Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJakub Pešan
1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.46 Vytvořeno:5. 5. 2013 Ověřeno: 9. 5. 2013 Třída: 1. VE
2
Klasicismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: antické umění, Pompeje, Herkulaneum, J. J. Winckelmann, Aristotelova zásada tří jednot v dramatu, tragédie, óda, epos, komedie, fraška, bajka, satira, nadčasové charakterové typy Anotace: Žák se z prezentace dozví o specifických znacích klasicismu a klasicistních literárních žánrech. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.
3
{ Specifické znaky Klasicismus
4
2. polovina 17. století, 18. století Umělecký směr aristokracie Z latiny – vynikající, vzorový Vznikl v absolutistické Francii, vrchol za Ludvíka XIV. (1661-1715), Byl reakcí na baroko A až do konce 18. stol. převládal ve velké části Evropy
5
Jednotné principy, pevný řád –závazné normy společenské mravnosti Rozumová kázeň – cit podřízen povinnosti a rozumu X baroko Krása je v pravdě a v obrazu přírody Vzor – antické umění (tvůrčí kázeň, krása, dokonalost, harmonie Archeologické vykopávky v Herkulaneu a Pompejích – J. J. Winckelmann – podnícen zájem o antiku Znaky klasicismu
6
Střídmost, rozumová kázeň Měřítkem krásy – pravda, rozvaha, rozumovost Životním ideálem – vyrovnanost Podřízenost jedince (soukromých cílů) veřejným úkolům (společnosti, nadosobním cílům) Člověk je viděn ve sféře veřejné, nikoli intimní Klasicistní hrdina má rysy svých současníků
7
Pevně stanovená estetická pravidla (Aristotelova zásada tří jednot v dramatu = místa, času a děje) Střízlivost a účelnost X barokní zdobnost Literatura – nízká a vysoká Přesně odděleny komika a tragičnost Tragédie = nejvznešenější žánr – látky ze života vysokých vrstev, hrdiny a děj poskytuje antika V komedii – i postavy lidové, náměty současné Cílem autorů klasicismu – zobrazit závazné normy společenské mravnosti Lidské soukromí – utajeno Citová složka – ustupuje složce racionální
8
Vysoké – óda, epos, tragédie O životě vysokých vrstev (vladařů, vojevůdců), nadčasové myšlenky a principy Historická témata, vznešenost, rýmovaný verš, vybraný slovník, snaha skutečnost idealizovat Literární žánry
9
Nízké – komedie, fraška, bajka, píseň, satira Postavy neurozené – měšťanstvo, nižší vrstvy, sluha, vesničané Obyčejná témata ze soudobého života, běžné životní problémy Verš i próza, hovorový jazyk Nepřípustnost mísení žánrů Nadčasové charakterové typy – hrdina, ctnostná žena, lakomec…
10
Opakování
11
Určete specifické znaky klasicismu? Jednotné principy, pevný řád –závazné normy společenské mravnosti Rozumová kázeň – cit podřízen povinnosti a rozumu Krása je v pravdě a v obrazu přírody, rozumovosti, rozvaze Vzor – antické umění Životním ideálem – vyrovnanost Podřízenost jedince veřejným úkolům Klasicistní hrdina má rysy svých současníků
12
Jaká zásada se uplatňuje v dramatu? Aristotelova zásada tří jednot - místa, času a děje Co bylo cílem autorů klasicismu? Zobrazit závazné normy společenské mravnosti Jak byly rozděleny literární žánry? Přesně se rozlišují vysoké a nízké
13
Charakterizujte vysoký a nízký žánr. Tragédie, óda, epos = nejvznešenější žánry – látky ze života vysokých vrstev, hrdiny a děj poskytuje antika, vznešenost, rýmovaný verš Nízké – komedie, fraška, bajka, píseň, satira, Postavy neurozené, obyčejná témata ze soudobého života
14
KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.47- francouzský klasicismus
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.