Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová."— Transkript prezentace:

1 Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMEnergie Název sady EM OKR_BIO_05 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D. Ročník 1. Anotace přenos energie, ATP, CP, štěpení cukrů

2 PŘENOS ENERGIE Nejvýznamnější zdroj energie (fosfát) je všudypřítomný adenozintrifosfát (ATP) Štěpí se na adenozindifosfát (ADP) a uvolňuje energii např. na svalovou kontrakci. Odštěpením dalšího fosfátu vzniká adenozinmonofosfát (AMP) a uvolní ještě zbytek energie.

3 PŘENOS ENERGIE Dalším makroergním fosfátem přítomným ve svalu je kreatinfosfát (CP)

4 Organismus získává energii rozkladem složitých látek na látky jednodušší Přímým zdrojem energie (např. pro svaly) je adenozintrifosfát (ATP) ATP ADP + P + energie ATP vzniká i z CP (kreatinfosfát) ATP ADP + CP

5 ATP a CP Vznikají rozkladem:  cukrů (glykogenolýza),  tuků (lipolýza),  výjimečně i bílkovin (proteinolýza)

6 mitochondrie plazma CUKRY TUKY BÍLKOVINY ZPRACOVÁNÍ ŽIVIN V BUŇCE = anaerobní glykogenolýza = aerobní glykolýza

7 Dvě hlavní alternativy tvorby energie pro svalovou činnost: 1. Glykolýza výhradně sacharidy 2. Oxidativní fosforylace 85% regenerace ATP, může utilizovat sacharidy, tuky a aminokyseliny PŘEHLED METABOLISMU S STB ++

8 Zásoby sacharidů nejsou velké a) játra - glykogen (GG) b) svaly - glykogen c) glukóza (GL) - krev GL jediným energetickým zdrojem pro mozek, Potřeba GL je stálá, není jí mnoho k dispozici, proto její využití je přísně regulováno. PŘEHLED METABOLISMU Většina GL pochází ze vstřebaných sacharidů (nejvíc ve formě škrobu, laktózy, volné GL a fruktózy)

9 Klasifikace sacharidů 1.monosacharidy: A.glukóza = GL, B.fruktóza = C.galaktóza = mléčný cukr 2.disacharidy - spojené 2 monosacharidy A.sacharóza = GL + fruktóza B.laktóza = GL + galaktóza 3.polysacharidy – zejména PŘEHLED METABOLISMU Sacharidy se vstřebávají pouze ve formě monosacharidů

10 Tatranka – kolik z ní získám okamžitě použitelné energie? Popis: Obvodově máčené oplatky v kakaové polevě s mléčnou krémovou náplní(72%) Energetická hodnota: 2320 kJ (554 kcal) Bílkoviny: 8 gramů Sacharidy: 54 gramů Tuky: 34 gramů Složení: mouka pšeničná, tuk rostlinný ztužený, cukr, sušené mléko (plnotučné 12,5%), tuk rostlinný ztužený (součást kakaové polevy 7,5%), cukr (součást kakaové polevy 7,5%), kakaový prášek (součást kakaové polevy 7,5%), sušená syrovátka (součást kakaové polevy 7,5%), E322, E476, vanilin (součást kakaové polevy 7,5%), sušená syrovátka, kondenzované mléko, E500, hydrogenuhličitan sodný, jedlá soda, Soda Bikarbona, E503, E322, žloutek vaječný sušený 0!

11 Klasifikace sacharidů 1.monosacharidy: A.glukóza = GL, B.fruktóza = C.galaktóza = mléčný cukr 2.disacharidy - spojené 2 monosacharidy A.sukróza = GL + fruktóza B.laktóza = GL + galaktóza 3.polysacharidy – zejména PROČ??? Sacharidy se vstřebávají pouze ve formě monosacharidů

12 Děkuji za pozornost!!!

13 Referenční seznam 1.Složení tatranky. [cit. 2013-04-04]. Dostupné z:www.chemievjidle.cz 2.Jelínek, J.; Zicháček, V. (2004). Biologie pro gymnázia. 7. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc. 574 s. ISBN 80-7182-177-2. 3.Metabolism. [cit. 2013-04-04]. Dostupné z:http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolism 4.Stejskal, P. Metabolismus [cit. 2013-04-04]. Dostupné z:http://ftk.upol.cz/menu/struktura-ftk/katedry-a-institut/katedra- prirodnich-ved-v-kinantropologii/studijni-materialy/


Stáhnout ppt "Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová."

Podobné prezentace


Reklamy Google