Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Realismus www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Realismus Označení DUM VY_32_INOVACE_07_2_15 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Výtvarná výchova Tematický okruh Dějiny výtvarného umění Ročník 1. ročník a kvinta gymnázia
2
Realistická metoda Realismus (realita - skutečnost) je umělecká metoda, která se dívá na skutečnost objektivně, bez iluzí a fantazie. Sílící materialistické pojetí se projevuje ve výtvarném umění snahou o zachycení dokonalé fyzické reality, často jde až o dokonalé naturalistické kopii skutečnosti. V 19. století chtěli lidé zachytit skutečnost pravdivě, bez idealizace, měli zájem o konkrétní všední skutečnost. Umění se v té době soustředilo na život bohatých a spokojených lidí nebo historických osob. Ve 2. polovině 19. století vystřídal romantismus. Nejprve se rozvíjel ve Francii a poté se rozšířil do Anglie, Německa, Ruska a do českých zemí. Na první místo staví rozum. Označuje různé směry, názory a postoje. Ve výtvarném umění znamená realismus snahu o věrné a detailní zachycení člověka či předmětu tak, jak jej divák vidí.
3
Jako předvoj realistické malby bývá představován obrazem Prám Medusy od romantického malířeThéodora Géricaulta, který líčí dramatickou událost podle skutečnosti, kdy se po ztroskotání lodi zachránilo pouze deset námořníků z původních 400. Ve 30. letech 19. st. vzniká tzv. Barbizonská škola, což znamená vznik realistického krajinářství. Snaha o pravdivost obrazu, uctívání přírody a venkovského života se stávají základním kamenem přicházejícího realismu. V roce 1855 uspořádal francouzský malíř Gustave Courbet výstavu svých obrazů, kterou nazval provokativně Le realisme. Tento název se stal označením celého uměleckého směru. Jeho obrazy vyvolávaly pohoršení. Velké oblibě se těšil realismus v Rusku, kde se stal skutečně národním slohem. Nejznámějšími malíři byli Ilja Jefimovič Repin a Isaak Iljič Levitan. Anglické krajináře reprezentuje především dvojice John Constable a Joseph William Turner. Tím, že se pokoušeli do svých obrazů zachytit proměnlivé hry světla. V sochařství představuje tuto metodu například Auguste Rodin.
4
Někteří významní představitelé - Francie
Barbizonská škola – krajináři: Jean Francois Millet, Camille Corot, Théodore Rousseau Gustave Courbet Eduard Manet
5
Camille Corot Ville-d'Avray
6
Jean Francois Millet Sběračky klasů
7
Gustave Courbet Štěrkaři
8
Gustave Courbet Spánek
9
Eduard Manet Železnice
10
Ilia Efimovich Repin Burlaci na Volze
11
William Turner Válečná loď Téméraire je vlečena do svého posledního přístaviště, kde bude rozebrána,
12
Úkoly V čem spočívá metoda realismu?
Který malíř použil termín pro svou výstavu?
13
Úkoly - řešení V zobrazování a popisování umělcovy všední současnosti. Umělci se snaží o přesný a pravdivý obraz skutečnost. Často tím i provokují. Gustave Courbet
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.