Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEva Pokorná
1
Strategický plán rozvoje dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji AMAVET Pardubice 22. března 2012 1
2
„Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělat.“ (Jan Amos Komenský) CZ.1.07/3.2.13/01.0011 s názvem Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji, Operačního programu pro vzdělávání a konkurenceschopnost, č. prioritní osy 7.3 Další vzdělávání, č. oblasti podpory 7.3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání. Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky 2
3
Analýza - šetření 3
4
Analýza stávajícího stavu poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji 4
5
48% škol nabízí DV v 260 VP 5
6
Typy kurzů- září 2011 6
7
DV škol - NSK 7
8
Chrudim-NSK 8
9
Pardubice-NSK 9
10
Svitavy-NSK 10
11
Ústí nad Orlicí-NSK 11
12
NSK-134 celkem v PK 12
13
Nabídka DV škol mimo NSK 13
14
DV poskytované ostatními vzdělávacími institucemi - 4 721 14
15
Rekvalifikace - VI 15
16
Nabídka DV VI mimo NSK 16
17
Porovnání nominálních a procentuálních hodnot vzdělávacích nabídek a poptávka trhu práce 17
18
Doporučení Cíl 1: stimulace poptávky po DV v počátečním vzdělávání posílit v rámci průřezových témat téma Člověk a svět práce, význam vzdělávání pro uplatnění člověka v životě, profesní kariéře a finančním zabezpečení, uvádění příkladů dobré praxe; v počátečním vzdělávání zintenzivnit podporu finanční gramotnosti a významu vzdělání při uplatnění na trhu práce; mediální kampaň cílená na podporu dalšího vzdělávání v PK, využití probíhajících kampaní; speciální mediální a osvětová kampaň na obyvatelstvo starší 50 let; podpora age managementu v institucích a úřadech; podpora mediálních kampaní jednotlivých místních center, v regionech formou dotací; organizační a metodickou podporou; podpora kariérového poradenství na úrovni jednotlivých místních center, zavádění role průvodce v místních centrech; 18
19
Cíl 2:Propagace systému dalšího vzdělávání. Zavedení účinného, jednoduchého a přístupného informačního systému dalšího vzdělávání. sjednotit a propojit informační systémy dalšího vzdělávání pro PK, konkrétně www.dvpk.cz, www.klickevzdelani.cz, www.dat.cz, www.vzdelavaniaprace.cz a stránky www.ccv.cz, event. tak, aby klient nebyl zmatený a snadno se zorientoval v nabídce; www.dvpk.czwww.klickevzdelani.cz www.dat.czwww.vzdelavaniaprace.czwww.ccv.czwww.dvpk.czwww.klickevzdelani.cz www.dat.czwww.vzdelavaniaprace.czwww.ccv.cz propojení těchto portálů s www.mpsv.cz s nabídkou pracovních možností jednotlivých zaměstnavatelů; www.mpsv.cz mediální kampaně o informačních systémech dalšího vzdělávání cílené na obyvatelstvo a zaměstnavatele. 19
20
Cíl 3:Marketing nabídky dalšího vzdělávání; vytvořit marketingový plán dalšího vzdělávání momentálně krátkodobý na rok 2012, dále na rok 2013 a strategický, tedy dlouhodobý na 5 let; vytvořit marketingové plány pro jednotlivá místní centra, krátkodobý na rok 2013, dlouhodobý na 5 let; vytvořit strategické plány rozvoje školy, součástí těchto plánu by měla být kapitola strategie rozvoje dalšího vzdělávání 20
21
Cíl 4Podpora rozvoje systému uznávání a ověřování a jeho kvality na úrovni CUCU a jednotlivých škol- místních center zapojit zástupce CUCU PK do sektorových rad NSK; autorizovat maximum škol v oblasti NSK; CUCU PK učinit poradním a koordinačním centrem pro autorizace v PK; účast CUCU PK a jednotlivých center v projektu UNIV 3; účast CUCU PK a jednotlivých center v projektu Podpora nabídky dalšího vzdělávání v technických oborech (hospodářská komora ČR); vypracování strategie udržitelnosti výstupů výše zmíněných projektů; 21
22
Cíl 5Propojování NSK s dalšími kvalifikačními systémy prostupnost systémů počátečního a dalšího vzdělávání na školách, harmonizace oborové skladby počátečního vzdělávání ve vazbě na NSK a potřeby trhu práce; harmonizace oborové skladby dle potřeb trhu je úlohou zřizovatele; potřeba analýz požadavků trhu práce ve srovnání se vzdělávací nabídkou (analýzy trendů v zaměstnanosti a v DV a informace pro poradce a pro vzdělavatele v DV); dbát na to, aby dílčí a úplné kvalifikace byly realizovány zejména na školách, které mají odpovídající obor zařazený v rejstříku; preferovat propojování zkoušek vedoucích ke stupni vzdělání podle Školského zákona se zkouškami úplných kvalifikací dle Zákona 179/2006; preferovat zkrácenou formu studia a individuální studijní plán vedoucí ke stupni vzdělání; sledovat, aby okrajové a pravidelně nenaplňované obory v rámci počátečního vzdělávání byly „živé“ alespoň na jedné škole, místním centru, byť za cenu zvláštních dotací, zde uskutečňovat další vzdělávání mj. jako záruku udržení oboru v regionu; 22
23
