Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtefan Fišer
1
Softwarové aplikace Oldřich Trenz
2
2 11.4.2015 CO JE MICROSOFT ACCESS je databázový nástroj pro tvorbu jednoduché aplikace typu seznam CD až po náročný, např. podnikový systém; vhodný pro správu velkého množství údajů; umožňuje rychlé a snadné sledování informací a vytváření sestav pomocí vylepšeného rozhraní a interaktivních možností návrhu, které nevyžadují důkladnou znalost databází.
3
3 11.4.2015 je typicky součástí Microsoft Office; databázový řídící systém; databázový nástroj pro ne – programátory; s touto aplikací lze sledovat informace a snadno seskupovat data pomocí sestav, tabulek a formulářů.
4
4 11.4.2015 CO JE TO DATABÁZE je to soubor informací, který se vztahuje k určitému předmětu nebo účelu (sledování objednávek odběratelů, evidence hudební sbírky, atd.)
5
5 11.4.2015 telefonní čísla dodavatelů jsou uložena na několika místech; pokud se telefonní číslo dodavatele změní, je třeba tuto změnu provést na všech třech místech; avšak v databázi stačí provést aktualizaci informací na jediném místě – na ostatních místech výskytu jsou dané informace aktualizovány automaticky. NAPŘÍKLAD
6
6 11.4.2015 KDY POUŽÍT MS ACCESS nepředpokládáte-li práci ve víceuživatelském rozhraní; velikost databáze bude odpovídat limitům MS Excel; nemáte zkušenosti/znalosti a ani čas pro nastudování skutečného nástroje pro tvorbu a správu databází.
7
7 11.4.2015 LIMITY MS ACCESS nevhodný pro webové aplikace; čistě záležitost operačního systému Windows; optimální limity (akceptační limity) pro použití: a) až 50 uživatelů, b) objem dat 1-2 GB.
8
8 11.4.2015 PROČ POUŽÍVAT MS ACCESS rychle k pochopení – uživatelský příjemné prostředí; příjemné grafické rozhraní; vhodné pro ne – programátory.
9
9 11.4.2015 KONKURENCE MS ACCESS a)FoxPro b)Lotus Approach c)OpenOffice Base d)Oracle Express edition e)My SQL
10
10 11.4.2015 NÁVRH DATABÁZE rozmyslet se, co bude náš systém spravovat; vytvořit plán (nakreslit) a rozkreslit vzájemné relace, určit primární klíče; nakreslený návrh projít, vychytat mouchy, doplnit o detaily; zpracovat daný systém v MS Access.
11
11 11.4.2015 ZAČÍNÁME spustíme MS Access – Soubor – Nový – Prázdná databáze; zadáme název naší databáze (např. Cvičení) a vytvoříme.
12
12 11.4.2015 TVORBA DATABÁZE objeví se nám Menu, ve kterém zvolíme první možnost – Vytvořit tabulku v návrhovém zobrazení (poklepeme).
13
13 11.4.2015 zobrazí se nám prázdná tabulka, rozdělena na tři sloupce (název pole, datový typ, popis): „Název pole“ označuje název, kterým daný řádek pojmenujeme; „Datový typ“ přiřazuje danému řádku nadefinovanou podobu textu (text, číslo, hypertextový odkaz, datum a čas…); „Popis“ slouží k popisu zapsaného údaje.
14
14 11.4.2015 „ Název pole“ označuje název, kterým daný řádek pojmenujeme. „Datový typ“ přiřazuje danému řádku nadefinovanou podobu textu. „Popis“ slouží k popisu zapsaného údaje.
15
15 11.4.2015 vepíšeme údaje a při uložení pojmenujeme tabulku T_Firmy; prvnímu řádku přiřadíme funkci „primárního klíče“ (symbol klíče pod Nápovědou.);
16
16 11.4.2015 obdobným způsobem vytvoříme další dvě tabulky: T_Faktura a T_Faktura_Telo; při vytváření dejte pozor, aby pole „Zákazník“ mělo správný datový typ – číslo; při vytváření relací mezi tabulkami není možné spojit dva různé datové typy!
17
17 11.4.2015 nyní máme tedy vytvořeny tři tabulky, které vidíme v seznamu.
18
18 11.4.2015 TVORBA RELACÍ mezi tabulkami vytvoříme relace; Nástroje – Relace; otevře se nám okno, ve kterém uvidíme naše tři tabulky; přidáme je všechny stiskem tlačítka „Přidat“.
19
19 11.4.2015 relaci vytvoříme jednoduchým přetáhnutím řádku z jedné tabulky k řádku z druhé tabulky; (ID_Firmy --> Zákazník; ID_Faktura --> ID_Faktura) otevře se vám okénko, kde zaškrtněte zajištění referenční integrity, typ relace 1:N a poté „Vytvořit“.
20
20 11.4.2015
21
21 11.4.2015 nyní už si můžeme do tabulek vepsat údaje a ověřit relaci s tabulkami spojenými; mezi jednotlivými buňkami se pohybujeme pomocí tabulátoru; aby se záznam zapsal do databáze, musíte tabulátorem přejet do nového řádku; stisknutím znaku „plus“ na začátku řádku otevřete vnořený datový list (který jsme určili relací).
22
22 11.4.2015
23
23 11.4.2015 DOTAZY máme-li vytvořeny tabulky, můžeme vytvořit i další databázové objekty – dotazy; dotazy nám umožní vytvořit výpočty, sumarizovat, filtrovat a manipulovat s údaji v tabulkách; vytvoříme si dotaz, který nám ukáže, kolik celkově vyděláme na prodeji 8 kusů uranu, který má jednotkovou prodejní cenu 120 mil. Kč.
24
24 11.4.2015 otevřeme si položku Dotazy – Vytvořit dotaz pomocí průvodce a vybereme si naši tabulku T_Faktura_Telo; z dostupných polí si vybereme id_faktura, Položka, Cena a Počet; zmáčkneme tlačítko „Další“.
25
25 11.4.2015 v následujícím okně necháme zvolenou možnost „Podrobný“.
26
26 11.4.2015 v následujícím menu pojmenujeme dotaz D_Faktura_Telo.
27
27 11.4.2015 objeví se nám tabulka s vybranými sloupci; v pravém horním rohu se přepneme pomocí tlačítka „Zobrazit“ a „Návrhové zobrazení“ do menu (Symbol dvou pravítek s tužkou).
28
28 11.4.2015
29
29 11.4.2015 do sloupce vedle sloupce „Počet“ napíšeme Cena celkem a zadáme příkaz pro vynásobení námi zadaných sloupců; cena celkem: [Cena]*[Počet] (podobně jako v Excelu zde zadáte buňky, které mají být vynásobeny); v řádku níže zvolíme správnou tabulku a odfajfkujeme.
30
30 11.4.2015
31
31 11.4.2015 když se nyní přepneme zpět do tabulky D_Faktura_Telo (pomocí tlačítka s pravítky), uvidíme, že se nám tabulka rozšířila a nový sloupec, ve kterém je celková cena za prodaný materiál.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.