Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_04 Název materiálu Kánon Jméno vyučujícího Holoubková Olga Třída 7.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření
2
Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tématický okruh: Určeno pro: Anotace: Umění a kultura Hudební výchova Kánon 7. ročník Tento učební materiál přibližuje žákům kánon jako hudební formu. Žáci se seznámí s ukázkami slavných hudebních skladatelů.
3
KÁNON
4
Ještě si vzpomínáte, jaký je rozdíl mezi homofonií a polyfonií ?
POLYFONIE mnohohlas, vícehlas = složenina dvou řeckých slov: polys – mnoho a fonos – hlas) několik hlasů zní pohromadě a všechny jsou rovnocenné, žádný není doprovodný jednohlas, stejnohlas jednu hlavní melodii doprovází ostatní hlasy HOMOFONIE
5
Dokážete vysvětlit, jak se zpívá kánon?
zpěváci se rozdělí do dvou nebo tří skupin všechny skupiny zpívají stejnou písničku každá skupina nastupuje v jinou chvíli, vždy s určitým zpožděním
6
KÁNON = skladba vokální polyfonie
založený na principu přísné imitace / nápodoby/ jeden hlas napodobuje melodii hlasu, který začal před ním opakování se provádí s určitým zpožděním (4 – 8 taktů) hlas, který začíná jako první, také jako první končí 1. hlas _____________________________ 2. hlas ______________________________ 3. hlas _______________________________
7
Znáte písničky, které se dají zpívat jako kánon?
Červená se, line záře Bejvávalo Ej, padá, padá rosička Dú, Valaši, dú
8
RŮZNÉ DRUHY KÁNONŮ ZRCADLOVÝ KÁNON
druhý hlas čteme z protější strany listu, nebo po přiložení notového zápisu kolmo k zrcadlu jde vlastně o současnou imitaci v protipohybu se společným tónem na střední lince Obr. 1
9
RŮZNÉ DRUHY KÁNONŮ RAČÍ KÁNON
kánon v „raku” se provádí dvěma hráči tak, že jeden hráč hraje hlavní melodii běžným způsobem zleva doprava a druhý pozpátku od poslední noty zprava doleva Obr. 2
10
RŮZNÉ DRUHY KÁNONŮ HÁDANKOVÝ KÁNON
nutí zpěváky rozluštit z neúplného zápisu nebo z doplňujících kreseb takt či interval, ve kterém se má nastoupit Obr. 3
11
POSLECHOVÉ UKÁZKY SLAVNÝCH KÁNONŮ
Orlando di LASSO vlámský hudební skladatel spolu s Palestrinou tvoří skutečný vrchol polyfonní hudby v 16. stol. Poslech: Echo Kánon Obr. 4
12
POSLECHOVÉ UKÁZKY SLAVNÝCH KÁNONŮ Poslech: Missa Papae Marceli
Giovanni Pierluigi da PALESTRINA italský hudební skladatel a varhaník vytvořil palestrinovský styl A CAPELA = zpěv bez doprovodu hudebních nástrojů jeho skladby prosluly klidem a vyvážeností, staly se vzorem katolické chrámové hudby Poslech: Missa Papae Marceli Obr. 5
13
ZDROJE: OBR. 1 OBR. 2 OBR. 3 OBR. 4 OBR. 5 OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011 CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a Dalibor MATOŠKA. Hudební výchova pro 7.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN X.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.