Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček."— Transkript prezentace:

1 „První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček

2 Základní moduly projektu, definice Výzkum informační gramotnosti gramotnosti MODUL 1 Reprezentativní výzkum obecné populace MODUL 1 Reprezentativní výzkum obecné populace MODUL 2 Verifikace úrovně informační gramotnosti MODUL 2 Verifikace úrovně informační gramotnosti Informační gramotnost (hodnota informace)  schopnost rozeznat, kdy potřebuji informace, umět je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít Počítačová gramotnost (zpracování informace)  schopnost pracovat s nejčastěji využívaným programovým vybavením, schopnost používat internet ke komunikaci, k vyhledávání a zpracování informací  schopnost efektivního využití služeb a možností, které moderní technologie nabízí

3 Metodika a cíle výzkumu Metoda Telefonický výzkum s podporou počítače (CATI) Rozsah vzorku 15 000 respondentů - 3 vlny Cílová skupina Populace ČR ve věku 18 – 60 let, reprezentativní výběr Cíle modulu Potřeba a schopnost práce s informacemi Zjištění nezbytných předpokladů rozvoje informační gramotnosti Třídění celkové dosažené úrovně počítačové gramotnosti Segmentace dosažené úrovně informační a počítačové gramotnosti v rámci předem definovaných cílových skupinách Metoda Ohniskové studiové testy (IN-HALL) 500 respondentů z pěti destinací z celé ČR „Informačně gramotná“ populace ČR ve věku 18 – 60 let (oporou výběru jsou výsledky prvního modulu – CATI) Verifikace zjištěné úrovně počítačové gramotnosti v populaci ČR Ověření validity sebehodnocení uživatelské schopnosti respondenta Rozsah vzorku Cílová skupina Cíle modulu MODUL 1 MODUL 2

4 Přístup k ICT (současný stav + plány do budoucna)

5 Modelování gramotnosti Typologie počítačově gramotného jedince Model IG/PG sestává z oblastí:  Pojmy z IT  Ovládání počítače  Práce s textovým editorem  Práce s tabulkovým kalkulátorem  Práce s grafikou  Práce s internetem Orientace v dané oblasti:  Základní  Střední  Vyšší Počítačově gramotný jedinec musí být schopen minimálně ZÁKLADNÍ orientace v KAŽDÉ z oblastí

6 Modelování gramotnosti - cílový předpoklad Počítačově gramotný jedinec je např. schopen:  Zjistit základní informace o své obci pomocí elektronické komunikace  Koupit počítač (být schopen formulovat jeho základní parametry a požadavky, které bude potřebovat pro svoji práci)  Aplikovat základní kancelářské práce  Porozumět výhodám, ale také slabým stránkám internetu  …

7 Ukázky profilů počítačové gramotnosti

8 Vybrané ukazatele znalostí (znalost v populaci %) Ovládání PC  Zapnutí počítače (65 %)  Spustit program (63 %)  Nalézt soubor na disku (61 %)  Minimalizovat okno programu (56 %)  Uložit soubor na disketu (56 %)  Připojit myš (57 %)  Instalovat program (40 %)  Zkomprimovat soubor (31 %)  Zjistit velikost RAM (34 %)  Instalovat tiskárnu (45 %) Ovládání PC  Zapnutí počítače (65 %)  Spustit program (63 %)  Nalézt soubor na disku (61 %)  Minimalizovat okno programu (56 %)  Uložit soubor na disketu (56 %)  Připojit myš (57 %)  Instalovat program (40 %)  Zkomprimovat soubor (31 %)  Zjistit velikost RAM (34 %)  Instalovat tiskárnu (45 %) Textový editor  Vytvořit dokument (47 %)  Změnit písmo (48 %)  Zkopírovat části do druhého dokumentu (44 %)  Změnit formát odstavce (46 %)  Spustit kontrolu pravopisu (44 %)  Změnit formát stránek (46 %)  Vložit obrázek do dokumentu (42 %)  Zapnout záznam revizí v dokumentu (19 %)  Vytvořit jednoduché makro (18 %)  Pracovat s osnovou dokumentu (45 %) Textový editor  Vytvořit dokument (47 %)  Změnit písmo (48 %)  Zkopírovat části do druhého dokumentu (44 %)  Změnit formát odstavce (46 %)  Spustit kontrolu pravopisu (44 %)  Změnit formát stránek (46 %)  Vložit obrázek do dokumentu (42 %)  Zapnout záznam revizí v dokumentu (19 %)  Vytvořit jednoduché makro (18 %)  Pracovat s osnovou dokumentu (45 %) Internet  Poznat internetovou adresu (50 %)  Vyhledat informace na internetu (52 %)  Vyplnit webový formulář a odeslat jej (42 %)  Napsat email (50 %)  Odeslat soubor emailem (42 %)  Změnit domovskou stránku v prohlížeči (36 %)  Zveřejnit libovolný soubor na internetu (21 %)  Vytvořit pravidlo pro příchozí emailovou zprávu (23 %)  Vysvětlit pojem cookie (12 %)  Nakonfigurovat internetové zapojení (21 %)Internet  Poznat internetovou adresu (50 %)  Vyhledat informace na internetu (52 %)  Vyplnit webový formulář a odeslat jej (42 %)  Napsat email (50 %)  Odeslat soubor emailem (42 %)  Změnit domovskou stránku v prohlížeči (36 %)  Zveřejnit libovolný soubor na internetu (21 %)  Vytvořit pravidlo pro příchozí emailovou zprávu (23 %)  Vysvětlit pojem cookie (12 %)  Nakonfigurovat internetové zapojení (21 %) střední základní vyšší

