Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy počítačové grafiky II

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy počítačové grafiky II"— Transkript prezentace:

1 Základy počítačové grafiky II

2 Malování obrázků Vlastní obrázek si můžeme namalovat např. pomocí programu Malování z Příslušenství Windows

3 Malování obrázků Namalujete podobný obrázek 2

4 Získávání fotografií Obrázky v digitální podobě můžeme získat několika způsoby: Kvalitní snímky můžeme zakoupit na CD nebo získat s nějakým programem či časopisem, ty nejlepší si necháme nafotit profesionálním fotografem. Fotobanky: Focení obrázků Skenování obrázků Snímání obrazovek

5 Hledání fotografií na Internetu
Obrázky najdeme například přes vyhledávač GOOGLE. Zvolíme odkaz Obrázky a případně klepneme na pokročilé vyhledávání, kde můžeme určit velikost obrázku. Užitečné znalosti: 1. Obrázky na Internetu mají většinou nízké rozlišení (malý počet bodů) a jsou uloženy ve formátu JPG s vysokou kompresí => mají jen omezené využití. 2. Musíme dodržovat autorská práva. 3. Pokud zadáme pojem anglicky (např. místo Žaludek Stomach), dostaneme více dobrých obrázků.

6 Hledání fotografií na Internetu
3

7 Autorská práva Obrázky jsou autorská díla a jsou proto chráněny autorským zákonem. Obrázky na webu také podléhají autorským právům a nemůžeme je volně používat (pokud to autor výslovně nedovolí). Pokud jsou na fotografii osoby, musíme mít před fotografováním a zvláště před zveřejněním snímku jejich souhlas. U většiny fotografií je napsán copyright, tj. určení vlastníka autorských práv a podmínky používání obrázků. Pro účely výuky nám autorský zákon povoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. (Ale jen pro účely výuky.) Autorský zákon:

8 Uložení obrázku na disk
Postup uložení obrázku na disk: 1. Klepneme na obrázek pravým tlačítkem myši 2. Vybereme Uložit obrázek jako 3. Určíme umístění a název obrázku: nebo 1. Levým tlačítkem označíme obrázek do bloku 2. Stiskneme kombinaci kláves CTRL+C.  3. Kombinací kláves CTRL+V vložíme obrázek na požadované místo 4

9 Skenování obrázků

10                                                                                                                                                                             Odstranění moaré Moaré je závoj přes obrázek, který vzniká tehdy, když skenujeme tištěné předlohy. (Což je téměř vše, kromě lesklých fotografií donesených z minilabu.) Skenery snímají body, tiskárny tisknou také jednotlivé body. Někdy dojde k takové situaci, že vzniknou bílá kolečka kolem nasnímaných bodů a obrázek je znehodnocen. Odstranění moaré V ovladači skeneru je dnes vždy volba potlačení moaré, většinou se vybírá kvalita tisku a ovladač si pak s body předlohy správně poradí.

11 Focení digitálním fotoaparátem
                                                                                                                                                                            Focení digitálním fotoaparátem Ovládání se téměř neliší od běžného kompaktního fotoaparátu. Fotografie se ukládají na paměťovou kartu (ve formátu JPG) s nastavenou kompresí. Důležité je rozlišení fotoaparátu (2 Mpix stačí, 3 Mpix lépe, 5 Mpix již většinou nevyužijeme), jeho optický ZOOM (stupeň přiblížení) a kvalita kresby (čtěte recenze v časopisech a na webu) + kapacita paměťové karty (64 MB pro začátek stačí, 128 MB a více je lepší). Fotoaparát se připojí k počítači a (většinou) se objeví jako nový disk (Tento počítač…). Fotografie si nakopírujeme do počítače a  ve fotoaparátu je vymažeme.

12                                                                                                                                                                             Snímání obrazovek Obrazovku sejmeme (nakopírujeme) do Schránky klávesou: Print Screen Pouze aktivní okno sejmeme (nakopírujeme) do Schránky klávesovou kombinací: Alt + Print Screen Po sejmutí obrazovky (navenek se nic nestane) se přepneme do rastrového editoru (i např. do programu Malování) a obrázek ze Schránky vložíme. Poznámka – neměnit počet bodů: Obrázky oken můžeme oříznout, něco v nich smazat nebo domalovat, ale nemůžeme u nich měnit počet bodů, jinak dojde k výraznému snížení čitelnosti textů! 5

13                                                                                                                                                                             Prohlížení obrázků Můžeme použít specializovaný program na prohlížení obrázků Ten nám také zobrazí náhledy obrázků, na vybraný obrázek poklepeme – zobrazí se celý a můžeme s ním dále pracovat. Lupa Lupa k přiblížení a oddálení obrázku je většinou k dispozici na panelu nástrojů: 6

14 Úpravy fotografií Otočení a zrcadlení obrázku
                                                                                                                                                                            Úpravy fotografií Otočení a zrcadlení obrázku Pro úpravy fotografií je nejlépe použít specializované programy (Photo Paint, Gimp a pod.) Otočení obrázku Nejčastěji využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků. Zrcadlení obrázku Je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů. Pozor na obrázky obsahující text. Špatně (šikmo) nafocený obrázek srovnáme otočením o libovolný úhel Někdy je lepší využít více drobných otočení k přesnému srovnání obrázku. Po otočení budeme muset obrázek nejspíš oříznout.

