Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
EU peníze školám registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) sexta, 2. A 79-41-K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Zoologie Předmět Biologie Anotace: Prezentace, která by měla sloužit jako obrazová a textová podpora k výuce učiva o žahavcích. Materiál je zaměřen na jejich taxonomii. Šablona Číslo materiálu III/2-9 III/2-9-8
2
SYSTÉM ŽAHAVCŮ 1. třída: Medúzovci 3. třída: Polypovci 2. třída: Čtyřhranky 4. třída: Korálnatci
3
1. třída: Medúzovci rodozměna - převládá stádium medúzy
někteří světélkují díky symbiotickým řasám
4
Talířovka ušatá
5
Kořenoústka plicnatá
6
2. třída: Čtyřhranky hranatý vzhled teplá moře mohou usmrtit člověka
rodozměna - převládá stádium medúzy
7
Čtyřhranka smrtelná (Č. Fleckerova)
„mořská vosa“ nejjedovatější živočich na Zemi (smrt za 2-3 min.) severní pobřeží Austrálie
8
3. třída: Polypovci rodozměna - převládá polypové stádium
9
Nezmaři sladkovodní regenerace Nezmar hnědý Nezmar zelený
V symbióze se zelenými řasami způsobující charakteristické zelené zbarvení. odpadní produkty metabolismu jako potrava pro řasu kyslík k dýchání pro nezmara sladkovodní regenerace Nezmar hnědý Nezmar zelený
10
do ČR zavlečena z Ameriky
Medúzka sladkovodní do ČR zavlečena z Ameriky
11
Trubýši plovoucí kolonie - každý jedinec má svou specifickou funkci
Měchýřovka portugalská - nebezpečná
12
4. třída: Korálnatci teplá, mělká moře mezi obratníky
pouze stádium polypa
13
A) KORÁLY kolonie kostra z CaCO3, která přirůstá ke skalnatému podkladu horninotvorný význam - odumřelé kostry tvoří korálové útesy a ostrovy (atoly) Velký bariérový útes - východní pobřeží Austrálie, přes 2000 km dlouhý.
14
Korál červený rozvětvené stromkovité kolonie šperkařství
korálky z koster korálů
15
Větevník mozkový polokulovité kostry připomínající lidský mozek
16
Klauni žijící v symbióze se sasankami.
B) SASANKY barvené tělo bez kostry připomínající květy velký počet chapadel Prospěšný vztah: ochrana pro klauna vybírání zbytků potravy pro sasanku Klauni žijící v symbióze se sasankami.
17
Sasanka plášťová žije v symbióze s rakem poustevníčkem
Prospěšný vztah: ochrana pro raka pohyb za potravou pro sasanku
18
Sasanka koňská silný nožní terč
19
Použitá literatura a zdroje
Dobroruka, L. J. et al. (1997): Přírodopis I. Pro 6. ročník základní školy. Scientia, Praha, 127 s. Čabradová, V. et al. (2003): Přírodopis 6. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň, 120 s. Jelínek, J. & Zicháček, V. (2007): Biologie pro gymnázia. Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 575 s. Papáček, M. et al. (1994, 1997): Zoologie. Scientia, Praha, 285 s. Všechny uveřejněné odkazy [cit ].
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.