9 Schopnost práce s počítačem Deklarovaná gramotnost – 66 % Nositelé počítačové gramotnosti… + muži + obce nad 20 tis. obyvatel + maturita, VŠ + generace 18-38 let naopak… - generace 49-60 let - nejmenší obce - vyučen/a

10 Modelování počítačové gramotnosti – varianty počítačová gramotnost (6 – 31 %) Možnosti počítání PG - varianty Varianta 5/0 20 % Varianta 5/1 27 % Varianta 8/3 27 % Varianta 8/1 16 % varianty +/- splňuje naši základní tezi o nutnosti vědět vše ze základu varianta pracující se základním a středním pásmem, eliminuje chyby v obou těchto pásmech internet 24 %, testuje střední PG zajímavá varianta, odnáší to internet 33 % (domovská stránka, zveřejnění souboru) široká varianta,umožňují cí eliminovat nepochopení nebo špatně vybrané otázky Varianta 5/2 („skromné gramotnosti“) … 31 % Varianta 8/0 („přísné gramotnosti“) … 6 % Varianta 8/2 22 %

11 Struktura gramotnosti – varianty 8/3 a 5/1 Meze gramotnosti (deklarované) – 66 % Využívá, umí pracovat s počítačem Gramotnost Textový editor 44 % IT oblast 55 % Tabulkový procesor 31 % Ovládání PC 55 % Grafika 51 % IT oblast 53 % Ovládání PC 56 % Textový editor 44 % Tabulkový procesor 31 % Internet 40 % Internet 43 % Grafika 51 % Varianta 8/3 Varianta 5/1

12 CATI, IN-HALL – jak to vypadalo? - fotoreportáž Názory lidí telefonem……chcete přijít na setkání?Nutná registrace… Nějaké dotazy?…záludná „past“ Otevření pokynů…

13 INHALL – kdo se účastnil? Jakub (21 let)  s počítači se setkává odmalička, počítač považuje za běžnou součást svého života  Sám sebe považuje v oblasti počítačů za experta Výsledek: Ano – vyšší uživatelské schopnosti Jakub (21 let)  s počítači se setkává odmalička, počítač považuje za běžnou součást svého života  Sám sebe považuje v oblasti počítačů za experta Výsledek: Ano – vyšší uživatelské schopnosti Karel (39 let)  nikdy se nepovažoval za technický typ, využívat počítač je pro něj zejména pracovní nutností  Sám sebe považuje za středně pokročilého Výsledek: Výrazné přecenění svých schopností – základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci nedokáže zformátovat dokument, vytvořit graf ani kopírovat mezi soubory Karel (39 let)  nikdy se nepovažoval za technický typ, využívat počítač je pro něj zejména pracovní nutností  Sám sebe považuje za středně pokročilého Výsledek: Výrazné přecenění svých schopností – základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci nedokáže zformátovat dokument, vytvořit graf ani kopírovat mezi soubory Marie (55 let)  s počítači se setkala až v pozdním věku, počítače pro ni byly vždycky něčím tajemným, přesto překonala respekt a v poslední době se učí od svých vnuků  Sama sebe považuje za naprostého laika – základní uživatelské schopnost Výsledek: Mírné zlepšení oproti deklaraci - základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci dokáže zapojit myš s klávesnicí, stejně tak jako vytisknout částečně zformátovaný dokument Marie (55 let)  s počítači se setkala až v pozdním věku, počítače pro ni byly vždycky něčím tajemným, přesto překonala respekt a v poslední době se učí od svých vnuků  Sama sebe považuje za naprostého laika – základní uživatelské schopnost Výsledek: Mírné zlepšení oproti deklaraci - základní uživatelské schopnosti +/- : oproti deklaraci dokáže zapojit myš s klávesnicí, stejně tak jako vytisknout částečně zformátovaný dokument Popis Reálné PG Deklarace PG

14 Teoretické znalosti versus praktické dovednosti

15 Účel využití ICT/nejdůležitější – osobní počítač

16 Vztah k moderním technologiím

17 Děkujeme za pozornost On-line statistiky z probíhající 2. vlny jsou k vidění v informačním kiosku Ministerstva informatiky ČR zde na ISSS 2005 www.stemmark.cz www.dialogin.cz (User name: ISSS Heslo: ISSS2005)


Stáhnout ppt "„První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček."

Podobné prezentace


Reklamy Google