Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNikolas Horáček
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětHospodářský zeměpis Tematický okruhSvětová ekonomika- sekundární a terciární sektor TémaCestovní ruch a zahraniční obchod Označení DUMUVY_32_INOVACE_837 Jméno autoraIng. Kateřina Vasilová Datum vytvoření6. 4. 2013 AnotaceCharakteristika, tendence a regionální přehled světového cestovního ruchu a základní regionální rozmístění zahraničního obchodu, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.
2
Cestovní ruch = uspokojování osobních potřeb v oblasti turistiky, rekreace, kultury a rehabilitace, ke kterému dochází mimo místo trvalého pobytu a ve volném čase významné odvětví národního hospodářství poskytuje mnoho pracovních příležitostí faktor šíření globalizace ČR - na HDP se podílí cca 5 – 10 % (jsou i státy, kdy převážnou část HDP - Bahamy)
3
Rozdělení cestovního ruchu Podle vlivu na HDP: 1. aktivní --- pozitivně ovlivňuje státní rozpočet = osoby přijíždějící do země + domácí CR - význam pro domácí trh = zdroj finančních prostředků - podporují rozvoj domácí ekonomiky - turisté využívají: doprava, ubytovací zařízení, veřejné stravování, obchod, kultura, sport, spotřební průmysl (výrobky = suvenýry) 2. pasivní --- negativně ovlivňuje státní rozpočet = osoby vyjíždějící do zahraničí = odliv finančních prostředků, menší vliv na domácí trh (pouze vybavení na cesty do zahraničí)
4
Rozdělení CR Podle území, kde je CR realizován: 1. Domácí – realizován na území daného státu - aktivní CR + rekreaci občanů daného státu 2. Zahraniční – jedná se pouze o pobyt v cizí zemi - pasívní CR
5
Obr. č. 1 – formy a druhy CR
6
Vliv CR na NH státu Zdrojové země – hlavně státy ekonomicky vyspělé – mají prostředky na CR – vyjíždějí do zahraničí - podle objemu vyjíždějících turistů a vydaných prostředků : Německo, USA, Japonsko, VB, Francie Cílové země – podporují rozvoj domácího trhu – umožňují návštěvy cizinců - investice a podpora aktivního CR - podle objemu příjezdů: Francie, USA, Španělsko, Itálie, VB
7
Základní trendy Celosvětově – 60 % všech cizinců přijíždí do Evropských zemí - 20 % - S. a J. Amerika - 15 % - Japonsko a ost. Asie - 5 % - ostatní – Afrika, Austrálie Sezónní proudy a) Léto ---- ze severu na jih (moře) b) Zima --- více směrů, více koncentrované na určité místo (Alpy) nebo čas (Silvestr) c) Mimosezóna – kulturně poznávací a nákupní CR
8
Druhy CR podle zaměření: městskou turistiku přímořskou turistiku lázeňskou turistiku horskou turistiku kulturně-historickou turistiku + poznávací (hrady, zámky,…) kongresová turistika ostatní – lovecká, …
9
Zahraniční obchod -Součástí terciéru – navazuje na ostatní sektory – realizuje se výměna zboží a služeb mezi státy -Světové měřítko – kromě zboží a služeb, také technologie, „duševní vlastnictví“ – licence, ochranné známky, know-how,.. -Důsledek postupující internacionalizace ekonomiky -Podporují ho i mezinárodní organizace – Světová obchodní organizace – WTO Všeobecná dohoda o clech a obchodu - GATT
10
Zahraniční obchod ZO = princip výměny zboží mezi státy -dělí se na vývoz – export dovoz – import Hodnocení úrovně ZO: – obrat ZO – součet D a V -saldo ZO – rozdíl mezi V a D výsledek A nebo P obchodní bilance -uzavřenost nebo otevřenost ZO (poměr mezi obratem ZO a objemem HDP)
11
Struktura ZO - Vliv – blízkost zemí, politicko-ekonomická orientace - hospodářská úroveň Komoditní struktura (dle druhu zboží) - 40 % strojírenské výrobky - 30 % ostatní průmyslové výrobky - 10 % chemické výrobky - zbytek – potraviny, energetické a ostatní suroviny U vyspělých zemí – odlišná struktura – USA – až 70% průmyslových výrobků, Japonsko – přes 70 % strojírenské výrobky X země OPEC – přes 80 % suroviny (ropa)
12
Územní struktura Celková hodnota světového ZO za rok = 12 biliónů USD z toho 2/3 = hospodářsky nejvyspělejší oblasti – USA, Japonsko, západní Evropa
13
Obr. č. - Obchod mezi makroregiony
14
Investice a prodej VT informaci -Zvláštní forma ZO -Forma šíření modernizace NH – přímé investice kapitálu do jiné země --- tam, kde je „zajímavá“ cena výrobních faktorů – PS, dopravní náklady, E + mírnější legislativa -Prvek industrializace Hlavními investory: – vyspělé státy – USA, JV Asie, západní Evropa
15
Zahraniční pomoc -Specifická forma zahraničních vztahů -Humanitární pomoc - představuje přesun především potravin, léků, oděvů, nouzového bydlení a předmětů osobní spotřeby + služeb -Směřuje do míst postižených přírodní katastrofou nebo teroristickými útoky, země válčící, země s výrazným podílem chudoby -Hlavní směr : sever --- jih Největší „dárci“ – Nizozemí, skandinávské země, Japonsko, USA Hlavní příjemci darů : subsaharská Afrika, některé státy JV Asie, a Latinské Ameriky
16
Použitá literatura: Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd., NČGS, Praha 2005, ISBN 80-86034-52-6, s. 57 - 61 Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd., Fragment, Praha 2008, ISBN 978-80-253-0586-7, s. 144 -147 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 74 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 72
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.