Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonín Beránek
1
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření:2. 10. 2012 Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Psychologie osobnosti Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Vnější činitelé – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut
2
Vnější činitelé - charakteristika aktuální konstelace prostředí aktuální konstelace prostředí sociální prostředí sociální prostředí změny životního prostředí ( fyzikální, chemické ) změny životního prostředí ( fyzikální, chemické ) kulturní a informační instituce kulturní a informační instituce společenské změny v rámci makrosociologického prostředí společenské změny v rámci makrosociologického prostředí
3
Úkol -Zamyslete se, jak ovlivňuje změna politického systému profese uvedené v tabulce. O zjištěných poznatcích diskutujte s pedagogem LékařUčitelUmělec
4
Individuální odchylky ve vývoji v rámci vnějších činitelů Různost jednotlivých vlivů jsou příčinou, že na světě nejsou dva lidé stejní v duševních vlastnostech a schopnostech, takže každý člověk je svým způsobem jedinečný a je individualitou. Individualita je ovšem omezena v tom smyslu, že nikdo nemůže být tak odlišný, aby přestával náležet ke druhu Homo sapiens. Různost jednotlivých vlivů jsou příčinou, že na světě nejsou dva lidé stejní v duševních vlastnostech a schopnostech, takže každý člověk je svým způsobem jedinečný a je individualitou. Individualita je ovšem omezena v tom smyslu, že nikdo nemůže být tak odlišný, aby přestával náležet ke druhu Homo sapiens. Odchylky dané zděděnými dispozicemi Odchylky dané zděděnými dispozicemi Jedná se o tempo či rytmus vývoje, tempo vývoje může být dočasně zrychleno - akcelerace nebo zase zpomaleno - retardace Jedná se o tempo či rytmus vývoje, tempo vývoje může být dočasně zrychleno - akcelerace nebo zase zpomaleno - retardace Odchylky způsobené prostředím Odchylky způsobené prostředím rodina – úplná či neúplná, dítě vychovávali prarodiče, dítě většinu dne trávilo v předškolním zařízení, dítě strávilo většinu dne na ulici rodina – úplná či neúplná, dítě vychovávali prarodiče, dítě většinu dne trávilo v předškolním zařízení, dítě strávilo většinu dne na ulici kulturní prostředí – různorodost sociologických vrstev a skupin, vztah k hodnotám společnosti, sociální zázemí, kulturní prostředí – různorodost sociologických vrstev a skupin, vztah k hodnotám společnosti, sociální zázemí, demografické prostředí – město či venkov, typ bydlení, příroda demografické prostředí – město či venkov, typ bydlení, příroda
5
Úkol - rozdělte se do trojic – a pokuste se charakterizovat, jak mohou příklady v tabulce ovlivnit život jedince. Vyvarujte se ale mýtů. Své poznatky s pomocí pedagoga zhodnoťte Chlapec vyrůstal v neúplné rodině s matkou závislou na alkoholu Dívka byla od svých pěti let svěřena do péče prarodičům žijících v malé vesničce Dívka vyrůstala v zámožné rodině, ale nikdo z rodičů neměl na ní čas
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.