěti! Polednice blíž se plíží blíž — a již je v zápětí. Již ztahuje po něm ruku — matka tisknouc ramena: „Pro Kristovu drahou muku!“ klesá smyslů zbavena. Vyšla dívčina jako květ, neviděl také krásy svět; přinesla vody ze studnice, stydlivě sedla u přeslice, předla, předla len. Vyšla babice, kůže a kost: „„Hoj, co nám nese vzácný host?““ „Nesu ti, nesu v domě změnu, chci tvoji dceru za svou ženu, tu tvou nevlastní.“ Urči název této ukázky a žánr. Kolika strofami je tvořena? Urči počet veršů. Najdi v textu přirovnání a epiteton. Pokus se o ilustraci. Jak se jmenuje tato balada? Jaký je vztah matky a nevlastní dcery? K. J. Erben - Kytice Jan Neruda - Balady a romance
6
33.6 Něco navíc pro šikovné J. W. Goethe – Král duchů
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 33.6 Něco navíc pro šikovné J. W. Goethe – Král duchů Erlkönig (originál) Kdo to tak pozdě ujíždí tmou? To otec s dítětem před sebou, v náručí synáčka zahřívá, tak jedou vichrem, jedou ti dva. ´Co schováváš oči, nač by ses bál?´ "Ty nevidíš tatínku, že je tam král? Král duchů s korunou... vlečka až sem..." ´Jen mlha, děcko, leží pod lesem.´ Pojď se mnou, chlapečku, vezmu tě k nám, budem se dobře mít, všecko ti dám, mám kvítí všech barev v svém království a plášť mé matky se zlatem jen skví. "Tatínku, tatínku, neslyšíš nic? Král duchů mě volá čím dál tím víc!" ´Klid, dítě, seď klidně a neměj strach, to šustí jen listí v kroviskách.´ Pojď se mnou, hezký chlapečku, chceš? Mé dcerky tě chtějí za bratra též. Mé dcerky protančí celičkou noc, uspí tě v písničkách na dobrou noc. "Tam, táto, tam do tmy se podívej! Král duchů a princezny kolem něj!" ´Už hledím, hledím, děcko do mlhy: to jsou přec vrby, ty staré mátohy!´ Můj mazlíčku, tvé krásné tílko mám rád - pojď po dobrém, sic budeš litovat! "Tatínku, táto, už na mě sáhl král! Co mi Král duchů, co mi udělal!" Tu zděsí se otec, pustí se v cval, s chroptícím děckem domů se hnal. Do dvorce dojel z posledních sil, děcko však z mrtvých již nevzkřísil. O jaký žánr se zde jedná? Své tvrzení zdůvodni a najdi jeho typické znaky. Kolik má ukázka strof a kolik veršů? Jaký druh rýmu zde autor použil. Najdi příklady básnických prostředků, pokud se zde nalézají (epiteton, přirovnání, …)
7
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 33.7 CLIL Wild Flowers is a Czech drama film released in It was directed by F. A. Brabec based on 7 best-known, most epic poems of Kytice, a collection of ballads by Karel Jaromír Erben. While relatively successful commercially, it was deplored by critics for its crude literalism of depiction. The film won four Czech Lions - for Best Cinematography, music, sound, and poster. The 7 stories are as follows: Kytice (Wild Flowers) Vodník (The Waterman, or The Water Goblin) Svatební košile (Wedding Shirts, or The Specter's Bride) Polednice (The Noon Witch) Zlatý kolovrat (The Golden Spinning Wheel) Dceřina kletba (The Daughter's Curse) Štědrý den (Christmas Eve)
8
33.8 Test znalostí Pro baladu není typické:
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 33.8 Test znalostí Správné odpovědi: Pro baladu není typické: a/ pochmurný děj b/ rychlý dějový spád c/ šťastný konec d/ užití přímé řeči Bylina je lidová lyrickoepická báseň charakteristická pro: a/ ruské prostředí b/ německé prostředí c/ španělské prostředí d/ anglické prostředí Autorem sociálních balad je: a/ K. J. Erben b/ Božena Němcová c/ F. L. Čelakovský d/ J. Wolker Autorem Maryčky Magdonové je: a/ Jan Neruda b/ K. J. Erben c/ Petr Bezruč d/ Jiří Wolker c d a Test na známku
9
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 33.9 Použité zdroje, citace Měchurová, A., Žáček, J., Hanzová, M.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, Fragment, 1997. Soukal, J.: Literární výchova pro 2.stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN, Praha 2009. (slide 1) (slide 1) (slide 2) (slide 2) (slide 2) (slide 2) (slide 2) (slide 2) (slide 3) (slide 4) (slide 4) (slide 6) (slide 7) (slide 7) obrázky z databáze klipart
10
33.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 33.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník ročník Klíčová slova Balada, romance, K. J. Erben, J. Neruda, P. Bezruč, J. Wolker, J. W. Goethe. Anotace Prezentace představující literární žánry balada a romance, vystihující jejich hlavní znaky a nejznámější autory.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.