Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMaxmilián Švec
1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146 Název projektu školyInovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. V Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA V_Čj, DUM 16 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Název: Základní pojmy z literatury - báseň, verš, rým, práce s textem Autor: Mgr. Miloš Kaplan Stručná anotace:Žáci se seznámí se základními pojmy z literární výchovy Metodické zhodnocení: Odučeno ve třídě 6.B 14.10.2011, žáci pracovali se zadanými pojmy samostatně, zadanou práci stihli, společná kontrola a oprava.
2
Základní pojmy z literatury, báseň, verš, rým, práce s textem 1. báseň 2. verš 3. rým Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan
3
1. Báseň - je literární dílo, které je vystavěno z veršů, může být dělena na sloky, strofy - pro její obsah je důležitá zvuková stránka - zvuk slov, melodie, rytmus, rým Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Kaplan
4
2.verš - je významová, melodická a rytmická jednotka básně - je to jeden řádek básně Krásná jako květina na modranském džbánku je ta země, která vlastí je ti. ( Jaroslav Seifert, Píseň o rodné zemi ) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Kaplan
5
3. rým - je zvuková shoda skupiny hlásek na konci veršů - posiluje libozvučnost básně - zdůrazňuje konec verše jako rytmické řady Krásná jako květina na modranském džbánku, sladká jako střída dalamánku. ( Jaroslav Seifert, Píseň o rodné zemi ) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Kaplan
6
Jan Neruda – Podzimní – práce s textem Úkoly k práci s textem: 1. Přečti si pozorně báseň Jana Nerudy – Podzimní na straně 10 v čítance 2. Z kolika slok ( strof ) se skládá tato báseň? 3. Z kolika veršů se skládá každá sloka (strofa )? 4. Které dva verše se v básničce rýmují? 5. Co je – fajfka, chvoště, vandrovník, vrkoč? 6. Kde bys hledal Boubín a co to je? 7. Vymysli synonyma k těmto slovům: - dýmka, balvánek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miloš Kaplan
7
Správné odpovědi: 2. Báseň se skládá ze 6 strof. 3.Strofa se skládá ze 4 veršů. 4.Rýmují se vždy 2. a 4. verš. 5.fajfka – dýmka, chvoště – koště, vandrovník – tulák, vrkoč – cop, účes 6.Vrchol šumavského kopce, na kterém se rozkládá tzv. Boubínský prales 7.dýmka – fajfka, balvánek – kámen Použitá literatura: Lederbuchová, L., Beránková E.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, Plzeň, 2003,ISBN 80-7238-248-9, str. 10, 11,206 až 219.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.