15 Otočení a zrcadlení obrázku
                                                                                                                                                                            Otočení a zrcadlení obrázku 7

16                                                                                                                                                                             Oříznutí obrázku 8

17 Úpravy jasu a kontrastu obrázku
                                                                                                                                                                            Úpravy jasu a kontrastu obrázku Jas Zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy. Kontrast I zde je třeba hlídat vznik bílých a černých míst. Gamma korekce Gamma korekce umožňují celkové zesvětlení obrázku (gamma nad 1.00) nebo naopak jeho ztmavení (gamma pod 1.00). 9

18 Úpravy barevného ladění obrázku
10

19 Automatické úpravy Některé programy mají možnost automatické úpravy úrovní (histogramu), většinou stojí za to její funkčnost vyzkoušet. 11

20 Úpravy histogramu Histogram ukazuje zastoupení tmavých a světlých tónů
Obrázek, kterému chybí barvy (sloupečky) na krajích histogramu, nemá bílou nebo černou složku. Tažením za trojúhelníčky je možné histogram upravit. 12

21 Změna počtu bodů obrázku
1. Zkontrolujeme zatržení políčka Zachovat poměr stran, jinak dojde k deformaci obrázku.  2. Zkontrolujeme jednotku velikosti a případně vybereme pixely. 3. Vepíšeme novou šířku nebo výšku obrázku, druhý rozměr se dopočítá sám. 13

22 Změna počtu bodů barev (barevné hloubky)
14

23 Doostření a rozostření obrázku
Lehké doostření může vylepšit snímek, vytáhne ale také jeho zrno Některé programy nabízejí podobné funkce jako volby Zaostřit, Zaostřit více, Vytáhnout hrany, Vytáhnout detaily apod. Rozostření většinou není potřeba, ve spojení s výběry však mohou vzniknout zajímavé obrázky 15

24 Možnosti výběru - maska

25 Rozostření obrázku podle masky výběru
Jednoduchá koláž s využitím výběru. Lasem vybrat vlak (výběrovými nástroji), udělat doplněk (inverzi) výběru, aplikovat filtr kruhové rozmáznutí. 16

26 Filtry a deformace Filtry umožňují okamžitou efektní změnu obrázku,
je však potřeba je používat opatrně. 17

27 Retuš obrázku Retuš obrázku představuje jeho lokální (místní) úpravy
Kromě kreslení do obrázku používáme zejména tyto nástroje:  Razítko Razítko nabere zdrojovou oblast (většinou s klávesou Alt, Ctrl nebo pravé tlačítko myši). Potom přenášíme nabranou oblast jinam. Lokální nástroje Zaostření, rozostření, rozmazání, změna barevné sytosti a další. 18, 19

28 Retuš obrázku 20

29 Nástroje na malování Ve většině programů najdeme minimálně tyto nástroje na malování do obrázku: tužku pero štětec spray výplň barvou popředí (kbelík s barvou) přechod od barvy popředí do barvy pozadí (je třeba předem udělat výběr, jinak překryje celý obrázek) gumu (pod ní se objeví barva pozadí, ve vrstvě je vygumovaná oblast průhledná). Po zvolení nástroje musíme určit velikost a druh stopy, krytí nástroje, případně i další volby.

30 Stopa a krytí nástroje Po zvolení nástroje (štětec, pero, výplň…) musíme určit jeho vlastnosti, tj. minimálně stopu a krytí nástroje. Tyto vlastnosti má většina nástrojů. U stopy určujeme její velikost, tvar a tvrdost (tj. zda kreslí ostře nebo do ztracena). Krytí je od 0 do 100 %, snížení krytí způsobí méně výrazný zásah do obrázku. Některé programy umí nastavit i způsob působení nástroje na pozadí (interakci s pozadím):

31 Výběr barvy popředí a pozadí
Malovací nástroje malují právě nastavenou barvou popředí, po gumování nebo smazání výběru se objeví barva pozadí. Barvy můžeme prohodit, a k výběru barvy popředí použít také kapátko.

32 Text v obrázku Do rastrového obrázku můžeme vepsat text, nebo vytvořit výběr ve tvaru textu a s ním dále pracovat. Text je většinou rastrový, tj. tvořen množinou bodů, kterou můžeme po dokončení již pouze vygumovat (program Malování). Většinou je vytvořen v nové vrstvě, nenaruší proto pozadí obrázku a s jeho vrstvou ho kdykoliv smažeme. Lepší programy (Gimp 2.0, Adobe Photoshop, Corel Photo Paint) umí vektorový text, tj. kdykoliv dále upravitelný text v samostatné zvláštní vrstvě. 21

33 Rámeček okolo obrázku Okolo obrázku můžeme vytvořit rámeček.
Většinou pouze zvětšením plátna s obrázkem, někdy je k dispozici volba Přidat okraje a s některými programy dostaneme připravené ozdobné rámečky. 22

34 Výběry a koláže Zajímavá koláž je vrcholem práce s rastrovým programem. 1. Vymyslíme koláž a připravíme si potřebné obrázky. 2. Vybereme perfektně část obrázku. 3. Výběr zkopírujeme do Schránky. 4. Přepneme se do druhého obrázku. 5. Obsah Schránky do něho vložíme (většinou do nové vrstvy). V obrázku, ve kterém vytváříme koláž, dále s jednotlivými vrstvami (objekty) pracujeme, dokud není koláž dokonalá. 23

35 Vrstvy a vlastnosti Vrstvy si můžeme představit jako průhledné fólie, které jsou položeny na sobě Jejich zásadní výhodou je, že jednotlivé části koláže (koláže) se neovlivňují, můžeme je upravovat samostatně a případně smazat bez zničení celé práce. Vrstvy můžeme vytvářet, přejmenovávat a mazat. Při vložení obsahu Schránky do obrázku se většinou ihned pro něj založí nová vrstva, při vytvoření textu také (někdy i speciální textová vrstva, ve které můžeme text dále editovat (měnit). 24


Stáhnout ppt "Základy počítačové grafiky II"

Podobné prezentace


Reklamy Google