Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpán Soukup
1
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělitelnost přirozených čísel Prvočísla a čísla složená
2
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka s devíti jablky
3
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 3 hromádky se třemi jablky
4
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 3. možnost: 9 hromádek s jedním jablkem
5
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak tedy lze rozdělit 9 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku s devíti jablky. Rozdělit jablka na tři hromádky po třech jablcích. Rozdělit jablka po jednom. Udělat devět hromádek po jednom jablku. 1. 9 = 9 3. 3 = 9 9. 1 = 9
6
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka s osmi jablky
7
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 2 hromádky se čtyřmi jablky
8
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 3. možnost: 4 hromádky se dvěma jablky
9
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 4. možnost: 8 hromádek s jedním jablkem
10
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak tedy lze rozdělit 8 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku s osmi jablky. Rozdělit jablka na dvě hromádky po čtyřech jablcích. Rozdělit jablka po jednom. Udělat osm hromádek po jednom jablku. 1. 8 = 8 2. 4 = 8 8. 1 = 8 Rozdělit jablka na čtyři hromádky po dvou jablcích. 4. 2 = 8
11
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 3: Rozdělte 7 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka se sedmi jablky
12
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 2: Rozdělte 7 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 7 hromádek s jedním jablkem
13
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak tedy lze rozdělit 7 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku se sedmi jablky. Rozdělit jablka po jednom. Udělat sedm hromádek po jednom jablku. 1. 7 = 7 7. 1 = 7
14
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Co jsme tedy zjistili? 9 jablek lze rozdělit na: 1. 9 = 9 - Jednu hromádku se všemi jablky. - Tři hromádky se třemi jablky. 3. 3 = 9 - Devět hromádek s jedním jablkem. 9. 1 = 9 Číslo 9 má tři dělitele: 1, 3 a 9. 8 jablek lze rozdělit na: 1. 8 = 8 - Jednu hromádku se všemi jablky. - Dvě hromádky se čtyřmi jablky. 2. 4 = 8 - Čtyři hromádky se dvěma jablky. 4. 2 = 8 - Osm hromádek s jedním jablkem. Číslo 8 má čtyři dělitele: 1, 2, 4 a 8. 8. 1 = 8 7 jablek lze rozdělit na: 1. 7 = 7 - Jednu hromádku se všemi jablky. - Sedm hromádek s jedním jablkem. 7. 1 = 7 Číslo 7 má dva dělitele: 1 a 7.
15
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jaká čísla podle počtu dělitelů tedy existují? 1.) Existují čísla, která mají právě dva různé dělitele – číslo jedna a sama sebe. Takovým číslům říkáme prvočísla. 13 = 1. 13 2.) Existují čísla, která mají více než dva různé dělitele. Takovým číslům říkáme čísla složená. 12 = 1. 12 12 = 2. 6 12 = 3. 4 3.) Existuje číslo, která má právě jednoho dělitele – samo sebe. Je to číslo 1. 1 = 1. 1
16
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení. Podtrhni červeně prvočísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
17
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení. Podtrhni červeně prvočísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
18
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení. Podtrhni zeleně čísla složená: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
19
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení. Podtrhni zeleně čísla složená: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
20
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Závěr Prvočíslo je číslo, které má právě dva různé dělitele (číslo jedna a samo sebe). Druhy čísel podle počtu dělitelů: Složené číslo je číslo, které má víc než dva různé dělitele. Číslo 1 není ani prvočíslo ani číslo složené, neboť má jediného dělitele, samo sebe.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.