Cíl 6Posílení spolupráce se sociálními partnery, HK, ÚP a firmami v rámci PK; revitalizovat Radu pro rozvoj lidských zdrojů Pardubického kraje, a to následovně- složení zajistit ze zástupců PK, CUCU PK, ÚP, KHK a zejména 10 nejvýznamnějších zaměstnavatelů v PK, stanovit pravidelná setkávání spojená s relevantní výměnou informací pro oblast strategického rozvoje lidských zdrojů v PK; zajistit vzájemnou spolupráci CUCU PK a významných firem, a to smluvně – viz závěrečná doporučení; zajistit vzájemnou spolupráci místních center a významných firem, a to smluvně – viz závěrečná doporučení; podpořit zapojení místních center do firemního vzdělávání; podpořit realizací rekvalifikací v rámci jednotlivých místních center; 23
24
Cíl 7Podporovat školy a školská zařízení v zavádění systému uznávání a rozšiřování jejich aktivit v oblasti dalšího vzdělávání, přípravě vzdělávacích programů vedoucích k získání kvalifikací v systému NSK zabezpečit, aby místní centra využívala metodických výstupů projektu UNIV při tvorbě a realizaci programů dalšího vzdělávání; vytvořit zásobárnu vzdělávacích programů vzniklých v rámci projektu UNIV a OPVK oblast podpory 3.2 – Podpora dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji; zásobárnu vzdělávacích programů poskytovat jednotlivým místním centrům, průběžně vzdělávací programy aktualizovat; iniciovat vznik dalších vzdělávacích programů podle toho, jak budou schvalovány jednotlivé dílčí kvalifikace. 24
25
Cíl 8 Podpora zvyšování kvality nabídky vzdělávacích programů (hodnocení kvality vzdělávacích institucí, vč. kvality lektora), zapojení do systému ratingu vzdělávacích institucí audit kvality vzdělávacích programů místních center; připomínkování vzdělávacích programů ze strany sociálních partnerů; zapojení se CUCU PK a místních center do ratingu vzdělávacích institucí; v rámci koordinační činnosti sítě místních center celoživotního vzdělávání připravit změnu metodiky akreditačního procesu pro kurzy dalšího vzdělávání; 25
26
Cíl 9 Systematická podpora vzdělavatelů, DVPP pro oblast DV zodpovědný výběr pedagogů do projektových týmů UNIV 3 s důrazem na motivaci a udržitelnost zainteresovaných pedagogických pracovníků, personální audit projektových týmů v rámci místních center; podpořit získávání certifikace lektora dospělých či analogické vzdělání pro oblast andragogiky; zabezpečit systematické vzdělávání lektorů pro oblast dalšího vzdělávání; 26
27
Doporučení pro školy Sledovat a vyhodnocovat průběžně naplňování strategických plánů – 1x čtvrtletí (dosažená úroveň objemů, zaměření, financí, kvality, motivace personálního týmu, eliminace rizik); Zapojit se do ratingu vzdělávacích institucí; Podpořit získávání certifikace lektora dospělých či analogické vzdělání pro oblast andragogiky; Vytvořit samostatné úseky dalšího vzdělávání, které budou provozovány v rámci vedlejší činnosti také vícezdrojové; Zodpovědný výběr pedagogů do projektových týmů UNIV 3 s důrazem na motivaci a udržitelnost zainteresovaných; 27
28
Doporučení pro školy Rozšířit a preferovat formy distančního vzdělávání, zejména e-learningu; Intenzivně cílit na VŘ ÚP pro rekvalifikace – ve variantách 1. ve spolupráci s CUCU PK, 2. ve vlastní režii. V rámci nabídky DV cílit na věkovou skupinu 50+ (Univerzity 3. věku), cizince pracující v ČR, ženy; Zachovat a rozvíjet modulární skladbu vzdělávacích programů, zachovávat metodiku tvorby vzdělávacích programů a dalších materiálů, které škole byly poskytnuty v rámci projektů; Rozvíjet projektovou činnost (GG OPVK, UNIV2K, UNIV 3, apod.); 28
29
Doporučení pro školy Podpora sociálního partnerství v rámci HK, ÚP, RRLZ, konkrétní akce – uzavírání smluvních vztahů se SP, analogicky jako CUCU PK- tedy rámcové smlouvy o spolupráci; Systematicky podporovat praxe žáků a účastníků DV ve firmách; Využívat materiální základnu firem pro vzdělávání v počátečním i dalším vzdělávání; Podporovat praxe učitelů a lektorů ve firmách (přenos moderních postupů do výuky); Preference kombinované formy studia v dalším vzdělávání (využití e-learningu); 29
30
Doporučení pro školy Propagovat a nabízet možnost získání stupně vzdělání systémem DK a ÚK dle zákona č. 179/2006 Sb. jak zaměstnancům (kariérní systém firem) tak samoplátcům; Autorizovat se na schválení kvalifikace dle NSK; Zajistit zástupce v klíčových sektorových radách NSK, v tomto ohledu spolupracovat s CUCU PK; V souladu se školským zákonem využití zkrácené formy studia a IVP u oborů, kdy nelze využít cestu dle NSK (pro daný obor neexistuje ÚK); Spolupráce s VŠ v oblasti DV; Poskytovat kvalifikované poradenské služby v pracovní profesní diagnostice dospělých, podpora kariérového poradenství na úrovni jednotlivých místních center, zavádění role průvodce v místních centrech; - agentury práce ? Nastavit systém spolupráce kontaktních míst úřadu práce a kariérových poradců jednotlivých center; 30
31
Děkuji za pozornost Vladimir.ort@kustod.cz WWW.KUSTOD.CZ Vladimir.ort@kustod.cz 31
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.