Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_inovace657 _ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_inovace657 _ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám."— Transkript prezentace:

1 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_inovace657 _ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

2 Jméno autora:PaedDr. Dáša Zemková Třída/ročník:1. ročník 4LG, 5. ročník 8LG Datum vytvoření:18. 3. 2013 Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Hydromechanika Předmět:Fyzika Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Užití Bernoulliho rovnice při řešení příkladu Klíčová slova:Výtoková rychlost kapaliny Druh učebního materiálu:Výukový a pracovní list

3 Určení rychlosti kapaliny vytékající z otvoru ve stěně nádoby Zobrazení situace

4 Odvození vztahu: Pro odvození vztahu pro rychlost vytékající kapaliny otvorem v hloubce h pod volným povrchem využijeme platnosti zákona zachování mechanické energie. Tlakový rozdíl mezi vnitřní kapalinou v hloubce h a vnějším prostředím je

5 Úbytek tlakové potenciální energie E p o jednotkovém objemu se přemění na kinetickou energii E k.

6 V hloubce h, ve které je otvor, je tlak p, pro který platí: Z rovnosti levých stran vyplývá: Výtoková rychlost je tak velká, jakou by získaly částice kapaliny při volném pádu z výšky h.

7 Zakreslete si daný obr. A) Porovnejte velikosti výtokových rychlostí z otvorů A, B, C. B)Zakreslete v obr. vektory výtokových rychlostí z otvorů A, B, C.

8 A) B)

9 Řešte příklad: A) V jaké výšce by musel být otvor, aby kapalina vytékala rychlostí 2,5 m.s -1, jeli výška nádoby 0,62 m? B) Do jaké vzdálenosti voda dostříkne z této výšky na zem?

10 A) Ze vztahu pro výtokovou rychlost vyjádříme výšku h. Po dosazení číselných hodnot vychází, že výška otvoru by musela být 0,31 m pod vodní hladinou. Otvor je tedy rovněž ve výšce 0,31 m nad povrchem stolu.

11 Jedná se o vrh vodorovný a vzdálenost dostřiku x je: Voda dostříkne do vzdálenosti 0,62 metrů.

12 Literatura a zdroje Literatura: 1. LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika: Sbírka úloh pro střední školy. první. Praha 1, Žitná 25: Prometheus, 1995. ISBN 80-7196-048-9. 2. BEDNAŘÍK, Milan a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika pro gymnázia: Mechanika. 4. vydání. Praha 4, Čestmírova 10: Prometheus, spol.s r. o., 2009. ISBN 93 21 004. Citace: Není-li uvedeno jinak, jsou obrázky dílem autora.


Stáhnout ppt "Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_inovace657 _ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám."

Podobné prezentace


Reklamy Google