Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno:13.5.2013 ročník (obor)sekunda tematická oblastFyzikální veličiny PředmětCvičení z fyziky Anotace:Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Pozorování oblaků. V úvodu slouží několik rad k úspěšnému zvládnutí zadaných úkolů z oblasti meteorologie, které doprovází reálné fotografie, v závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/2 -11-19

2 Meteorologie „fyzika atmosféry“

3 Co bychom měli vědět: Základní pojmy: Meteorologie zkoumá atmosféru : složení, stavbu, vlastnosti, jevy a děje, které zde probíhají – počasí. Počasí označuje okamžitý stav atmosféry – nebo-li neustálé proměny vzduchu kolem nás. Na počasí má vliv nejspodnější vrstva atmosféry:troposféra: vrstva o rozsahu 9 až 18 km. V mírných šířkách asi 11 km. Nejmenší na ………………… naopak nejsilnější na ………………… Odehrává se zde většina toho, co ovlivňuje náš život: srážky, proudění vzduchu, tlak a teplota (klesá asi o 0,65°C na 100 m výšky) pólechrovníku

4 Co bychom měli vědět: Bouřka : obvykle vzniká za horkých letních dnů tam, kde teplý a vlhký vzduch stoupá vzhůru do vzduchu studeného. Příchod bouřky rozpoznáme podle silného a nárazového …………. Při bouřkách se objevují ……………… větru hromy a blesky

5 Předpovídání počasí: Lidé věděli, že počasí ovlivňuje jejich životy, chtěli vždy vědět, jak bude aspoň v nejbližších hodinách - začátek předpovědí počasí. Nejdříve pomocí lidové meteorologie a postupně vědeckými metodami. Pěkné počasí: ráno velká rosa, vylézají mravenci, pavouci rozpřádají pavučinu,… Bude pršet: zavírají se květiny Shromažďováním informací z meteorologických stanic z celého světa. Zakreslování do povětrnostních map údaje o teplotě, tlaku a vlhkosti vzduchu, oblačnosti, větru, srážkách,…

6 Pozorování oblaků: Oblaky vznikají různým způsobem, jsou tvořeny drobnými kapkami vody, ledovými krystalky, občas pomáhají předpovídat počasí. Trhání oblaků symbolizuje pěkné počasí Oblaka jsou velmi vysoko a vane- li vítr, svědčí to o nestálosti počasí

7 Pozorování oblaků: Silné vrstvy deštivých oblaků poměrně nízko nad zemí, ale mohou dosahovat do velkých výšek Shlukování těžkých mraků mohou přinést déšť

8 Pozorování oblaků Velmi známé nadýchané kupy ( cumulus) plují nízko nad zemí a když zmohutní, mohou přinést přeháňky

9 Úkol č.1: Pozorování oblaků Týden sledujte oblaky na obloze a pokuste se z nich vyčíst, jaké počasí nás v blízké době čeká. Svůj odhad zapište, porovnejte s předpovědí počasí a reálnou skutečností.

10 Úkol č.2: Vytvoření oblaků 1.Nalijeme do sklenice horkou vodu do výše asi 2,5 cm. Nepoužívejte vařící vodu – možnost prasknutí sklenice a opaření ! 2.Na plech, tácek,… vložíme několik kostek ledu 3.Jak horký vzduch uvnitř sklenice stoupá a led ho ochlazuje, vodní pára se sráží na kapičky a tvoří „oblak“

11 Zhodnocení výsledků Závěr: Dokázal(a) jsem rozeznat oblaka ? Shodovala se předpověď počasí? Vznikly oblaky podle našeho postupu?

12 Protokol:

13 Zdroje : Obrázky: vlastní tvorba Fotky bouřky byly použity se souhlasem autora Bronislava Štefaňáka FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN 80-7238-210-1 http://metmladez.wz.cz/metdeti/


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google