Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEllen Valentová
1
K aktuálním problémům zabezpečovací techniky v dopravě IX Současné problémy moderních elektronických zabezpečovacích zařízení, aneb „Quo Vadis“ současná zabezpečovací technika? (2. část) ZČU Plzeň, 21.5.2014 Ivan Konečný, Václav Chudáček, Karel Beneš
2
Obsah 2013 Úvod Životní cyklus zabezpečovacích zařízení Reléové systémy Elektronické systémy Schvalovací procesy zabezpečovacích zařízení Závěr 2014 Úvod Unitární vs. rozdělená dráha Příklady důsledků dělení dráhy Závěr
3
Úvod Smysl prezentace Výhody a nevýhody unitární a rozdělené dráhy Ilustrace současného stavu na vybraných aktuálních příkladech Návrhy/upozornění na možnosti zlepšení současného stavu Moderní technologie nejsou samospasitelné!
4
Unitární dráha Výhody Jednotné řízení Společný vliv na dopravní cestu i vozidla (dopravce) Desítky let prověřené odvětvové řízení Lepší možnosti unifikace - dnešní cíl Evropy Snazší zavádění systémových změn (např. i po nehodách) Jednodušší řešení mimořádností v provozu Nevýhody Bez kvalitního řízení riziko nízké kvality služeb Riziko nedostatečného a pomalého zavádění nových technologií a postupů Možnost nedostatečně pružného přizpůsobení se požadavkům na nové služby
5
Rozdělená dráha Výhody Vyšší kvalita služeb - z pohledu zákazníka ano, za jakou cenu z pohledu systémového? Zavádění nových technologií ke zvýšení efektivity - ano, ale za předpokladu rozumného zavádění Nevýhody Komplikované řízení a zvládání systémových požadavků a řešení Riziko absence dostatečné komunikace mezi jednotlivými částmi dráhy - platí i při zavádění nových technologií v určité části dráhy Tříštění používaných a zaváděných technologií, zařízení, systémů Možnost nepokrytí určitých rizik pouze z důvodu chybně určené odpovědnosti za jejich pokrytí
6
Příklady LVZ typu LS Vyhl. 173/1995 Sb. (dopravní řád drah) - „Tratě, na kterých jezdí vlaky rychlostí vyšší než 100 km/h, musí být vybaveny traťovou částí vlakového zabezpečovače.“ Interpretace - vlaku (hnacímu vozidlu) s rychlostí nižší než 100 km/h stačí zařízení pro kontrolu bdělosti strojvedoucího Vyhodnocování záznamů z rychloměrů - v odpovědnosti dopravců, kvalita jeho provádění a případná následná opatření nejsou koordinovány V porovnání s dřívějšími provozními předpisy vyšší odpovědnost strojvedoucích v případě poruch mobilní části VZ - dříve pokračování v jízdě za přítomnosti vlakvedoucího
7
Příklady Problematika šuntování kolejových obvodů Typický více odvětvový problém Zabezpečovací zařízení historicky navrhována s předpokladem, že paralelní KO při splnění požadovaných vnějších podmínek bezpečně detekují obsazení daného kolejového úseku Situace dnes Funkce EZŠ u některých typů stavědel, požadavek na její provedení SIL4 (již ve zprávě k nehodě v Moravanech upozornění, že budou existovat provozní situace, které povedou k falešné detekci ztráty šuntu) Ztráta šuntu je v podstatě považována za „normální“ jev Objevily se případy současné instalace kolejového obvodu (kódování VZ) a počítače náprav (detekce obsazení úseku) pro stejný kolejový úsek!
8
Příklady Santiago de Compostela ADIF (IM), RENFE (RU) Příčiny Chyba strojvedoucího - spletl si dva různé tunely, mj. kvůli rozptýlení telefonátem průvodčího v době, kdy zněl zvukový signál u předchozího tunelu Zvláštní a nedostatečné návěštění (zabezpečení) na konci VRT - strojvedoucí byl plně zodpovědný za zpomalení vlaku z 200/220 km/h na 80 km/h, v úseku zpomalení byl (technicky) kontrolován jen pedálem bdělosti (který musí být za jízdy sešlápnutý) U vjezdového portálu tunelu Mazorros přechod z ETCS L1 na systém ASFA 200 - akustická indikace ETCS a ASFA → požadavek na snižování rychlosti, plně v odpovědnosti strojvedoucího
9
Příklady Santiago de Compostela Příčiny Úsporná opatření (ADIF) - ETCS bylo kvůli nim instalováno jen na VRT, na zbytku trati zůstal systém ASFA. Jedná se přitom o úsporu na 6 km z celkem 87,5 km ASFA 200 není zabezpečovač s kontrolou rychlosti, zpomalení je v odpovědnosti strojvedoucího Nová trať, podobné okolí trati v různých místech (2 po sobě následující tunely), mnoho návěští souvisejících s tunely, kmitočty traťového rádiového systému Po nehodě - ADIF nainstaloval další bodové prostředky ASFA pro zajištění snižování rychlosti na výstupu z oblasti ETCS V době nehody článek v Signal&Draht, že VRT ve Španělsku vyhovují požadavkům norem EN 5012x Zabezpečení VRT (Japonsko, Francie) - s kontrolou rychlosti
10
Příklady
12
Závěr Návrhy/možnosti zlepšení současného stavu Návrat k unitární dráze?? (národní a evropské vlivy) Faktické nikoliv formální dodržování požadavků životního cyklu zabezpečovacích zařízení! Zkvalitnění řízení rozdělené dráhy - dosažitelnost v současných společenských podmínkách a uplatňování hesel typu „není důležité, jaké to je, hlavně když to dobře vypadá“? Zřízení skutečné bezpečnostní autority pro koordinaci činností a organizací na dráze, určování strategie atd.? Otázka - existují pro takový orgán odpovídající lidské zdroje?
13
Konec Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.