Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, třetí ročník Vývojová psychologie Základní rysy dětské psychiky Autor: Mgr. Helena Krausová, Mgr. Alice Stašová Vytvořeno: jaro 2012 ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
2
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název sady Základní rysy dětské psychiky Tematická oblast Psychologie Anotace Výukový materiál pomáhá žákům pochopit základní rysy dětské psychiky Očekávaný výstup Žáci pochopí základní rysy dětské psychiky Autor Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci od 16 – 17let Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné Vytvořeno Jaro 2012 ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
3
RYSY DĚTSKÉ PSYCHIKY Postihnout zákonitosti dětské mentality je velmi obtížné, protože v průběhu vývoje se stereotypy chování rychle přeměňují. Následující znaky dětské psychiky jsou typické nejen pro dětský věk, ale můžeme se s nimi setkat i při regresu duševního vývoje. ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová, Mgr. Alice Stašová
4
SYNKRETISMUS (synkretizace)
Znamená celkové, komplexní, neanalytické, nerozlišené nazírání dítěte na svět. Dítě upřednostňuje barvu, tvary, schématicky zjednodušuje okolní svět. ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
5
KONKRETISMUS Představuje předmětné a emoční nazírání a myšlení dítěte, kdy všechny pojmy a věci jsou spojeny s konkrétním zážitkem dítěte. Dítě nemá zatím schopnost abstrakce a schopnost obecnosti. ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
6
FENOMENISMUS Dítě je fixováno na nějaký obraz reality, který není schopno ve svých úvahách opustit. Dítě klade důraz na určitou zjevnou podobu světa. ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
7
EIDETISMUS Dítě vnímá skutečnost v celosti.
Je schopno vytvořit si konkrétní jakoby fotografickou kopii skutečnosti. Uchování v dospělosti – malíři pracující bez modelu. Vzpomeňte si na některou velmi přesnou vzpomínku ze svého dětství. Jak např. vypadal pokoj Vaší babičky ? ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
8
ABSOLUTISMUS Každé poznání dítěte má pro něj definitivní a jednoznačnou platnost. Dětská potřeba jistoty. Reklamou označená zubní pasta je nejlepší „navždy“…. ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
9
PREZENTISMUS a TOPISMUS
Dítě žije „tady“ a „teď“. ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
10
EGOCENTRISMUS Dítě je centrem všeho dění.
Primitivní chápání dítěte – domnívá se, že vše v jeho okolí je zde pro něho a kvůli němu. Přirozené – ale pozor na pozdější egoismus v dospělém věku ! ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
11
ZOSOBŇUJÍCÍ DYNAMISMUS
Oživující konkretismus, animismus Personifikace Antropomorfismus Které byly Vaše nejoblíbenější hračky ? Jak se jmenovala Vaše panenka, medvídek ? ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
12
LABILITA CHOVÁNÍ Týká se všech projevů chování.
Má značný biologický a ochranný význam. Přispívá k intelektuálnímu vývoji dítěte. Neustálý životní konflikt – smích x pláč. ZA, 3. ročník (Vývojová psychologie, Základní rysy dětské psychiky) Mgr. Helena Krausová
13
FANTAZIJNOST A MAGIČNOST
Fantazií si dítě doplňuje to, co nezná. Ve fantazii dělá to, co nemůže dělat doopravdy. Fantazie pomáhá dítěti při interpretaci a porozumění reálnému světu.
14
SUGESTIBILITA a SUBMISIVITA
Dítě je velmi snadno ovlivnitelné osobností dospělého. „Že máš rád špenát ?“ Dítě přejímá názory dospělých lidí – zejména těch, ke kterým má citovou vazbu, na jejichž názoru mu záleží – maminka, tatínek, paní učitelka. Uveďte příklady pozitivního využití těchto znaků při výchově, zamyslete se nad možných zneužitím při jednání s dítětem !
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.