Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilElen Doležalová
1
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů. Tyto střety, které prožíváme nejen na pracovišti, jsou nezbytnou součástí našich životů. Nejde o to, vyvarovat se konfliktních situací. To v důsledku není ani možné a vlastně to není ani žádoucí. Jde spíše o to, jak tyto vzájemné mezilidské střety zvládat a řešit tak, aby byly přínosné pro všechny zúčastněné strany a v důsledku pomohly zkvalitnit mezilidské vztahy.
2
Vyjednávání Vyjednávání nebo též „negociace“ (původ v angl.). Na první pohled jednoduché slovo, které zná každý z nás už od malička. Přesto se za tímto pojmem schovává velice komplikovaný proces, plný rizik, komplikací, problémů i utajených míst. Jeho skutečné zvládnutí není vůbec jednoduché a vyžaduje celou řadu dispozic, znalostí a samozřejmě zkušeností.
3
Vyjednávání je jakýkoliv komunikační proces vedoucí k dosažení dohody, na který lze nahlížet jako na rokování o způsobu dosažení nějakého cíle je proces, kdy dvě nebo více stran hledají řešení, které by bylo přijatelné pro všechny zúčastněné je komunikační proces, do něhož vstupují nejméně dvě strany, které mají z nějakého důvodu zájem na společné věci; účelem tohoto procesu je najít stav, kdy se obě, respektive všechny strany dohodnou na takovém uspořádání zájmové věci, které je pro ně akceptovatelné
4
Vyjednávání ve vyjednávání rozlišujeme většinou dovednosti
konvenční, neboli tradiční nekonvenční
5
Tradiční vyjednávací dovednosti:
Vyjednávání Tradiční vyjednávací dovednosti: používání otevřených otázek - otázky, na které komunikační partner neodpovídá ano - ne... typicky začínají slovy proč, co, jak … parafrázování - reformulace sdělení komunikačního partnera; může působit jako projevení zájmu, ale je to také prostředek pro získání času, zpětnou vazbu a podobně odmlčení se - od druhé strany očekáváme sdělení dalších informací, u druhé strany může vyvolat negativní reakce občasné shrnutí - dovednost, která nám pomáhá udržet jednání v konkrétním rámci, a slouží k přehlednosti při vyjednávání, může bohužel působit dojmem zdržování akceptování pocitů a emocí - důležitá složka jakékoliv komunikace, včetně komunikace tzv. asertivní; u vyjednávání je diagnostika pocitů partnera základním prostředkem efektivity jednání
6
Nekonvenční vyjednávací dovednosti:
Vyjednávání Nekonvenční vyjednávací dovednosti: záměrné neporozumění - nepochopení druhé strany, kdy je druhá strana nucena všechno lépe vysvětlit, zopakovat a popřípadě poskytnout další informace - může vyvolat nelibost a nechuť k další komunikaci zveličování řečeného - užívají se slova jako nikdy, vždycky, každý, nikdo, toto může působit manipulativně nečekaný tah - v průběhu vyjednávání dojde k nečekané změně tématu, k nečekané reakci nebo chování, které odvrátí pozornost jiným směrem; tato dovednost správně funguje pouze při prvním či jediném užití v komunikačním rámci, jinak může působit odmítavě a vyvolat agresivitu sarkasmus - kousavé zesměšňování druhé strany, vyvolává emotivní reakce zahlcení - druhá strana je zasycena velkým množstvím přebytečných informací, které není schopna pochopit, zvážit je a rozhodnout se - pomocí této dovednosti můžeme s druhou stranou manipulovat, ale s rizikem ztráty důvěry manipulace s kompetencemi - je taktika užívaná pro získání času pro vyjednávání či převahy - přesvědčujeme druhého o vlastních kompetencích
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.